شنبه / ۶ آبان ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۳۰۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

هوایی که هوای انار ساوه را نداشت

شرایط جوی ماه گذشته بر خلاف پیش بینی ها در ساوه به گونه ای بوده که علاوه بر چشم انتظار گذاشتن مردم برای بارش باران، هوای انار این شهرستان را نداشت و او را با رنگ پریده راهی بازار کرد.

هواشناسی برای مهرماه سال جاری در استان مرکزی بارندگی هایی بالاتر از حد نرمال پیش بینی می کرد و بر مبنای همین پیش بینی ها هشدارهای زرد مبنی بر بارش باران صادر کرد؛‌ این هشدارها باعث شد انارکاران ساوه که هر سال چیدن انار را از اواخر مهر ماه (بعد از بیستمین روز از این ماه) آغاز می کنند زودتر از هر سال مشغول برداشت محصول خود شوند.
تعجیلی که به گفته برخی از کشاورزان و کارشناسان مسبب برداشت محصولی با کیفیت پایین تر بوده که در نتیجه آن باغداران را متحمل خسارت کرده و این درحالی است که دست اندرکاران شهرستانی جشنواره انار ساوه را به دلیل اینکه امسال محصول به علت تنش های آبی نیازمند فرصت بیشتری برای افزایش کیفیت بود از اواخر مهر به اواسط آبان موکول کرده بودند.
انارکاران را با عجله راهی چیدن محصول کردند
یکی از باغداران انار روستای قردین ساوه با بیان اینکه در مهر ماه سه مرتبه از سوی هواشناسی اخطار زرد مبنی بر بارش های زودهنگام صادر شد افزود: باغداران نیز به منظور جلوگیری از بروز خسارت به دلیل بارش باران، محصول خود را زودتر از موعد برداشت کردند.
«محمد اسدی» افزود: در پی این هشدارها انارها امسال کال چیده شده که این مساله موجب کاهش وزن انار، عدم رنگ گیری و رشد نکردن کافی دانه ها شده است.
وی گفت: همچنین بهار امسال به علت شرایط جوی و سرمای دیر هنگام انار دیرتر از هر سال به مرحله گل دهی رسید و در کنار آن وجود تنش آبی در تابستان، لازم بود انار دیرتر از هرسال چیده شود تا محصول از کیفیت لازم برخوردار باشد.
اسدی یادآور شد: اما محقق نشدن پیش بینی های هواشناسی مبنی بر بارش های زودهنگام و بالاتر از نرمال و چیدن زودهنگام انار موجب خسارت برای انار کاران شهرستان شده است.
وی افزود: انتظار می رود تدبیری برای پیش بینی های دقیق تر هواشناسی اندیشیده شود تا کشاورزان را با علجه راهی چیدن محصول نکنند.
پیش بینی ها شهرستانی باشد
مدیر جهاد کشاورزی ساوه هم با تصدیق مشکلات انارکاران شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: امسال پیش بینی های هواشناسی در سایر نقاط کشور کم و بیش محقق شد اما اگر از دیدگاه منطقه ای به آن نگاه کنیم در این منطقه شاهد بارش باران نبودیم.
«علیرضا طهماسبی» با بیان اینکه بارش باران موجب ترک خوردن پوست انار،‌ کاهش قابلیت انبار و مشتری پسند نبودن محصول می شود یادآور شد: برداشت های زودهنگام بین پنج تا ۱۰ روز باعث شد انار به کیفیت لازم نرسد یعنی هنوز به اندازه کافی رنگ نگرفته و طعم خوبی ندارد.
وی عمده خسارت وارد شده به انارکاران را از لحاظ کیفی اعلام کرد و گفت: انتظار می رود پیش بینی ها از سوی هواشناسی به ویژه در زمان برداشت محصول به صورت منطقه ای اعلام و از صدور هشدارهای کلی به صورت استانی برای پیشگیری از خسارت به کشاورزان جلوگیری شود.
هشدار زرد بود نه سیل آسا
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی هم در این رابطه با بیان اینکه همه پیش بینی برای مهر ماه بیشتر از حد نرمال بود افزود: میانگین بارش باران در بلند مدت برای استان در ماه اول پاییز حدود ۶ میلیمتر بوده که احتمال می رفت بارش ها امسال کمی بالاتر این میزان باشد که میزان بارش مهر سال جاری به ۳.۵ میلیمتر رسیده است.
«مصطفی عرب» افزود: تمام هشدارهای صادر شده برای برخی نقاط از جمله شمال استان شامل شهرستان های ساوه و زرندیه در مهر ماه سال جاری نیز زرد بوده و این سطح از اخطارهای هواشناسی به معنای بارش های سیل آسا نیست.
وی در خصوص پیش بینی های کوتاه مدت برای شهرستان های استان گفت: روزانه پیش بینی پنج روزه برای تمام شهرستان های استان به صورت بولتن تهیه می شود.
عرب یادآور شد: همچنین جلسه های هواشناسی کشاورزی با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی در روز های یکشنبه و چهارشنبه هر هفته برگزار و نتایج آن از طریق جهاد کشاورزی استان مرکزی اطلاع رسانی می شود.
وی با بیان اینکه در علم هواشناسی برای پیش بینی های بلند مدت و ماهانه (اقلیمی) ۷۰ درصد احتمال وقوع وجود دارد افزود: برای آبان امسال هم این آینده گویی ها احتمال بارش های بالاتر از حد میانگین است.
وی گفت: بر اساس آمار بلند مدت در ماه دوم پاییز استان مرکزی شاهد ۳۵ میلیمتر بارندگی است که این میزان برای شهرستان ساوه ۲۶ میلیمتر است.
پنج هزار باغدار ساوه ۱۰ هزار هکتار از اراضی این شهرستان را زیر کشت انار برده اند که سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن محصول برداشت می کنند و لازم است به منظور جلوگیری از بروز خسارت به معیشت این باغداران، تدابیر دستگاه های متولی به گونه ای باشد که اقتصاد این افراد قربانی احتمالات نشود.

(شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲) ۰۹:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها