سه شنبه / ۲۶ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۸
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۱۹۴۷۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایلنا
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

افت ۵۵ درصدی صادرات کنسرو ماهی/ تعطیلی بیش از ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی

به گفته رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران وزن صادرات کنسرو ماهی ایران در سال 1402 نسبت به سال 1401، 59 درصد کاهش و ارزش آن در این مدت 55 درصد افت کرده است.

مسعود بختیاری، رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران،  شرحی از پیامدهای گرانی کنسرو ماهی تون بر تولید و صادرات این محصول ارائه کرد و گفت: از سال گذشته قیمت ماهی تون صید داخل در کشور افزایش بی‌رویه پیدا کرد تا جایی که قیمت هر کیلوگرم ماهی تون صید داخل از قیمت انواع وارداتی این کالا بیشتر شد و این امر قیمت تمام‌شده محصول را به قدری بالا برده که امکان صادرات این کالا را از صادرکنندگان ایرانی گرفته است.
 
وی افزود: در بازار داخلی هم با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای کنسرو ماهی تون بالا نیست. حاصل این اتفاقات رکود بازار، توقف تولید و یا تولید با حداقل ظرفیت این محصول بود.
 
بختیاری ادامه داد: رکود بازار و توقف تولید در حالی در بازار کنسرو ماهی کشور اتفاق افتاده که بیش از 110 واحد تولید کنسرو ماهی از وزارت صمت یا وزارت جهاد کشاورزی مجوز گرفته‌اند و از این تعداد حدود 50 واحد به طور دائم و یا فصلی به تولید مشغول بودند.
 
رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران در تشریح برآورد خود از کاهش سالانه تولید و صادرات کنسرو ماهی تون اظهار کرد: در سال 1401 حدود 250 میلیون تا 300 میلیون قوطی کنسرو ماهی تولید شد و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به کمتر از ٢٠٠ میلیون قوطی کاهش یابد.
 
وی اضافه کرد: همچنین وزن صادرات کنسرو ماهی در سال 1402 نسبت به سال 1401، 59 درصد کاهش داشته و ارزش آن در این مدت 55 درصد افت کرده است. ارزش صادرات سال کنسرو ماهی تون ایران در سال گذشته یک میلیون و 602 هزار و 850 دلار بود.
 
بختیاری تصریح کرد: در یکسال گذشته راهکارهای پیشنهادی فعالان این صنعت به وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از قیمت ماهی تون صید داخل نیز مورد توجه قرار نگرفت. در نتیجه بهای هر کیلوگرم ماهی تون صید داخل تا 158 هزار تومان بالا رفت، در حالی که سال گذشته قیمت این کالا 50 هزار تومان بود.
 
رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران خاطرنشان کرد: اکنون با تداوم واردات، قیمت این کالا به حدود 150 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. با این حال تولیدکنندگان همواره نگران هستند که واردات ماهی تون با اختلال رو به رو شود و این امر تولید آنها را بیش از پیش تحت تأثیر قرار دهد. همچنین هر چند در یک مقطع زمانى، قیمت ماهی تون به فراتر از 158 هزار تومان رسید و تولیدکنندگان باید قیمت مصرف‌کننده را به بیشتر از 92000 تومان افزایش می‌دادند، ولى تولیدکنندگان کنسرو ماهى براى پیشگیرى از خروج این محصول از سبد مصرف مردم قیمت را روى ٨٧٥٠٠ تومان ثابت نگه داشتند. 
 
وی در تشریح عواملی که به افزایش بی‌رویه قیمت ماهی تون صید داخل انجامید گفت: نخستین دلیل مداخله بی‌دلیل دولت در مناسبات حلقه‌های مختلف زنجیره تامین بود. دولت از اوایل سال 1401 کنسرو ماهی را مشمول قیمت‌گذاری پیشینی کرد و با این کار تعادل میان عرضه و تقاضا را بر هم ریخت. از همان موقع سیر صعودی قیمت کنسرو ماهی تون آغاز شد.
 
بختیاری افزود: علاوه بر اینها بانک مرکزی نیز در تخصیص ارز به واردات ماهی تون سختگیری‌هایی اعمال کرد و تغییر گروه کالایى ماهی تون از ٢١ به ٢٢، بسیار زمانبر شد که این امر واردات تون ماهیان را با چالش مواجه کرد. در این شرایط تسهیل واردات تون ماهیان و حذف مالیات بر ارزش افزوده کنسرو ماهى موثرترین راهکارهایی است که براى خروج صنعت کنسرو ماهى از شرایط سخت کنونى پیشنهاد می‌شود.
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها