چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۳۸
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۱۹۲۹۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

افت صادرات کنسرو ماهی رقم خورد

یکی از مواد غذایی مورد استفاده در سبد خانوارهای ایرانی که در سال‌های اخیر دچار افزایش قیمت‌های متعدد شده، کنسرو تن ماهی است که بسیاری از مردم به علت مواد مغذی و قیمت در سبد ماهانه خود قرار می‌دادند.

اما نرخ‌های بالای کنسرو ماهی باعث شده تا این محصول کمتر در سبد بسیاری از خانواده‌‌‌های ایرانی دیده شود. شاید در نگاه اول، تورم بالای سالانه توجیهی بر این نرخ‌گذاری باشد اما مسعود بختیاری، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران در نشست خبری ۱۶ دی همایش ماهیگیری مسوولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تن ماهیان دلایل دیگری را بر می‌‌‌شمرد. مالیات ارزش افزوده، کاهش صید ماهی تن و ماهیان داخلی از عواملی هستند که بر بخشی از افزایش قیمت این محصول موثر بوده‌‌‌اند که با اصلاح آنها تا ۱۵‌درصد قیمت کنسرو ماهی کم می‌شود.
مسعود بختیاری، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران در این نشست خبری درباره قیمت کنسرو ماهی در سال آینده گفت: با حفظ شرایط کنونی، اگر مالیات ارزش افزوده این کالا حذف شود، قیمت کنسرو ماهی ۱۰هزار تومان کاهش می‌‌‌یابد. وی در ادامه گفت: سازمان حمایت و وزارت جهاد کشاورزی متولی قیمت‌گذاری کنسرو ماهی تن هستند در حالی که این کالا مشمول قیمت‌گذاری در پیشین نبوده است. بختیاری با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم ماهی تن وارداتی از ماهی تن صید داخلی ارزان‌‌‌تر است، اظهار کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم ماهی تن وارداتی با ارز نیمایی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰‌هزار تومان است، در حالی که هر کیلوگرم ماهی تن صید داخلی ۱۵۵‌هزار تومان به فروش می‌‌‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه راهکار کاهش قیمت علاوه بر حذف مالیات ارزش افزوده تسهیل روند واردات است، تصریح کرد: امسال میزان صید تن ماهیان داخلی کاهش پیدا کرده و بخشی از آن باید از محل واردات تامین شود. رئیس هیات‌‌‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو با بیان اینکه اکنون با دو پدیده گرانی و گران‌فروشی روبه‌‌‌رو هستیم، بیان کرد: طبق قانون باید با هرگونه گران‌فروشی برخورد شود، اما گرانی ناشی از اتفاقات، خارج از توان تولیدکنندگان است. اتفاقاتی همچون عوامل موثر در قیمت تمام‌شده محصول، کاهش کیفیت و عدم‌تمکین تولیدکنندگان از قیمت‌های دستوری امری اجتناب‌‌‌ناپذیر است در غیر‌این صورت تولیدکننده باید کارخانه خود را تعطیل کند، اما با وجود این تلاش داریم کنسرو ماهی با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد، زیرا پیش از این مصرف‌کنندگان اقشار کارگری و کارمندی و دانشجویی بودند.
بختیاری در ادامه افزود: اکنون سالانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون قوطی کنسرو ماهی در کشور تولید می‌شود؛ یعنی از ۶۰‌درصد ظرفیت تولید تنها ۳۰‌درصد آن در حال بهره‌‌‌وری است و باید قیمت تمام‌شده هر کیلو ماهی صید داخل را به دست بیاوریم و با قیمت‌های جهانی مقایسه کنیم تا اگر راهی برای کاهش قیمت باشد برای آن تدبیری اندیشیده شود.
مالیات ارزش افزوده کنسرو ماهی حذف شود
رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره متعادل‌‌‌سازی قیمت کنسرو ماهی اظهار کرد: صنایع کنسروسازی آمادگی دارد که محصولات خود را ۱۵‌درصد ارزان‌‌‌تر به صورت مستقیم در میادین میوه و تره‌‌‌بار عرضه کند. وی پیشنهاد داد: مالیات ارزش افزوده کنسرو ماهی حذف شود و معافیت بگیرد زیرا این مهم در سال ۱۴۰۲ توسط وزارت بهداشت و درمان در لیست معافیت قرار گرفت و ابلاغ شد، اما اجرایی نشده است. بنابراین از وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی درخواست داریم این صنعت را مشمول معافیت قرار دهند. رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو گفت: طبق مصوبه سازمان ملی استاندارد وزن استاندارد یک قوطی کنسرو ماهی تن ۱۸۰ گرم است، البته قوطی کنسرو ماهی با وزن‌‌‌های ۱۲۰ و ۱۵۰ گرمی هم در بازار موجود است و پیش از این نیز تنها تعداد محدودی برند معروف کنسرو ماهی با وزن‌‌‌های ۲۰۰ گرمی تولید می‌‌‌کردند.
واردات ۱۴‌هزار تن ماهی تن در ۹ ماهه امسال
در ادامه این نشست مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران از واردات ۱۴‌هزار تن ماهی تن در ۹ ماه امسال خبر داد و گفت: تلاش داریم تا پایان سال‌جاری این رقم ماده اولیه کنسرو ماهی به ۲۰‌هزار تن برسد. عباس مختاری‌آبکناری با بیان اینکه در سال‌های اخیر واردات ماهی تن در بحث تخصیص ارز و سقف واردات دچار مشکل شده بود، اظهار کرد: واردات ماهی تن در هیچ دوره‌‌‌ای ممنوع یا محدود نبوده تا جایی که در برخی سال‌ها حتی بیش از ۵۰‌هزار تن هم واردات داشته‌‌‌ایم. وی با بیان اینکه طی دو تا سه سال اخیر میزان واردات ماهی تن ۱۰‌هزار تن در سال بوده است، افزود: امسال واردات ماهی تن با سقف ۲۰‌هزار تن برنامه‌‌‌ریزی شده است.
افت صادرات کنسرو ماهی
مختاری‌آبکناری در ادامه گفت: در هشت‌‌‌ماهه امسال ۲‌هزار و ۴۱۱ تن کنسرو ماهی تن به ارزش ۱۰ میلیون دلار صادر شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲‌هزار و ۹۴۳ تن به ارزش ۸ میلیون دلار بوده است. مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری سازمان شیلات ایران افزود: طبق آمار فائو میزان تولید و صید جهانی ماهیان تن ۷.۸ میلیون تن بوده که از نظر وزنی ۷‌درصد جهانی و از نظر ارزش ۸‌درصد صید جهانی است. وی با بیان اینکه در ایران طی سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۰۰‌هزار تن انواع تن ماهیان صید شد، ادامه داد: بیش از ۱۳۶ واحد تولیدی با ظرفیت تولید ۷۸۳ میلیون قوطی کنسرو نوع ماهی در کشور داریم که برآوردها نشان می‌دهد سرانه مصرف کنسرو ماهی در کشور حدود یک کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است.
ایران رتبه اول صید تن ماهیان در غرب اقیانوس هند
فریبرز رجایی رئیس گروه صید آب‌‌‌های دور سازمان شیلات ایران هم در این نشست گفت: ایران از لحاظ صید ماهیان تن در غرب اقیانوس هند رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را دارد. وی افزود: طبق گزارش‌‌‌های موجود سهم ۴۵ درصدی تن ماهیان از صید داخلی را داریم که در ایران بیش از ۱۰۰هزار تن ماهی گیدر و هوور از گونه‌‌‌های ارزشمند در کشور صید می‌شود.

(چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها