شنبه / ۳۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۷
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۱۱۹۵۲۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

آیا تولید برنج در آسیا کاهش می‌یابد؟

در حالی که به گفته تحلیلگران انتظار می‌رود عرضه مواد غذایی به دلیل پدیده ال‌نینو و محدودیت‌های صادراتی محدود باشد، برآورد می‌شود در نیمه اول ۲۰۲۴ به دلیل کاهش مخازن آب، تولید برنج در آسیا کاهش یابد.

محدودیت منابع غذایی در سال ۲۰۲۴
با این حال، انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان در سال ۲۰۲۴ با منابع غذایی محدود مواجه شوند که به گفته کارشناسان این امر به دلیل وقوع پدیده ال‌نینو، محدودیت ‌‌های صادراتی و افزایش تعهدات سوخت زیستی است. به گزارش سایت Economy تحلیلگران و معامله‌گران اظهار می‌دارند: اگرچه قیمت‌های جهانی گندم، ذرت و سویا در سال ۲۰۲۳ به سمت کاهش پیش رفت اما بازار کماکان با ترس از رکود جهانی مواجه است؛ به این معنا که قیمت‌ها در برابر شوک‌های عرضه و تورم مواد غذایی در سال ۲۰۲۴ آسیب‌پذیر هستند. طبق این گزارش، پدیده ال‌نینو که امسال باعث خشکسالی در بخش‌‌‌های وسیعی از آسیا شده است، انتظار می‌رود تا نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. منابع و قیمت‌ها برخی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی جهان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. طبق این گزارش، تاجران و مقامات انتظار دارند تولید برنج در آسیا در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کاهش یابد چرا که شرایط کشاورزی خشک است و کاهش اندازه مخازن آب احتمالا تولید را کاهش می‌دهد.
اعمال محدودیت صادراتی برنج هند
به گفته کارشناسان در واقع، عرضه جهانی برنج در سال ۲۰۲۳ به دلیل تاثیر پدیده ال‌نینو بر تولید کاهش یافته است که این امر باعث شد هند، بزرگ‌ترین صادر‌کننده برنج جهان، محدودیت‌هایی را برای محموله‌های خود اعمال کند.این در حالی است که سایر بازارهای غلات از کاهش ارزش رنج می‌برند. با این حال، قیمت برنج در سال ۲۰۲۳ به بالاترین سطح خود در ۱۵ سال گذشته رسید. علاوه بر این، قیمت‌ها در برخی از مراکز صادراتی آسیا تقریبا ۴۵‌درصد افزایش یافته است.
هند در پی واردات گندم
از سوی دیگر محصول بعدی گندم هند با کمبود رطوبت تهدید می‌شود که این امر می‌تواند هند، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گندم جهان را مجبور کند برای اولین بار در شش سال گذشته به دنبال واردات باشد. از سوی دیگر طبق این گزارش، تا آوریل ۲۰۲۴، کشاورزان استرالیا، دومین صادرکننده بزرگ گندم در جهان، ممکن است شروع به کاشت محصولات خود در خاک خشک کنند. آن هم پس از ماه‌ها گرمای شدید که باعث کاهش تولید محصول امسال شد. افزایش دما همچنین به یکسری برداشت رکورد برای سه فصل متوالی پایان داد.
وضعیت عرضه غلات در ۲۰۲۴
تحلیلگران معتقدند احتمالا کمبود غلات در ۲۰۲۴، خریداران از جمله «چین و اندونزی» را وادار می‌کند تا به دنبال مقادیر بیشتری گندم از سایر صادرکنندگان در آمریکای شمالی، اروپا و منطقه دریای سیاه باشند. از طرف دیگر، انتظار می‌رود که تولید ذرت، گندم و سویا در آمریکای جنوبی در سال ۲۰۲۴ بهبود یابد، اگرچه تغییرات آب و هوایی در برزیل تردیدهایی را ایجاد می‌کند. همچنین در آرژانتین، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده غلات، باران‌های شدید در مناطق کشاورزی می‌تواند تولید سویا، ذرت و گندم را افزایش دهد.
احتمال افزایش قیمت روغن پالم در ۲۰۲۴
در همین حال، برزیل این پتانسیل را دارد که در سال ۲۰۲۴ به تولید محصولات کشاورزی نزدیک به رکورد دست یابد. با این حال، برآوردها از تولید سویا و ذرت این کشور در هفته‌های اخیر به دلیل هوای خشک کاهش یافته است. از سوی دیگر، تولید جهانی روغن پالم ممکن است در سال ۲۰۲۴ به دلیل پدیده خشک ال‌نینو کاهش یابد. این کاهش از قیمت روغن پخت و پز حمایت می‌کند که شاهد کاهش بیش از ۱۰درصدی در سال ۲۰۲۳ بود.

(شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها