دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۶۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پیگیری اقدامات برای راه اندازی پایانه صادراتی انار در ساوه

استاندار مرکزی از پیگیری اقدامات برای راه اندازی پایانه صادراتی انار در ساوه خبر داد.

فرزاد مخلص الائمه دوشنبه ۱۵ آبانماه در دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه که در مسجد جامع تاریخی این شهر  برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره انار ساوه گامی در جهت معرفی یکی از ظرفیت های اقتصادی و کشاورزی این شهرستان است.
وی افزود: استان مرکزی عمدتا به عنوان یک استان صنعتی شناخته می‌شود و طبیعی است که صنایع کشور ابتدا در این استان راه اندازی شدند و سال گذشته رتبه اول تنوع تولیدات صنعتی به استان مرکزی با ۱.۸ مساحت کشور تعلق گرفت، یعنی هر آنچه که استان و سایر نقاط همجوار نیاز دارند در این استان تولید می‌شود.
استاندار مرکزی با اشاره به اینکه ساوه دومین قطب و کانون صنعت استان مرکزی، دارای ویژگی منحصر بفردی است، تصریح کرد: ساوه قطب تولیدات و صادرات غیرنفتی است که این ویژگی منحصر به فرد را کمتر شهرستان کشور دارد.
وی گفت: استان مرکزی همانطور که در حوزه صنعت پیشران است در کشاورزی نیز رتبه های برتر تولیدات مختلفی نظیر انار، پسته، انگور و ... دارد که  گل سر سبد تولیدات کشاورزی استان مرکزی، انار است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه تقریبا در استان مرکزی تمامی ارقام انار تولید می شود، بیان کرد: شهرستان ساوه رتبه اول تولید انار در جهان و کشور را دارد. در تلاش هستیم که امسال بتوانیم پایانه صادراتی انار را در ساوه بهره‌برداری کنیم و در این زمینه مجموعه اقداماتی در دستور کار است.
وی بیان کرد: در حوزه فرآوری اقدامات خوبی صورت گرفته و در شهر صنعتی کاوه پیشرفته ترین سردخانه کشور افتتاح شد.
وی بیان کرد: گردشگری استان مرکزی مغفول مانده است و با توجه به اینکه این استان رتبه سوم تردد کشور را به خود اختصاص داده است باید این صنعت در استان رونق بگیرد.
 امام جمعه ساوه نیز گفت: دین دو وظیفه مهم شامل آبادی زمین و آبادی زمینه را به انسان واگذار کرده است و آبادی زمین بدون آبادی زمینه امکان ندارد.
حجت‌الاسلام جعفر رحیمی افزود: اتحاد بین امت اسلامی پیوست های فرهنگی را تقویت کرده و مانع از نفوذ دشمنان اسلام به بدنه امت اسلامی خواهد شد.
وی در ادامه گفت: جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه به پاس قدردانی از زحمات کشاورزان و به رخ کشیدن توانمندی ها و ظرفیت های این خطه از دیار اسلامی است.
امام جمعه ساوه اظهار کرد: ساوه شهری متمدن و بافرهنگ است و محصولات و تولیدات کشاورزی و صنعتی این شهرستان در تمامی نقاط کشور به مصرف مردم رسیده و حتی به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی با اشاره به مزایای میوه انار گفت: افزایش تلفات انار در انبارهای سنتی مهمترین چالش پیش روی باغداران و کشاورزان است که نیازمند احداث سردخانه مدرن با ظرفیت بالا هستیم. بالا بودن هزینه بسته بندی و غیرمکانیزه بودن کشاورزی از دیگر مشکلات است که نیاز به نیروی کار بالا دارد در حالی که نرخ بیکاری در ساوه صفر است.
حجت‌الاسلام رحیمی تامین مسکن را از دیگر مشکلات این شهر برشمرد و خواستار واگذاری زمین برای ساخت مسکن ارزان قیمت شد.

(دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲) ۱۲:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها