جمعه / ۸ دی ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۰۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ضرورت حل مشکلات بیمه‌ای کشاورزان آذربایجان شرقی

رییس اتاق اصناف کشاورزی آذربایجان شرقی بر ضرورت حل مشکلات بیمه‌ای کشاورزان استان تاکید کرد و گفت: صندوق بیمه کشاورزی عملا ورشکسته است و دردی از مشکلات را دوا نمی کند.

هادی فرجی آزاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کشاورزان برای تولید ارزاق عمومی سالم و امنیت غذایی جامعه با تهدیدات متعددی از جمله حوادث طبیعی و آفات روبرو هستند، اظهار کرد: بر همین اساس دولت‌ها در همه جای دنیا از این بخش حمایت می‌کنند و بحث بیمه کشاورزی در مقابل بلایای طبیعی و غیرطبیعی نیز در کشور ما با همین رویکرد پیگیری و صندوق بیمه کشاورزی با شخصیت حقوقی و طبق قانون شرکت‌های دولتی ایجاد شده است.
وی در خصوص وضعیت بیمه محصولات زراعی آذربایجان‌شرقی در سال زراعی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ گفت: در استان ۲۱۰ هزار هکتار مزارع آبی و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی طرح جهش تولید داریم که از مجموع ۶۲۵ هزار و ۸۶۷ هکتار سطح ابلاغی بیمه محصولات زراعی و طرح جهش تولید در سال زراعی گذشته ۲۶۲ هزار و ۲۴۷ هکتار عقد قرارداد بیمه با کشاورزان صورت گرفته است.
رئیس اتاق اصناف کشاورزی استان این میزان را معلول ۴۰ درصد اراضی مذکور اعلام و تصریح کرد: این عدد برای سال زراعی جاری تنها ۲۰ درصد است و در خصوصی دلایل کاهش این آمار باید گفت کل غرامت استان در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ تنها ۵۶ میلیارد تومان به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده که ۳۷ میلیارد تومان نقدی و ۱۹ میلیارد به‌صورت تهاتر صورت گرفته است.
روند بیمه اراضی باغی و زراعی کاهش یافته است
وی گفت: در سال‌های اخیر روند بیمه اراضی باغی و زراعی کاهشی بوده و این موضوع یکی از چالش‌های اساسی بخش کشاورزی استان به شمار می‌رود.
وی افزود: متأسفانه این روند کاهشی در ۱۰ سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است که باید صندوق بیمه خسارات کشاورزی در این خصوص پاسخگو باشد.
وی با اشاره به سپری شدن سه ماه از سال زراعی جاری، اظهار کرد: وضع بیمه اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی به هیچ عنوان خوب نیست و اکنون تنها ۲۰ درصد از مجموع ۸۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت، بیمه شده است که حدود ۳۰ هزار هکتار را شامل می‌شود.
فرجی آزاد مجموع خسارات ریالی اراضی باغی و زراعی آذربایجان شرقی در سال زراعی گذشته را یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که این رقم تنها زمین‌هایی را شامل می‌شود که بیمه بودند.
خسارت ۵۰۰۰ میلیارد ریالی به کشاورزان و دامداران استان
به گفته وی اگر میزان خسارات اراضی کشاورزی بیمه نشده را نیز حساب کنیم، رقم ریالی خسارات وارده به بیش از پنج هزار میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند.
فرجی آزاد بیشترین میزان خسارت بخش کشاورزی استان را مربوط به اراضی باغی به خصوص در شهرستان اهر اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که تنها یازده هزار هکتار از این اراضی بیمه هستند.
وی با طرح این سوال که چرا غرامت‌های کارشناسی شده توسط خود صندوق در موعد مقرر پرداخت نمی‌شود، گفت: باید مدیران ملی و استانی در این زمینه پاسخگو باشند.
فرجی آزاد ضعف مدیریت کلان و استانی صندوق خسارات کشاورزی، مشکلات مربوط به رده‌های کارشناسی، پرداخت نکردن غرامت در مدت قانونی مقرر، ایرادات غیرفنی برای ارزیابی پایین خسارت و سهم بالای کشاورز در نرخ بیمه و نیز همگن سازی مزارع به طور منطقه‌ای را از مهمترین مشکلات صندوق دانست که موجب بی رغبتی کشاورزان برای بیمه اراضی خود شده است.
وی خواستار پرداخت به موقع غرامت و ارزیابی درست و دقیق برای اعلام میزان خسارت‌های وارده به زمین‌های کشاورزی بر اثر حوادث طبیعی و غیر طبیعی از سوی صندوق شد و افزود: باید توجه داشت ادامه روند موجود منجر به صدمات جبران ناپذیر به بخش کشاورزی و به دنبال آن تهدید امنیت غذایی کشور می‌شود.
وی تنوع بخشی به خدمات بیمه‌ای، حمایت و همراهی با تشکل‌های کشاورزی، شناسایی مناطق پرخطر و توجه به بازار رقابتی را از جمله راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی صندوق بیمه بخش کشاورزی بیان کرد.

(جمعه ۸ دی ۱۴۰۲) ۰۹:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها