دوشنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۶۴۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دانش بنیان نبودن، عامل کاهش بهره وری در بخش کشاورزی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دانش بنیان نبودن کشاورزی، بهره وری در این بخش را کاهش داده است.

سید مجتبی خیام نکویی دوشنبه ۱۵ آبانماه در دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه پایتخت انار ایران که در مسجد جامع تاریخی این شهر برگزار شد، اظهار کرد: ۹۸ درصد از زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و کشور ما رتبه سوم تولید انار جهان را  پس از هند و چین به خود اختصاص داده و ۱۲ درصد از سطح زیر کشت کشور به زیر کشت انار رفته است.
وی بیان کرد: تولیدات کشاورزی کشور در ۴۵ سال پیش ۲۵ میلیون تن بوده و امسال با وجود افزایش دوبرابری جمعیت ایران میزان تولید پنج برابر شده و در آستانه خودکفایی در برخی محصولات قرار داریم.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در ادامه گفت: مهمترین چالش بخش کشاورزی این است که دانش بنیان نیست و کمترین بهره وری را در این بخش داریم که قابل قبول نیست. حدود ۵۰ درصد از باغات ایران درجه دوم و سوم است که باید با دانش فنی در حوزه کشاورزی نسبت به بهبود شرایط اقدام کرد.
وی با اشاره به اینکه دانش در حوزه کشاورزی، با تلاش متخصصان موجود است، اما در حوزه کشاورزی به خوبی رسوخ پیدا نکرده است، افزود: دانش استفاده از آبیاری نوین در ایران وجود دارد اما آبیاری همچنان به شیوه سنتی انجام می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت: سه کار در بخش تولید گندم شامل ارائه ارقام متناسب با عملکرد، تغذیه مناسب در زمان مناسب و قیمت تضمینی صورت گرفت که نتیجه آن افزایش سه میلیون تن محصول گندم در سال اول فعالیت دولت بود و امسال تولید این محصول به افزون بر ۱۰ میلیون تن رسید.
وی گفت: در مواردی که دانش فنی حوزه کشاورزی وجود ندارد باید مجموعه های دانش بنیان و تحقیقاتی ورود پیدا کنند تا بتوان نیاز جامعه کشاورزی را برطرف کرد.
وی افزود: کرم گلوگاه مهمترین چالش حوزه انار است و با ضریب ۸۰ تا ۹۰ درصد می‌توان این چالش را مدیریت کرد. باید دانش موجود در این حوزه را  مدیریت و به کشاورزانی که دانش کمتری دارند منتقل کرد.
وی در خصوص جشنواره انار ساوه نیز گفت: معرفی ظرفیت های منطقه، فرصت سازی برای تبدیل جشنواره به یک فرصت توسعه اقتصاد، از مهمترین برکات این جشنواره است و انار می‌تواند به یک ظرفیت اقتصاد منطقه ای تبدیل شود و ارزآوری داشته باشد. هنوز حوزه پزشکی ما به فواید مصرف انار ورود پیدا نکرده است که ورود به آن به لحاظ خواص این میوه ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه حفظ و نگهداری انار با استفاده از دانش فنی می‌تواند موجب تولید محصول کیفی و صادرات آن شود، اظهار کرد: از ۶ میلیارد دلار ارزش ریالی صادرات بخش کشاورزی کمتر از ۱۰ میلیون دلار آن مربوط به انار است و ساوه حدود یک پنجم توان صادرات خود را در حوزه انار انجام می دهد.
خیام نکویی با تاکید بر تبیین چالش های فراوان در حوزه انار به عنوان وظیفه موسسه گیاه پزشکی است، گفت: قبل از کرونا از هر ۱۱ گردشگر که وارد ایران می‌شد یک شغل ایجاد می‌شد. این جشنواره یک ارزش افزوده برای کشاورزی ایجاد کرده و زمینه ساز اشتغال برای فارغ التحصیلان کشاورزی خواهد شد. باید هنرستان های شبانه روزی در حوزه کشاورزی توسعه یابند.
وی بیان کرد : ۴.۵ میلیون بهره بردار کشاورزی با میانگین سنی بالا در کشور وجود دارند که باید برای ارتقای دانش فنی آنان اهتمام جدی کرد.  ارتقای سلامت در تولیدات کشاورزی یک ضرورت است، بر این اساس تولید برنج بدون سم  با دانش فنی موجود در سطح ۱۰۰ هکتار در شمال کشور انجام شده و خوشبختانه توسعه یافته و امروز دانش فنی آن را در اختیار داریم و امسال در سطح چند هزار هکتار افزایش خواهد یافت.
وی بیان کرد: در انار نیز برنامه وزارت جهاد کشاورزی مدیریت تلفیقی بیولوژیکی است و ساوه برای ارتقای  کیفیت انار نیاز به  کلکسیون از ذخایر ژنتیکی این محصول دارد. هم اکنون ۸۰۰ ژنوتیپ انار در ایستگاه تحقیقات انار ساوه  وجود دارد و امروز پشتوانه مهم برای استمرار کمیت و کیفیت انار برخورداری از بانک های ژن و کلکسیون  ژنتیکی زنده است که امید است از این ظرفیت به خوبی استفاده شود و توسعه یابد.

(دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲) ۱۲:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها