دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۸۷۵۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قیمت‌های دستوری راهکار تنظیم بازار محصولات کشاورزی نیست

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: تنظیم بازار با مکانیزم عرضه و تقاضا و نظارت توسط حاکمیت تحقق می‌یابد و قیمت دستوری راهکار مناسبی نیست.

عطااللّه هاشمی، عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: تنظیم بازار در خصوص محصولات کشاورزی فرمول ساده ای دارد که یک مرحله تولید و مرحله بعد عرضه به بازار داخلی و صادرات و واردات است.
به گفته او، موضوع تولید مربوط به وزارت جهاد کشاورزی است و اولین مرحله تنظیم بازار از تولید شروع می شود. تنظیم بازار بدان معناست که مکانیزم عرضه و تقاضای بازار را تنظیم کند و دولت صرفا نظارت داشته باشد.
هاشمی ادامه داد: دولت در خصوص محصولات استراتژیک بدلیل بالا بودن هزینه ها و کاهش قدرت خرید یارانه پرداخت می کند.
عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی با بیان اینکه دومین مرحله تنظیم بازار مربوط به بازار داخل است، افزود: در تنظیم بازار با دستور نمی توان بازار را مدیریت کرد، لذا اگر دولت ها بخواهند برای تنظیم بازار یارانه دهند باید از جیب خودشان پرداخت کنند و قیمت دستوری و پرداخت یارانه از جیب تولیدکننده سیاست مناسبی نیست‌.
به گفته او، تنظیم بازار توسط عرضه و تقاضا با نظارت حاکمیت باید انجام شود یا پرداخت یارانه به طور مستقیم به افراد صورت گیرد چراکه بررسی ها نشان داده که پرداخت یارانه در حوزه گندم و آرد به بخش تولید، محل فساد است.
 هاشمی با بیان اینکه بخش دیگر تنظیم بازار به صادرات و واردات کالا باز می گردد، افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، امکان رقابت در بازارهای خارجی به جز کشورهای اطراف  و تنها در برخی محصولات همچون زعفران و پسته که مزیت نسبی داریم، وجود ندارد‌‌. در موضوع واردات به سبب فساد و رانت ناشی از شبکه توزیع تنظیم بازار تحقق نمی‌یابد.
عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: تنظیم بازار دست وزارت جهاد باشد یا به وزارت بازرگانی واگذار شود، فرقی ندارد و تنها سیاست و ابزارهای تنظیم بازار باید اجرا شود، در غیر این صورت با قیمت دستوری یا بازرسی توسط بازرسان امکان پذیر نیست.

(دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲) ۰۷:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها