شنبه / ۱۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۳
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۱۱۸۵۷۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

افزایش ۲۴ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی

مقام مسوول در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: طی ۸ ماه امسال پنج میلیون و ۱۷۳ هزار تن محصولات شیلاتی، دامی،کشاورزی و غذایی از کشورمان صادر شد که ۲۴ درصد رشد داشته است.

سید روح‌الله لطیفی، مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در نشست مشترک دست اندرکاران تجارت خارجی و تشکل‌ها و اتحادیه‌های روستایی و کشاورزی استان گلستان، گفت: به واسطه صادرات ۹۴ درصدی محصولات دامی، شیلاتی کشاورزی و غذایی به کشورهای همسایه، تعاونی‌های روستایی با ورود به عرصه صادرات در مرزهای خروجی می‌توانند در توسعه استان و تولید ثروت برای روستاییان با حذف واسطه‌ها نقش سازنده‌ای ایفا کنند.
 
مدیرکل دفتر مطالعه، پایش و توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: استان گلستان با دارا بودن ظرفیت‌های مناسب تولید و فرآوری محصولات دامی و کشاورزی، وجود مرز بین‌المللی اینچه برون و منطقه آزاد و دسترسی به بازار آسیای میانه و روسیه، پتانسیل بالایی در افزایش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی دارد.
 
وی افزود: همدلی و همراهی بخش‌های مختلف در مدیریت استان، اتاق بازرگانی و تشکل‌ها زبان زد بوده و همین موضوع می‌تواند توجه ویژه به صادرات در تشکل‌های روستایی و کشاورزی را در این استان به همراه داشته باشد.
 
لطیفی در ادامه گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه پنج میلیون و ۱۷۳ هزار تن محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی به ارزش سه میلیارد و ۶۷۱ میلیون و ۹۰۲ هزار دلار از کشورمان صادر شده که از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۲۴ درصد رشد داشته است.
 
وی افزود: صادرات شبکه تعاونی‌های روستایی با وجود سهم بالا در تولید این محصولات ناچیز است که به دنبال حذف واسطه‌ها در صادرات و اتصال تولید به بازارهای هدف صادراتی از طریق تعاونی‌های روستایی هستیم که در این زمینه تعاونی‌ها و تشکل‌های روستایی در استان‌های مرزی علاوه بر فروش محصولات خود دروازه و ویترین فروش محصولات سایر استان‌ها به کشورهای همسایه باشند.
 
دبیر کمیته توسعه صادرات تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور تاکید کرد: آموزش تعاونی‌ها با همکاری اتاق‌های بازرگانی، توانمند سازی آنها و نگاه اقتصادی به تشکل‌ها و رفع موانع تجاری بر اساس سند چشم‌انداز مصوب سازمان و برنامه راهبردی توسعه صادرات و تعامل با دست اندرکاران حوزه تجارت خارجی در دستور کار قرار دارد تا سهم صادرات تعاونی‌های روستایی و کشاورزی به حد مطلوب نزدیک شود و حتی در بازارهای هدف نیز به عنوان تعیین کننده و تأمین کننده با شبکه تأمین گسترده خود، نقش آفرینی کند.
 
وی ضمن تشکر از حضور رئیس اتاق بازرگانی و مدیران استانی در این نشست افزود: آموزش تعاونی‌های روستایی استان و استفاده از تجربیات بزرگان تجارت خارجی و همراهی مدیران دست اندرکار می‌تواند به توسعه تجارت از مرز اینچه برون و راه اندازی صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی مرتبط و رونق فعالیت‌های تشکل‌های روستایی و کشاورزی و اقتصاد روستا در استان منجر شود.
 
این نشست با دعوت مدیر تعاون روستایی گلستان و حضور رئیس اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان، مدیرکل هماهنگی اقتصادی استانداری، مدیران جهاد کشاورزی، نمایندگی وزارت خارجه، سازمان صنعت معدن و تجارت، سازمان راهداری، گمرک و مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، شرکت‌های تعاون روستایی و کشاورزی و معاونین استان و رؤسای تعاون روستایی شهرستان‌های استان در گرگان به منظور هم افزایی برای توسعه صادرات تشکل‌های روستایی از مرز و منطقه آزاد اینچه برون برگزار شد.
(شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲) ۱۳:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها