یکشنبه / ۱۰ دی ۱۴۰۲ / ۱۴:۱۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۱۱۹۰۸۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

ایران تامین‌کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا

عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به آنکه ایران تامین‌کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیاست، مدیریت بازار‌های جهانی باید در اختیار ما باشد.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران گفت: با توجه به تنش‌های گرما و سرما در برخی مناطق، تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش یافته است.
 
به گفته او، با توجه به تعطیلات بازار‌های خارجی به سبب تعطیلات پایان سال باید منتظر ماند و دید که تقاضا با اتمام تعطیلات به کدام سمت می‌رود. از الان نمی‌توان برآورد دقیقی داشت.
 
حسینی با بیان اینکه ایران تامین کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیاست، افزود: ایران به ۶۵ تا ۷۰ کشور دنیا صادرات دارد که تا ۲ سال گذشته قیمت هرکیلو زعفران صادراتی هزار دلار بود، اما اکنون به بالای ۱۳۰۰ دلار رسیده است. هرچند برخی از سودجویان زعفران‌های بی کیفیت را با نرخ‌های کمتری عرضه می‌کنند.
 
عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: دولت در بحث صادرات برای صادرکنندگان باید بحث روان سازی ارز حاصل از صادرات را دنبال کند تا شاهد قاچاق زعفران نباشیم. ناگفته نماند هم اکنون شرایط صادرات به مراتب بسیار سخت‌تر از سال‌های گذشته است.
 
او با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد زعفران تولیدی به بازار‌های هدف صادر می‌شود، افزود: در دنیا کشور‌هایی که بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد تولید محصول را در اختیار دارند به راحتی می‌توانند بازار را مدیریت کنند، درحالیکه کشورما بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا را تامین می‌کند، اما نقشی در مدیریت بازار‌های صادراتی دنیا ندارد.
 
حسینی قیمت هرکیلو زعفران در بازار داخلی را ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان اعلام کرد.
(یکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲) ۱۴:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها