شنبه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۲۰۰۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

گرسنگی «بزرگ‌ترین چالش» هند

هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است، با این حال میلیون‌ها تن هنوز در پرجمعیت‌ترین کشور جهان گرسنه هستند. یکی از نمایندگان بانج، شرکت صنایع غذایی برمودایی-آمریکایی در این خصوص می‌گوید: گرسنگی بزرگ‌ترین مشکل در هند است. او مدعی شد که میلیون‌ها نفر در این کشور هنوز با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آمیت شارما، رهبر تیم اجرای تجارت جهانی Bunge، می‌گوید: هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برنج، گندم، شیر و نیشکر است، با این حال میلیون‌‌‌ها نفر هنوز در پرجمعیت‌‌‌ترین کشور جهان گرسنه هستند. یکی از نمایندگان تجارت جهانی کشاورزی بانج در حاشیه هفته جهانی تجارت کالا که در سنگاپور برگزار شد در گفت‌وگو با CNBC اظهار کرد: گرسنگی بزرگ‌ترین مشکل کنونی مردم در این کشور پهناور است. هنوز میلیون‌‌‌ها نفر از مردم هند گرسنه هستند. آنها هنوز به غذای کافی دسترسی ندارند. حتی اگر غذای کافی دریافت کنند، آن غذاها مغذی نخواهند بود. هند ممکن است دومین تولیدکننده غذا در جهان بر اساس محتوای کالری باشد، با این حال این کشور در رتبه ۱۱۱ از ۱۲۵ کشور در شاخص جهانی گرسنگی قرار دارد که اخیرا منتشر شده است و این گزارش سطح گرسنگی در جمعیت هند را «جدی» می‌‌‌داند. هند با جمعیتی بالغ بر ۱.۴ میلیارد نفر، یک‌چهارم افراد مبتلا به سوءتغذیه در جهان را به خود اختصاص داده و بیش از ۱۹۰ میلیون گرسنه را در خود جای داده است.
لجستیک و زنجیره تامین
بخش بزرگی از مشکل مربوط به مشکلات لجستیکی در این کشور آسیایی است. تنها دلیل این است که زنجیره تامین مناسب در آن وجود ندارد. هیچ‌کس در مورد زنجیره تامین کالاهای اساسی در هند صحبت نمی‌کند و کسی از نحوه تدارکات این کالاها سخن نمی‌گوید. طبق داده‌‌‌های اداره تجارت بین‌الملل  (ITA) بخشی از وزارت بازرگانی ایالات متحده، زیرساخت‌‌‌های ضعیف هند منجر به تقریبا ۴۰‌درصد از ضررهای پس از برداشت برای برخی محصولات کشاورزی شده است. این در حالی است که وزارت غذا و توزیع عمومی هند به درخواست جراید برای اظهارنظر در این خصوص پاسخی نمی‌دهد.
تلفات پس از برداشت به مواد غذایی و محصولات کشاورزی از دست رفته در زنجیره تامین از برداشت محصولات تا فرآیند مصرف اشاره دارد. همچنین سبزیجات و میوه‌‌‌ها با کمبود انبار سرد سریع‌‌‌تر منقضی می‌‌‌شوند و صدها تن غلات غذایی در انبارها خطر پوسیدگی دارند. همچنین ITA تصریح کرد، از دلایل دیگر برای بهره‌وری پایین صنعت غذایی هند می‌توان به سیستم‌های توزیع «ناکارآمد» مواد غذایی، آب و هوای متغیر و غیرعادی، مقررات سنگین و همچنین عدم‌آموزش برای کشاورزان اشاره کرد. از طرف دیگر مشکل غذایی هند با این واقعیت تشدید شده است که طبقه متوسط رو به رشد این کشور در مسیر تقاضا برای غذای بیشتر و همچنین مواد غذایی با کیفیت بهتر هستند.
گاریما جین، معاون مدیرعامل و رئیس غلات لوئیس دریفوس، طی یک بحث میزگردی در یک کنفرانس گفت: اولین چیزی که یک فرد بعد از کسب درآمد مضاعف تهیه می‌کند، یک غذای بهتر است. وی افزود که نیاز به پروتئین در هند افزایش یافته است و به گفته جین و شارما نیاز به امنیت غذایی در این کشور بسیار مهم شده است. این موضوعی است که دولت باید با نزدیک شدن به انتخابات کشور با آن روبه‌رو شود.
رویکرد حمایت‌گرایانه هند
هند بزرگ‌ترین تولیدکننده شیر در جهان و دومین تولیدکننده برنج، گندم، سبزیجات و میوه است. این کشور می‌‌‌گوید در رقابت تجاری در سطح بین‌المللی متکی به خود است، اما در سال گذشته، عرضه‌‌‌ها و نوسانات قیمت محصولات مهم غذایی، دولت هند را وادار کرد که واردات محموله‌‌‌های صادراتی را محدود کند. در تلاش برای مهار قیمت‌های داخلی، هند صادرات پیاز را از ماه دسامبر تا مارس ممنوع کرد. همچنین در ماه اکتبر، این کشور محدودیت‌های صادرات شکر را که از سپتامبر آغاز شده بود، تمدید کرد. هند، بزرگ‌ترین صادرکننده برنج جهان، در ماه ژوئیه صادرات برنج سفید غیر‌باسماتی را نیز ممنوع کرد.
از طرف دیگر قیمت گوجه‌فرنگی که یکی از مواد اصلی غذاهای بومی این کشور است، در سال گذشته نیز به دلیل شرایط نامساعد جوی افزایش یافت. با نزدیک شدن به انتخابات، برخی امیدوارند که اقدامات بیشتری برای کمک به اکوسیستم غذایی هند انجام شود. رادیکا رائو، اقتصاددان ارشد بانک  DBS می‌گوید: بودجه سال آتی این کشور ممکن است شامل اقداماتی برای حمایت از جامعه روستایی و کشاورزی باشد، زیرا این بخش به دلیل شرایط جوی غیرقابل پیش‌بینی و فشارهای تورمی اولیه با اختلالات کوتاه‌مدت مواجه است. هند قرار است لایحه بودجه موقت خود را به زودی منتشر کند.

(شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲) ۰۸:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها