پنج شنبه / ۷ دی ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۹۰۱۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

منابع غذایی جهان در سال ۲۰۲۴ در خطر است!

منابع غذایی اصلی جهانی سال ۲۰۲۴ به دلیل آب وهوای خشک و محدودیت‌های صادرات تحت فشار قرار می‌گیرند.

قیمت‌های بالای موادغذایی در سال‌های اخیر کشاورزان در سراسر جهان را بر آن داشته تا غلات و دانه‌های روغنی بیشتری بکارند اما مصرف‌کنندگان قرار است در سال ۲۰۲۴، در بحبوحه آب وهوای نامناسب ال نینو، محدودیت‌های صادراتی و موارد مرتبط با سوخت‌های زیستی، با عرضه‌های محدودتری مواجه شوند.
تحلیلگران اظهارکردند که قیمت‌های جهانی گندم، ذرت و سویا پس از چندین سال افزایش شدید در سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش تنگناهای دریای سیاه و ترس از رکود جهانی به سمت زیان می‌روند، اگرچه قیمت‌ها در برابر شوک‌های عرضه و تورم مواد غذایی در سال جدید آسیب‌پذیر هستند. برزیل تقریباً به طور قطع ذرت کمتری تولید خواهد کرد و چین با خرید حجم بیشتری از گندم و ذرت از بازار بین‌المللی بازار را شگفت‌زده می‌کند.
پیش‌بینی می‌شود پدیده آب‌وهوای ال نینو که امسال بخش‌های وسیعی از آسیا را خشک کرد، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ ادامه یابد. بازرگانان و مقامات انتظار دارند تولید برنج آسیایی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کاهش یابد زیرا شرایط کاشت خشک و کاهش مخازن احتمالاً باعث کاهش عملکرد می‌شود.
ذخایر جهانی برنج در سال جاری پس از کاهش تولید ال نینو کاهش یافت و هند را که تا حد زیادی بزرگ‌ترین صادرکننده جهان است، بر آن داشت تا محموله‌ها را محدود کند. در حالی که سایر بازارهای غلات در حال از دست دادن ارزش خود بودند، قیمت برنج در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود در ۱۵ سال اخیر رسید و قیمت‌ها در برخی از قطب‌های صادراتی آسیا ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یافت.
محصول بعدی گندم هند نیز به دلیل کمبود رطوبت در معرض تهدید است که می‌تواند دومین مصرف‌کننده بزرگ گندم جهان را مجبور کند برای اولین بار در ۶ سال گذشته به دنبال واردات باشد زیرا موجودی داخلی در انبارهای دولتی به کمترین میزان در هفت سال گذشته رسیده است.
کشاورزان استرالیا در آوریل، صادرکننده شماره ۲ گندم در جهان، می‌توانند محصول خود را در خاک‌های خشک بکارند، پس از ماه ها گرمای شدید که عملکرد محصول امسال را کاهش داد و به رکورد برداشت پایان داد. احتمالاً این امر خریداران از جمله چین و اندونزی را وادار می‌کند تا به دنبال حجم بیشتری گندم از سایر صادرکنندگان در آمریکای شمالی، اروپا و منطقه دریای سیاه باشند.
وضعیت عرضه گندم در سال زراعی جاری ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ احتمالاً در مقایسه با فصل گذشته بدتر خواهد شد و صادرات از کشورهای تولیدکننده مهم احتمالا به میزان قابل توجهی کمتر خواهد بود. انتظار می‌رود که تولید ذرت، گندم و سویا آمریکای جنوبی در سال ۲۰۲۴ بهبود یابد، اگرچه آب و هوای نامنظم در برزیل شک و تردیدهایی را ایجاد می‌کند. در آرژانتین، بارش‌های فراوان بر روی زمین‌های کشاورزی احتمالاً تولید ذرت، گندم و سویا را در یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده غلات افزایش می‌دهد.
طبق گزارش رویترز، همچنین احتمالاً تولید جهانی روغن پالم در سال آینده به دلیل آب وهوای خشک ال نینو کاهش می‌یابد.


(پنج شنبه ۷ دی ۱۴۰۲) ۱۰:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها