دوشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۷۵۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

پرداخت جایزه تحویل از ورود دلالان به چرخه خرید جلوگیری می کند

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: پرداخت جایزه ۲ هزارتومانی تحویل به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم از ورود دلالان به چرخه خرید و هدررفت گندم تولیدی به عنوان مصرف در خوراک دام جلوگیری می کند.

وزیر جهاد در ۲۷ دی ماه به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم برای سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ را رسما ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ کرد.
با توجه به آن‌که در جلسه ۲۲ شهریور شورای قیمت گذاری نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود و کشاورزان به امید اعلام این نرخ کشت را انجام دادند، اما متاسفانه بعد از گذشت ۱۱۷ روز از آغاز سال زراعی، نرخ اعلامی ۲ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب بود که این امر با واکنش برخی از اعضای شورای قیمت گذاری، اعضای تشکل ها و کشاورزان روبرو شد.
حال با اعلام رسمی نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم، بنیاد ملی گندمکاران و برخی دیگر از اعضای شورای قیمت گذاری و کشاورزان امید به اعلام جایزه تحویل دارند که انتظار می رود هرچه سریع تر تا قبل از پایان سال توسط رئیس جمهور اعلام شود تا کشاورزان به کشت و کار و تحویل گندم به مراکز خرید امیدوار شوند.
عطااللّه هاشمی گفت: قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم را به عنوان نرخ پایه قبول داریم و همانند سال گذشته باید جایزه ۲ هزارتومانی تحویل در نظر گرفته شود، اما احتساب جایزه تحویل در اختیار شورا نیست و در اختیار رئیس جمهور است که بنابر مکاتبات صورت گرفته انتظار می رود تا پایان سال اعلام شود.
به گفته او، صلاح بخش کشاورزی و تامین گندم و امنیت غذایی در گرو آن است که جایزه ۲ هزارتومانی به ازای خرید تضمینی هرکبلو گندم داده شود.
هاشمی ادامه داد: قیمت پایه به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم نسبت به سال گذشته ۶ هزارتومان افزایش یافت که اعلام جایزه تحویل می تواند منجر به پایداری تولید و خودکفایی شود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران درباره آخرین وضعیت سبزینگی مزارع گندم افزود: نبود پوشش برفی و بارش های مناسب منجر به رشد برخی آفات می شود که خوشبختانه طی یک هفته اخیر در استان های دیم خیز بارش برف و باران حادث شد که امیدواریم بنابر پیش بینی مناسب بارش در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت در خصوص گندم بیشترین سطح و عملکرد را داشته باشیم، اما هنوز نمی توان برآورد دقیقی راجع به تولید سال آینده داشت.
او اعلام جایزه ۲ هزارتومانی خرید تضمینی هرکیلو گندم را راهکار مناسبی برای جلوگیری از ورود دلالان دانست و گفت: اگر جایزه خرید تضمینی گندم اعلام نشود، بازار به نفع دلالان و واسطه ها خواهد بود، درحالیکه با اعلام جایزه ۲ هزارتومانی به ازای خرید تضمینی هرکیلو گندم، کشاورزان نسبت به تحویل گندم به مراکز خرید دلگرم می شوند که براین اساس قدرت رقابت از دلالان و واسطه ها گرفته می شود، از این رو امیدواریم هرچه سریع تر جایزه گندم اعلام شود تا کشاورزان با تحویل گندم به مراکز خرید، نگرانی در خصوص تامین نان مردم نداشته باشیم.
هاشمی با بیان اینکه نیازی به واردات گندم برای تامین واحدهای خبازی نداریم، افزود: در تامین نان خبازی مشکلی برای تامین نداریم و تنها برای بخش صنف و صنعت باید مقداری گندم وارد شود، اما به هرحال امیدواریم روزی برسد که با افزایش راندمان تولید نیازی به واردات گندم برای بخش صنف و صنعت هم نداشته باشیم.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران نیاز سالانه گندم برای صنف و صنعت و واحدهای خبازی را ۱۲.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: با جلوگیری از تخلفات واحدهای خبازی و ضایعات از مزرعه تا سفره پیش بینی می شود که حداقل ۲۵ درصد در مصرف گندم صرفه جویی شود.
نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم دوروم ۱۸ هزارتومان اعلام شد
در ادامه ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: در جلسه اخیر شورای قیمت گذاری، نرخ خرید تضمینی هرکیلو گندم معمولی ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و گندم دوروم ۱۸ هزارتومان اعلام و ابلاغ شد.
به گفته او، بنده معتقدم که سازمان برنامه و وزارت جهاد در خصوص بحث اعلام قیمت کوتاهی کردند  که براین اساس در ترکیب اعضای شورای قیمت گذاری باید بازنگری شود چراکه هیچ یک از اعضای شورای قیمت گذاری از بخش غیردولتی نیست.
قاسمی ادامه داد: نرخ واقعی خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزارو ۵۰۰ تومان بسته به کیفیت گندم است که متاسفانه پایین نرخ مصوب شد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با توجه به اعلام حداقل نرخ منطقی خرید تضمینی گندم انتظار می رود که مشکلی در امر تولید رخ ندهد.
 

(دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲) ۱۲:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها