یکشنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۶:۵۱
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۹۵۷۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

تکذیب اعطای مجوز خاص به یک واردکننده برنج/کاهش ۴۲ درصدی واردات برنج در سال جاری

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از اعمال مدیریت در واردات برنج به کشور در سال جاری در راستای حمایت از تولید داخل و کاهش ۴۲ درصدی حجم واردات این کالا خبر داد و گفت: اعطای مجوز خاص به یک شرکت واردکننده برنج، کذب است و صحت ندارد.

احمد خانی نوذری ، درباره افزایش واردات برنج در سال گذشته به کشور، اظهار کرد: افزایش واردات برنج در سال گذشته به دلیل افزایش قیمت برنج داخلی، ضرورت افزایش سطح ذخایر راهبردی به دلیل تاثیر نگرانی‌ها از جنگ اوکراین و روسیه و افزایش مصرف برنج خارجی در کشور بوده است.
 
وی با اشاره به افزایش مصرف برنج خارجی در کشور گفت: مصرف برنج وارداتی به دلیل عواملی همچون افزایش قیمت کالای جایگزین مانند ماکارونی (با توجه به حذف آرد یارانه‌ای کارخانجات تولیدکننده ماکارونی) افزایش داشت که این امر نیز در افزایش واردات برنج بی‌تاثیر نبوده است.
 
ادعاها در مورد میزان تولید و واردات برنج صحت ندارد
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ادعاهای مطروحه در مورد میزان تولید داخلی و واردات برنج خارجی، صحت ندارد، افزود: ادعای تولید سه میلیون تن برنج داخلی در سال درست نیست؛ چراکه تا کنون چنین رکورد تولیدی در کشور ثبت نشده و میزان تولید برنج داخلی در سال گذشته با استناد به آمار معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی بالغ بر ۲.۲ میلیون تن برآورد می شود.
 
خانی نوذری ادامه داد: این موضوع زمانی غیر واقعی‌تر می‌شود که ادعای واردات بیش از ۲ میلیون تن برنج خارجی نیز به آن افزوده ‌شده است، در حالی که طبق آمار اعلامی گمرک در سال گذشته، حدود ۱.۸ میلیون تن برنج وارد کشور شده است.
 
وی بیان کرد: آمار میانگین واردات برنج طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد سالانه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده و هیچ‌گونه ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) برای واردات برنج طی سال‌های گذشته پرداخت نشده و با ارز نیمایی واردات انجام شده است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: میزان واردات برنج به صورت مقطعی در سال ۱۴۰۱ بالغ بر یک میلیون و هشتصد هزار تن رسید که واردات چنین رقمی مسبوق به سابقه بوده، به طوری که در برخی سال‌های دهه نود و قبل از آن، از ۲ میلیون تن هم گذشته بود.
 
کاهش واردات برنج در راستای حمایت از تولید داخل
خانی نوذری با اعلام اینکه مطابق برآوردهای معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، در سال جاری برنج‌کاران کشور حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول برداشت خواهند کرد، گفت: با توجه به ثبات بازار برنج و در جهت حمایت تولیدکنندگان داخلی، تدابیری اتخاذ شده که واردات برنج در سال جاری کمتر از میانگین سنوات گذشته باشد.
 
وی توضیح داد: وزارت جهاد کشاورزی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده تا سقف ثبت سفارش‌ها با کاهش بیش از ۴۰۰ هزار تنی نسبت به میزان متوسط واردات یک دهه گذشته باشد و واردات یک میلیون تن برنج را برای سال جاری هدف‌گذاری کرده است.
 
معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در ۹ ماه نخست امسال سقف برنامه‌ریزی شده برای واردات برنج رعایت شده و طی این مدت، بالغ بر ۷۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده است که نشان دهنده کاهش ۴۲ درصدی واردات به نسبت ۹ ماهه سال گذشته می باشد.
 
تکذیب اعطای مجوز واردات برنج به یک شرکت خاص
خانی نوذری در مورد شایعه اعطای مجوز واردات برنج به یک شرکت خاص، بیان کرد: اعطای مجوز خاص به یک برند صحت ندارد؛ در سال گذشته بیش از ۱۵۰ بازرگان و مجموعه تولیدی، اقدام به واردات برنج به کشور کرده‌اند و سهم واردات هیچ‌کدام آنها بیش از ۱۵ درصد نبوده است.
 
وی ادامه داد: واردات برنج، بخشی از سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار مصرف و تامین سبد خانوار جامعه است و فقط به میزان کسری بازار و فاصله تولید داخل تا نیاز مصرفی کشور انجام می‌شود؛ البته این میزان واردات در برخی مواقع به دلیل جایگزینی با سایر مواد غذایی یا افزایش قیمتی و دیگر متغیرها از یک دامنه نوسان نسبت به میانگین ۱۰ ساله برخوردار است.
 
کاهش واردات برنج در سال جاری
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با فرآیند سیستمی شدن ثبت سفارش ها در سال جاری، عامل انسانی از مسیر تصمیم‌گیری حذف شده و جریان اعطای مجوز واردات با دقت بالایی، رهگیری، رصد و مدیریت می‌شود که نتایج آن در روزهای آتی ملموس تر خواهد شد.
 
واردات یک میلیون تن برنج در سال جاری/ هدف ثبات بازار است
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این راستا برای برنج خارجی با استفاده از اقدامات و محدودیت‌های اعمالی، سقف واردات تعیین شده و طی ۹ماهه نخست امسال حدود ۷۰۰ هزار تن برنج وارد کشور خواهد شد که تا پایان سال، کمتر یک میلیون تن هدفگذاری شده است.
 
خانی نوذری اعلام کرد: برآوردها حاکی از آن است که کاهش واردات بیش از این میزان یا اعمال محدودیت‌های بیشتر از آنچه تاکنون اعمال شده است، ممکن است سبب شوک قیمتی به بازار برنج خارجی و به ضرر خانواده‌های کمتر برخوردار تمام شود که در آستانه ماه مبارک رمضان و ماه‌های پر مصرف پایان سال ثبات بازار را بهم خواهد ریخت.
 
وی تاکید کرد: در زمینه برنج ایرانی نیز به واسطه رکود به وجود آمده به دلیل شوک قیمت، سال گذشته ناچار به تحریک تقاضا و ارائه خطوط اعتباری به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز عمده مصرف هستیم تا از تولید داخل نیز حمایت شود.
 
سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت واردات کالا
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی از جمله اقدامات مهم این وزارتخانه در یک سال گذشته برای مدیریت واردات کالا (محصولات کشاورزی) به کشور، موارد زیر برشمرد:
 
۱ - اصلاح مستمر پایه قیمت ارزی کالاهای وارداتی متناسب با نوسانات قیمت جهانی کالاها به صورت چند هفته یکبار
 
۲ - اعمال سقف کالایی موردنیاز کشور در سیستم و مدیریت جریان واردات و مصارف ارزی کشور.
 
۳ - اعمال سقف و سابقه شرکت‌های واردکننده و اعطای سهمیه واردات بر مبنای رتبه اعتباری و حجم واردات گذشته آنها به صورت سیستمی.
 
۴ - اعمال سیاست‌های جلوگیری از انحصار در بازار، با اعمال سقف ثبت سفارش برای کالاها توسط بازرگانان.
 
۵ - اعمال سیاست تشویق بازیگران جدید، برای ورود به بازار، با اعمال سهم حداقلی تحت عنوان کمینه برای شرکت‌هایی که هیچ سابقه‌ای در آن کالا ندارند؛ ولی قصد بازیگری در یک گروه جدید را دارند.
 
۶ - کاهش مهلت اعتبار ثبت سفارش‌های از ۶ ماه به ۴ ماه و مهلت تمدید اول آن از ۳ ماه به ۲ ماه و تمدید ثبت سفارش‌های قدیمی با قیمت‌های جدید و کاهش مصارف ارزی کشور.
 
۷ - ابطال ثبت سفارش‌های تاریخ گذشته و سنواتی
 
۸ - طراحی و اعلام مکانیسم اعطای ثبت سفارش حمایتی، ما به ازای خرید برنج مازاد تولید کنندگان داخلی به واردکنندگان
(یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲) ۰۶:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها