یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۰
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۹۶۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

نانواها سرگردان در عدد «متعارف و نامتعارف» فروش آرد

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: هیچ عدد متعارف و یا غیر متعارف برای فروش آرد در نظر گرفته نشده است.

دولت در جراحی اقتصادی بخش زیادی از یارانه‌ها را کاهش داد و از سوی دیگر سهم مالیات را افزایش داد. این امر در شرایط تحریم تکانه‌ها زیادی در حوزه معیشت برای اقشار مختلف و کسب و کارهای گوناگون به وجود آورد.
بخشی از یارانه غیرنقدی دولت مربوط به گندم، آرد و نان است. ۲۶ دی بعضی از نانوایان تهران مقابل ساختمان اتاق اصناف تهران تجمع کرده و به کاهش سهمیه آرد خود اعتراض کردند.
فاطمه نظری، رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران گفت: هر نانوا می‌تواند عملکرد دستگاه کارت خوان خود را از یک اپلیکیشن که روی گوشی دارد و مربوط به این صنف است پیگیری کند. برخی از عملکردها به نانوا می‌گوید از عدد متعارف کمتر یا بیشتر بوده که این امر در تخصیص سهمیه او تأثیر دارد.
وی افزود: این عدد متعارف و نامتعارف مربوط به تعداد کارت‌های کشیده بوده و منطقه به منطقه متفاوت است. به عنوان مثال یک نانوا در منطقه ۴ موظف شده به ازای هر کیسه آرد ۳۰ مشتری داشته باشد و نانوا دیگر در مثلاً منطقه ۱۰، این مشتری ۲۲ نفر است.
وی با گلایه از نوع برخورد با صنف نانواها اظهار کرد: این عدد متعارف و نامتعارف برای ما تعریف نشده و منجر به این شده دهه به دهه سهمیه برخی نانواها کم شود. به طوری که در این مدت سهمیه ۲۰۰ واحد صفر شد اما پس از گذشت چند روز دوباره ۸۰ درصد سهمیه آنها برگشت شد. این یک بام و دو هوا باعث سردرگمی نانوایی‌ها شده و کسی هم پاسخگو نیست.
وی ادامه داد: کارت خوان هوشمند پشتیبانی ندارد و اگر دستگاه یک نانوا دچار مشکل شود یا باید از کارت خوان دیگر استفاده کند یا پول نقد بگیرد. در نهایت در عدد متعارفی که تعریف آن مشخص نیست اختلاف به وجود آمده و سهمیه نانوا کاهش می‌یابد؛ ضمن اینکه به عنوان متخلف، جریمه هم می‌شود. هر دهه یک الگوریتم جدید اعلام می‌شود که توضیحی در قبال آن از سوی نهادهای متولی داده نمی‌شد و منجر به سردرگمی بیشتر صنف نانوایان شده است.
گفتنی است؛ سهمیه آرد نانواها ۵، ۱۵ و ۲۵ هر ماه و هر ۱۰ روز توزیع می‌شود. با کاهش سهمیه تعدادی از نانواها در توزیع ۲۵ دی، آنها ۲۶ دی مقابل ساختمان اتاق اصناف تهران تجمع کردند.

(یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲) ۱۳:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها