چهارشنبه / ۴ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۳
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۶۶۸
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

حذف سهیمه آرد نانوایان متخلف در پی طرح هوشمندسازی نان

در طرح هوشمندسازی نان برای جلوگیری از برخی تخلفات همچون خروج آرد دولتی از شبکه و حمایت از مصرف داخلی، سهمیه آرد برخی نانوایان متخلف قطع شد یا کاهش یافت.

حذف سهمیه یا کاهش سهمیه آرد به‌طور قطع به دلیل تخلفات نانوایان بوده است که آرد دولتی را دریافت و به‌جای تهیه نان آن را خارج از شبکه با قیمت های آزاد به فروش رسانده اند. زیرا به هر میزان که آرد به نان تبدیل و به مردم فروخته شود ،به همان میزان در دوره بعدی تخصیص آرد، نانوایان سهمیه آرد دریافت می کنند.
 
این بدان معناست که آرد از نانوا کسر شده که تبدیل به نان نشده و به شکل آزاد با ارقام بالا به فروش رسیده است که همین امر باعث می شود در برخی موارد نانوایی ها ساعت‌های کاری خود را کاهش دهند یا اینکه محدویت‌هایی در عرضه نان به مردم ایجاد کنند.
 
پیش از این، سهیمه آرد نانوایی‌ ها به صورت دستی اختصاص می‌یافت که منجر به تخلفات و اجحافاتی در حق مصرف کنندگان و در نهایت باعث خروج آرد یارانه ای از شبکه نانوایی ها و قاچاق آرد می‌شد. با اجرای طرح هوشمندسازی نان، به تازگی در سامانه «نانی‌نو» سهمیه آرد نانوایان به صورت هوشمند و سیستمی محاسبه و مشخص می شود.
 
سامانه نانی نو نزدیک‌به ۱۰ ماه است که فعال شده و به‌طور خودکار تغییراتی در سهیمه آرد برخی نانوایی ها ایجاد کرده است؛ به طوری که طبق گزارش های اخیر، سهمیه آرد ۳۰۰ واحد نانوایی در تهران صفر و سهمیه ۶۰۰ واحد نانوایی روزانه یک تا دو کیسه آرد شده است.
 
در یک سال و نیم گذشته دولت با تجهیز نانوایی‌ها به کارتخوان‌های هوشمند و به‌تازگی راه‌اندازی سامانه نظارت‌ برخط نانوایی‌ های کشور، تشدید نظارت‌ها بر مصرف آرد و نان را در دستور کار خود قرار داده است تا جایی که در سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان، همه داده‌های خرید و فروش و تراکنش نانوایی‌ ها از سراسر کشور تجمیع و قابل پایش و تخلفات در این حوزه قابل شناسایی است.
 
بر اساس طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، میزان آرد تحویلی به نانوایی‌ ها طبق فروش تعداد نان به شهروندان محاسبه و ارائه می‌شود و تعداد فروش نان و تراکنش‌ های کارت‌ها قابل رصد است؛ یعنی دولت همه اهتمام خود را انجام داده تا آرد تحویلی به نانوایی‌ها به‌جز نان مصرفی شهروندان، به مسیرهای غیرقانونی همچون قاچاق آرد، دامداری‌ها و سایر مصارف نرود. این اقدام دولت موجب کاهش ضایعات نان شده به طوری که پیش از این «سید احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد گفته بود: با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان، مصرف آرد حدود ۱.۵ میلیون تن کاهش یافت که معادل صرفه جویی ۲۷ هزار میلیارد تومان در هزینه‌های ملی است.
 
البته همچنان برخی نانوایی‌ ها تخلفاتی را انجام می‌دهند، به طوری که مثلا دستگاه‌های کارتخوان هوشمند نان را در کشوی میز گذاشته و با دستگاه‌ های کارتخوان معمولی مبلغ نان را از مردم دریافت می‌کنند و یا برخی به صورت علنی در کنار دستگاه کارتخوان هوشمند آرد و نان، یک دستگاه پوز دیگر قرار داده‌ و پول خرید نان را از طریق آن دریافت می‌کنند که این موارد تخلف است.
 
این درحالی است که باید نانوایی‌هایی که آرد با یارانه دولتی دریافت می کنند بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار هر عدد نان بربری ساده با وزن چانه ۶۰۰ گرمی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، سنگک ساده با وزن چانه ۶۵۰ گرمی سه‌هزار تومان، تافتون سنتی با وزن چانه ۲۵۰ گرمی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان، تافتون گردان (برقی) با وزن چانه ۲۲۰ گرمی یک‌هزار تومان، لواش و تافتون گردان ماشینی وزن چانه ۱۶۰ گرمی ۵۰۰ تومان به فروش برسانند.
(چهارشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۲) ۱۰:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها