دوشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۹:۴۹
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۷۶۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

قیمت اعلامی گندم هزینه‌های تولید را پوشش نمی‌دهد/ با این قیمت تولید دچار آسیب می‌شود

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران گفت: با توجه به هزینه‌های بالای تولید، قیمت اعلام شده توسط دولت برای خرید تضمینی این محصول، پائین است و هزینه‌های کشاورزان را پوشش نمی‌دهد.

در حالیکه شهریور ماه 1402 شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی، قیمت گندم را 19500 تعیین کرده بود اما وزیر جهاد کشاورزی در تاریخ 27 دیماه قیمت خرید تضمینی گندم را 17500 تومان اعلام کرد.
 بنابر این گزارش قاسم پیشه‌ور، رئیس اتاق اصناف کشاورزی در خصوص قیمت اعلام شده‌ی گندم توسط دولت گفت: وظیفه قیمت‌گذاری این محصولات بر عهده‌ی شورای قیمت‌گذاری است و می‌بایست دولت با مدت زمانی که در اختیار داشت، قیمت تعیین شده از سوی شورای قیمت‌گذاری را اعلام کند اما بعد از این همه تاخیر، وزیر جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را 17500 اعلام کرد که این موضوع باعث آسیب‌های جدی به تولید می‌شود.
پیشه‌ور یکی از بهانه‌های اصلی دولت برای این کار را تامین نشدن منابع مالی عنوان کرد و گفت: دولتی‌ها عنوان می‌کنند که برای قیمت تعیین شده توسط شورای قیمت‌گذاری، در تامین منابع مالی به مشکل برخواهد خورد.
وی اضافه کرد: دولت قیمت اعلامی شورای قیمت‌گذاری را نپذیرفت و تامین منابع مالی را بهانه کرده، درحالیکه منابع مالی زیادی برای واردات هزینه می‎کند.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی عنوان کرد: هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده و متاسفانه قیمت اعلامی توسط دولت این هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد؛ بنابراین امیدواریم دولت در آینده با تدبیر سیاست‌هایی، باعث کاهش هزینه‌های تولید شود و بخشی از این هزینه‌ها را پوشش دهد یا اینکه قیمت خرید را افزایش دهد.
پیشه‌ور با اشاره به افزایش هزینه‌ها و قیمت پائین گندم گفت: اگر کشاورز به جای گندم به کاشت صیفی‌جات روی بیاورد قطعا سود بیشتری خواهد داشت.  
وی ادامه داد: در صورت پائین بودن قیمت خرید تضمینی گندم، کشاورز محصول خود ار با رقم بالاتری به کارخانجات یا صنایع مختلف می‌فروشد و از تحویل گندم با قیمت پایین به دولت خودداری کند.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی با اشاره به قیمت تعیین شده توسط شورای قیمت‌گذاری، شرح داد: قیمت‌های پیشنهادی در شورا، توسط کمیسیون‌های متعدد با حضور کارشناسان، بررسی و پس از آن قیمت نهایی مشخص می‌شود.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه در سنوات گذشته شاهد تغییراتی از جمله، افزایش یا کاهش قیمت گندم بودیم، گفت: امسال هم ممکن است تا پایان فصل برداشت گندم، مجددا تغییراتی در قیمت اعلامی اتفاق افتد؛ چون این امر شامل سیاست‌های حمایتی‌ می‌شود و ممکن است حتی دولت برای تحویل گندم جوایزی نیز در نظر بگیرد.

(دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲) ۱۹:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها