چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۶۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
قدس آنلاین
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشاورزان نیازمند حمایت‌های دولتی/تخصیص اعتبار مناسب کشاورزی در برنامه هفتم توسعه

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کشاورزان نیازمند حمایت های دولتی هستند، گفت: تخصیص اعتبار و امکانات مناسب برای بخش کشاورزی در برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

«کاظم موسوی» دراولین رویداد تخصصی فناوری های نوین با ایجاد ارزش افزوده از ضایعات کشاورزی در صنایع تبدیلی و امنیت غذایی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری امنیت غذایی یک موضوع مهم و حساس است که باید مورد توجه قرار بگیرد بنابراین برای دستیابی به این مهم باید کشاورزان مورد حمایت قرار بگیرند.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قدردانی و ایجاد مشوق را برای مهندسین کشاورزی و صاحب نظران و کشاورزان نمونه الزامی دانست اظهارداشت: اگربرای کشاورزان آب، امکانات و اعتبارات لازم تخصیص داده شود به طور حتم تولیدات بهتر و سالم تری خواهند داشت.
مازاد تولید سیب زمینی در اردبیل
موسوی یکی از مشکلات کشاورزان برای تولید سالم را نبود سیستم مکانیزاسیون، صنایع تبدیلی و تکمیلی و صادرات دانست و تصریح کرد: اکنون در استان های محروم کشور کشاورزان وضعیت خوبی ندارند به طور مثال در استان اردبیل ۸۵۰ هزارتن سیب زمینی تولید شده که ۲۵۰ هزارتن مربوط به استان و ۶۰۰ هزارتن در دست مردم است.
وی با بیان اینکه کشاورزان این منطقه با نبود انبار مکانیزه، صنایع تبدیلی و تکمیلی روبرو هستند گفت: اگر خرید تضمینی و صادرات از سرگرفته نشود به طور حتم کشاورزان دچار مشکل می شوند
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون قیمت سیب زمینی در تهران بیش از ۱۵ هزارتومان است اما از کشاورزان کیلویی ۵ هزارتومان می خرند این برای کشاورزان نمی صرفدبنابراین متولیان بخش کشاورزی باید این معضل را حل کنند در غیراینصورت سال آینده با کاهش این محصول روبرو خواهیم شد.
وی کشت و صنعت مغان استان اردبیل را مترقی تر از کشت و صنعت امریکا دانست و اظهارداشت: کشت و صنعت پارس آباد مغان در دنیا بی نظیر است زیرا ۶۰ سال پیش فرودگاه داشت زمانی که هنوز استان اردبیل فرودگاهی نداشته است.
موسوی ادامه داد: در دوره هشتم مجلس نیز به رییس جمهوری وقت درخواست اجرای آبیاری تحت فشار مکانیزه را دادیم تا بتوانیم یک دوم گندم کشور را تولید و تحویل دهیم که نشد.
وی با بیان اینکه سخنگو فراکسیون محصولات استراتژیک هستم گفت: اکنون شرکت های دانش بنیان و نوآورانه در بخش کشاورزی کارهای بزرگی انجام می دهند بنابراین باید مورد حمایت قرار بگیرند.
لزوم کشت جایگزین هندوانه در برخی مناطق کشور
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برای محصول هندوانه که در مجموع ۵۰ هزار تومان قیمت دارد اما ممکن است ۱۰۰ هزار تومان آب برای تولیدش مصرف شده باشد نیاز داریم در برخی نقاط کشور کشت جایگزین را تعریف کنیم.
به گفته وی، اکنون مشکلاتی در بانک مرکزی است که با چکش کاری کمیسیون ها حل شده تاجایی که استقرار و اقتدار بانک مرکزی را به خودشان برگردانده ایم اما نه به معنای اینکه خودشان به تنهایی تصمیم گیری کنند.
مسببان چای دبش باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند
موسوی چای را یکی از محصولات مهم در کشور دانست و گفت: مشکلاتی که اخیرا چای دبش در کشور پیش آورد قابل توجیه نیست، انتظار می رود مسئولان امنیتی کشور این مهم را پیگیری کنند.
وی افزود: به تازگی در دیداری که با غلامحسین محسنی اژه ای رییس قوه قضائیه داشته ام خواستار پیگیری وی و دولت در این خصوص شدم تا دست کسانی که منجر به فساد اخیر در چای شدند، قطع شود.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: البته قوه قضاییه در فساد ستیزی بیسیار خوب عمل کرده اما همچنان با حد کافی فاصله داریم.

(چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲) ۰۸:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها