پنج شنبه / ۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۰۱۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
تسنیم
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کمبود جهانی زعفران با کاهش تولید در ایران

نشریه فایننشال تایمز روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که بازار جهانی زعفران به‌دلیل کاهش برداشت امسال در ایران که بزرگترین تأمین‌کننده این محصول در جهان محسوب می‌شود، با کمبود مواجه است.

نشریه فایننشال تایمز روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که بازار جهانی زعفران به‌دلیل کاهش برداشت امسال در ایران که بزرگترین تأمین‌کننده این محصول در جهان محسوب می‌شود، با کمبود مواجه است.
این نشریه به‌نقل از تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی زعفران پیش‌بینی کرد که تولید امسال در ایران که بیش از 90 درصد زعفران جهان را تأمین می‌کند، کمتر از نصف سال 2022 باشد.
علی شریعتی مقدم، مدیرعامل شرکت نوین زعفران، در گفتگو با فایننشال تایمز گفت: انتظار می‌رود کل تولید از حدود 400 تن (سال گذشته) به حدود 170 تن رسیده باشد.
بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان و بازرگانان کاهش برداشت این محصول را ناشی از تغییر الگوی آب‌وهوایی و کمبود آب می‌دانند.
به‌گفته مجتبی پیام عسگری، رئیس بورس زعفران تربت‌جام، دمای بسیار پایین در زمستان سال گذشته و به‌دنبال آن بهار و تابستان بسیار خشک و گرم تأثیر مخربی بر تولید این محصول در ایران داشت، این وضعیت با خشک شدن هزاران چاه در نظر گرفته‌شده برای آبیاری مزارع کشت زعفران وخیمتر شد.
کارشناسان هشدار می‌دهند که ممکن است به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی، وضعیت تولید این محصول از این نیز بدتر شود.
قیمت زعفران نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و به‌گفته تأمین‌کنندگان به 1400 دلار در هر کیلوگرم در بازار داخلی ایران و به 1800 دلار در خارج از این کشور رسیده است، این موضوع در زمان حاضر بر صادرات طلای سرخ تأثیر گذاشته است.
پیام عسگری گفت: بسیاری از فروشندگان چینی از این افزایش قیمت (در ایران) شوکه شدند و رفتند، آن‌ها اگر برگردند باید قیمت‌های بیشتری بپردازند، زیرا محصول بسیار کم است و انبارها خالی است.
چین بزرگترین خریدار خارجی زعفران ایران است و 45 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. از دیگر خریداران عمده می‌توان به کشورهای عربی، اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد.

(پنج شنبه ۷ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها