شنبه / ۹ دی ۱۴۰۲ / ۰۷:۵۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۰۳۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

از معضل مازاد تولید سیب زمینی تا قیمت مرغ و تخم مرغ

در هفته جاری خبرهایی در بخش کشاورزی منتشر شد که از مهمترین آنها می توان به بررسی معضل مازاد تولید سیب زمینی و پیاز، بررسی قیمت مرغ و تخم مرغ، آخرین وضعیت طرح کاشت یک میلیارد درخت و دغدغه تولیدکنندگان کود کشاورزی اشاره کرد.

مهمترین اخبار حوزه کشاورزی در هفته جاری به شرح زیر است: رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در این هفته با اشاره به اینکه بدون برنامه و هدف برخی محصولات کشاورزی را صادر می‌کنیم، گفت: باید ابتدا آمار دقیقی از تولید و مصرف داخل داشته باشیم و سپس برای صادرات برنامه‌ریزی کنیم.
تولید مازاد سیب زمینی در کشور
رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی ایران هم با بیان اینکه به دلیل اجرای ناقص الگوی کشت، نبود برنامه مشخص در تولید و تصمیمات خلق‌الساعه در صادرات با مازاد تولید سیب زمینی در کشور مواجه شده‌ایم، گفت: باید برای این مشکل تدابیری اتخاذ شود و در نهایت وزارت جهادکشاورزی می‌تواند در مناطقی که سیب زمینی کشت می‌شود محدودیت ایجاد کند.
نبود اطلاعات دقیق؛ معضل مازاد تولید محصولات کشاورزی
اما رییس اتاق اصناف کشاورزی نبود اطلاعات دقیق از بخش کشاورزی و وارد نکردن اطلاعات تولید در سامانه مشخص توسط کشاورزان را دلیل اصلی تولید بیش از نیاز کشور و یا  کمتر از نیاز عنوان کرد.
قیمت مصوب تخم مرغ تغییر نکرده است
رییس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران هم به عدم تغییر در  قیمت مصوب تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۴۷ همچنان هزار و ۳۰۰ تومان و برای مصرف‌کننده ۵۶ هزار تومان است. همچنین قیمتی که اخیر برای تخم‌مرغ اعلام شده قیمت تخم مرغ بسته‌بندی و شناسنامه دار بوده و بر اساس توافقات صورت گرفته انجمن تخم‌مرغ شناسنامه دار با سازمان حمایت است.
آخرین وضعیت بازار مرغ
طی روزهای گذشته قیمت هر کیلو مرغ در مغازه‌ها برای مصرف‌کنندگان بالاتر از نرخ مصوب بوده است. به گفته مسئولان مربوطه افزایش قیمت ارتباطی به تولید نداشته و جوجه‌ریزی از ۱۴۰ میلیون قطعه در آذر ماه فراتر رفته است و کمبودی وجود ندارد.
ثبت رکورد کاشت درخت در گینس
همچنین رییس سازمان منابع طبیعی اضافه کرد: بنا داریم در صورت فراهم شدن مقدمات در ۸ اسفندماه رکورد کاشت درخت را در گینس ثبت کنیم و ۳۰ تا ۵۰میلیون اصله نهال در آن روز بکاریم.
درخت بکاریم اما گونه های مناسب
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی هم گفت: درختکاری در عرصه های طبیعی همان میزان که می تواند مفید باشد  همان میزان نیز می تواند باعث تخریب طبیعت شود. یعنی اگر گونه‌های مناسب انتخاب نشود، اگر تکنیک های مناسبی برای کاشت انتخاب نشود و همچنین اگر داشته هایمان را حفظ نکنیم همان بهتر که درخت نکاریم.
اجازه صادرات کود به تولیدکنندگان داده نمی شود
رییس انجمن تولیدکنندگان کود کشاورزی گفت: با وجود اینکه بیش از نیاز کشور کود تولید می کنیم اما اجازه صادرات کود به تولیدکنندگان داده نمی‌شود.

(شنبه ۹ دی ۱۴۰۲) ۰۷:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها