چهارشنبه / ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۱۱۸۳۱۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

رونق صنعت شیلات در بابل/ کارآفرینان نیازمند حمایت مسئولان هستند

شهرستان بابل یکی از مهم‌ترین شهرهای مازندران در پرورش آبزیان بوده و امسال نیز رشد ۷ درصدی داشته است همچنین شیلات بابل با کسب رتبه نخست استان در پرورش آبزیان جایگاه ویژه‌ای داشته بطوری که قطب پرورش کپورماهیان شمال کشور محسوب شده است.

صنعت شیلات در مازندران یکی از صنایع مهم و استراتژیک کشور است این استان با داشتن منابع آبی فراوان به ویژه سواحل دریای خزر، ظرفیت بالایی در پرورش آبزیان به ویژه ماهی دارد، شرایط آب و هوایی مناسب و تنوع محیط‌های طبیعی، مازندران را به قطب پرورش ماهی تبدیل کرده است.
 صنعت شیلات علاوه ‌بر تامین نیاز داخل کشور و پروتئین مورد نیاز سبد غذایی مردم، به عنوان یکی از صادرات پر سود نیز در نظر گرفته می‌شود، قابلیت صادرات این محصولات به کشورهای دیگر، می‌تواند در توسعه‌ی اقتصاد و ارز آوری برای کشور بسیار موثر باشد.
دیگر اهمیت‌ صنعت آبزی‌پروری حفظ تعادل زیست محیطی است، با توجه به کاهش منابع طبیعی و آسیب‌های زیست محیطی احتمالی، استفاده از منابع آب شیرین برای پرورش ماهیان به عنوان روشی پایدار و سازگار با محیط زیست مطرح شده است، پرورش ماهی در استخرها و تاسیسات ویژه‌ی آبزیان، یک روش پایدار و کم هزینه برای تامین منابع غذایی مورد نیاز جامعه است .
تولید ۷ درصد آبزیان در شهرستان بابل
رئیس اداره شیلات شهرستان بابل داشتن نگاه تخصصی، تکنولوژی و فنآور محور را برای رشد مراکز تولیدی آبزیان امری ضروری برشمرد و اظهار کرد: میزان تولید آبزیان شهرستان  بابل در سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن بوده است.
"کمیل آری" از میزان رشد تولید بیش از هفت درصد آبزیان در بابل خبر داد و یادآور شد: شهرستان بابل رتبه نخست استان در حوزه اشتغالزایی دارد و در سال جاری شاهد رشد ۲۵۰ درصدی در حوزه اشتغالزایی آبزیان بودیم.
آری با اشاره به اینکه ۶ پروژه مرکز پرورش ماهیان سردآبی و خاویاری در شهرستان بابل برای ساخت، خرید تجهیزات و تکمیل پروژه به ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، یادآور شد: دو مرکز پرورش ماهیان خاویار شهرستان هرکدام به ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند.
آری با اشاره به اینکه ۶۴۰ تولیدکننده تحت پوشش شیلات فعالیت می‌کنند، گفت: ۱۶۰ آببندان و۴۴۵ مزرعه ماهیان گرم آبی در استان داریم.
وی ادامه داد: در شهرستان بابل ۲۹ مرکز سردآبی، پنج مرکز پرورش ماهیان خاویار و یک مرکز پرورش ماهیان زینتی فعالیت دارند.
۱۰ هزار و ۳۰۰ تن تولید سالانه ماهی در بابل
آری مجموع تولید سالانه شهرستان را ۱۰ هزار و ۳۰۰ تن برشمرد و تصریح کرد: ۷۰۰ تن تولید ماهیان سردآبی، ۱۰۰ تن تولید ماهیان خاویار گوشتی، هزار و ۳۰۰ تن تولید مزارع و هشت هزار و ۲۰۰ تن تولید آببندان‌های شهرستان است.
وی با اشاره به اینکه شهرستان بابل در تولید کپورماهیان قطب تولید شمال ایران است، گفت: سالانه پنج هزار تن ماهی از شهرستان بابل به کشورهای آسیایی از جمله عراق و آذربایجان صادر می‌شود.
نبود برند مطرح قزل آلا و حذف تدریجی آن از سبد غذایی مردم
"سیدهادی حیدری" متولد سال ۱۳۶۵ از روستای ابوالحسن کلا تحصیل کرده رشته برق وصنعت که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بعنوان کارآفرین در حوزه آبزی پروری فعالیت دارد.
این جوان کارآفرین برای چهار نفر به‌طور مستقیم و۳۰ نفرغیرمستقیم اشتغالزایی کرده است وی اقدام به احداث ۶ استخر پرورش ماهی کرده که سه استخر راه اندازی و برای سه استخر دیگر نیازمند سه میلیارد تومان تسهیلات است.
این کارآفرین بابلی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حوزه پرورش ماهیان سردآبی قزل آلا فعالیت دارد، گفت: تولید قزل آلا توجیه اقتصادی ندارد چون صادر نمی‌شود و ۹۵ درصد برای مصرف داخلی است لذا به تدریج این آبزی از سفره مردم حذف می‌شود.
وی ادامه داد: اگر وضعیت به همین منوال باشد بیشتر پرورش دهندگان به سمت تولید ماهیان خاویاری می‌روند چون هم قیمت آن بالا بوده وهم صادرات می‌شود.
حیدری با اشاره به اینکه تولیدکنندگان به سمت پرورش ماهیان خاویاری تمایل دارند تصریح کرد: ماهیان خاویاری توجیه اقتصادی داشته و صادرات می‌شود.
این کارآفرین بابلی با اشاره به اینکه با اجرای طرح صدور مجوز سامانه‌ای سه روزه اقدام به دریافت مجوز فعالیت از اداره کارکردم، یادآور شد: از مهرماه سال ۱۴۰۰ که کار راشروع کردم مکرر به دنبال دریافت مجوز از اداره کاربودم اما با مشکلاتی مواجه شدم که مراغافلگیر کرد.
وی ادامه داد: بعد از ناامیدی از دریافت مجوز فعالیت از این دستگاه اجرایی به ناچار با ثبت شرکت تعاونی، موفق به دریافت مجوز شدم که پروسه زمانی آن ۶ ماه طول کشید.
وی با بیان اینکه فعالیت پرورش صنعت شیلاتی دارم اما مجوز من فعالیت سنتی است، گفت: به امید دریافت تسهیلات مجوز ثبت شرکت تعاونی اخذ کردم اما موقع دریافت تسهیلات، نبود بودجه را عنوان کردند.
حیدری با اشاره به اینکه برای راه اندازی این مرکز پرورش ماهی چهارمیلیارد تومان هزینه کردم، افزود: تا به امروز تنها ۵۰۰ میلیون تومان از بنیادبرکت تسهیلات دریافت کردم.
وی با قدردانی از اداره شیلات شهرستان بابل به‌عنوان تنها حامی کارآفرینان آبزی پروری، خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ اداره‌ای از ما حمایت نکرد.
وی با اشاره به اینکه رفع مشکل برق مرکز، امری ضروریست عنوان کرد: راه اندازی سه استخر ماهی که آماده بهره برداری است تنها درصورت رفع مشکل برق امکان پذیر است.
حیدری از دست اندازی و بوروکراسی در مسیر تولیدکنندگان خبر داد و گفت: هزینه گزاف نهاده‌های دامی، سیستم معیوب تعریف شده سازمان کشاورزی، محدودیت در سقف واگذاری تسهیلات بانکی در مشاغل خانگی از جمله مشکلات ماست.
وی میزان برداشت ماهی مرکز را ۲۰ تن در سال برشمرد و گفت: با وعده تحقق اعتبار، ۱۲ هزار بچه ماهی برای ۶ استخر پرورش خریداری کردم اما محقق نشد و محدودیت فضا و امکانات بخصوص مشکل برق سبب شد تا با هشت درصد تلفات متحمل ضرر سنگین باشیم.
وی افزود: مشکل برق و تراکم فضا سبب شده، گذشته از تلفات ماهی ۲۰۰ گرم از وزن ماهیان استخر کم شود که این نیز ضرر مالی به دنبال دارد.
این کارآفرین بابلی با اشاره به اینکه عدم همکاری دستگاه‌های متولی با ما سبب ضرر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی مرکز ما شد، گفت: تا ماه قبل هفت هزار لیتر گازوئیل مصرف شد، شرکت نفت تنها هزار لیتر به ما سهمیه داده و بقیه را از بازار آزاد تهیه کردیم.
حیدری در پایان از فرماندار بابل خواست حمایت لازم را در رفع موانع تولید نسبت به این کارآفرینان داشته باشد.

(چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲) ۱۰:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها