چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۱۱۷۰۶۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تعلل در احداث پایانه صادراتی انار به ضرر کشاورزان ساوجی است

بخشدار مرکزی ساوه گفت: تعلل در احداث پایانه صادراتی انار و محصولات کشاورزی ساوه، به ضرر کشاورزان است.

مجید ولدخانی در حاشیه برگزاری نشست بررسی فنی احداث پایانه صادراتی انار و محصولات کشاورزی ساوه که با حضور مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی عصر روز گذشته، ۲۵ مهرماه، در بخشداری مرکزی انجام شد، اظهار کرد: قریب به نیمی از تولیدات باغی این شهرستان به دلیل نبود پایانه صادراتی محصولات کشاورزی امکان عرضه به موقع در بازارهای داخلی و خارجی را ندارند در حالی که تامین زیرساخت های صادراتی و پایانه صادراتی انار زمینه ساز عرضه محصول با کیفیت خواهد شد.
 
وی افزود: انار ارگانیک ساوه متقاضیان زیادی از کشورهای اروپایی و خاورمیانه دارد و احداث پایانه صادراتی انار و محصولات کشاورزی که در حال حاضر در حال طی کردن فرآیند صدور مجوز است ضمن انسجام بخشی بین تولیدکنندگان، زمینه حضور محصول با کیفیت انار این شهرستان را در بازارهای مصرف خارجی فراهم خواهد کرد.
 
بخشدار مرکزی ساوه با اشاره به اینکه نبود پایانه صادراتی انار موجب خواهد شد که تولیدکنندگان، انار تولیدی را با قیمتی کمتر به دلالان و واسطه‌ها بفروشند، گفت: دلالان از نبود پایانه صادراتی سود زیادی می برند در حالیکه این سود باید به جیب کشاورزی برود که هزینه بالایی برای تولید محصول متحمل می‌شود و نبود پایانه صادراتی انار مشکلات آنها را دو چندان کرده است.
 
ولدخانی با بیان اینکه تعلل در احداث پایانه به ضرر کشاورزان است، به طولانی شدن صدور مجوز پایانه صادراتی انار اشاره کرد و گفت: تسهیل در بروکراسی‌های اداری و تسریع در اجرای پروژه احداث پایانه صادراتی انار و محصولات کشاورزی، مطالبه جدی باغداران از وزارت جهاد کشاورزی برای تسریع در صدور مجوز است.
 
وی گفت: انار معرف شهر ساوه و بیان کننده هویت و تاریخ این خطه از دیار اسلامی است. این شهرستان خاستگاه تولید انار جهان است و باید از مزیت پایانه صادراتی برخوردار باشد. طبیعی است که احداث پایانه صادراتی انار انگیزه باغداران را برای تولید محصول با کیفیت و ارگانیک بیشتر خواهد کرد.
 
بخشدار مرکزی ساوه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار در ساوه پایتخت انار ایران اشاره کرد و گفت: این جشنواره و نمایشگاه از ۱۵ آبانماه به مدت پنج روز در مسجد جامع تاریخی هزار ساله ساوه برگزار خواهد شد و عناوینی برای هر روز از جشنواره متناسب با ظرفیت‌های شهرستان در نظر گرفته شده است. این جشنواره فرصتی برای معرفی انار و فرآورده های آن به سراسر جهان و نیز چاره اندیشی برای حل مشکلات تولیدکنندگان بویژه در حوزه اقتصادی و صادرات است.
 
وی با بیان اینکه کمیته های اجرایی مشخص شده جشنواره به تکالیف و وظایف خود عمل خواهند کرد، افزود: به دلیل تقارن جشنواره دوم با ۱۳ آبان و روز دانش آموز، ویژه برنامه‌ای مختص دانش آموزان در دومین روز از جشنواره در نظر گرفته شده است.
 
ولدخانی افزود: در نمایشگاهی که به مدت پنج روز دایر خواهد بود برای فعالیت ۷۰ غرفه عرضه انار، فرآورده های آن، تولیدات کشاورزی ساوه، صنایع دستی و ... برنامه ریزی شده و افرادی که تمایل به استفاده از امکان واگذاری غرفه دارند هرچه سریعتر به بخشداری مرکزی مراجعه کنند.
 
وی بیان کرد: در جشنواره دوم با برنامه ریزی به عمل آمده آخرین یافته‌های علمی و تحقیقاتی انار توسط کارشناسان و صاحب‌نظران ارائه و تولیدکنندگان، در کارگاه های آموزشی با نحوه تولید محصول به صورت علمی آشنا خواهند شد.
 
مدیرعامل تعاونی دهیاری‌های بخش مرکزی ساوه نیز گفت: با توجه به سیاست وزارت کشور و سازمان دهیاری ها در حوزه اقتصادی، طرح پایانه صادراتی بستر مناسبی برای سرمایه گذاری دهیاری ها در حوزه کشاورزی است.
 
پوریا بصیرت افزود: سرمایه گذاری در حوزه پایانه صادراتی انار یک سرمایه گذاری زودبازده است که منفعت اقتصادی آن به جوامع روستایی تولیدمحور به ویژه کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برمی‌گردد.
 
وی بیان کرد: تسریع در صدور مجوز احداث پایانه صادراتی انار مهمترین مطالبه کشاورزان و تولیدکنندگان انار است تا بتوان با صادرات انواع محصولات به ویژه انار به عنوان محصول شاخص قطب تولید یاقوت سرخ جهان، درآمد پایداری برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی ایجاد کرد.
 
نائب رئیس شورای بخش مرکزی و عضو شورای شهرستان ساوه نیز گفت: ساوه قطب تولید انار در کشور است، اما نبود پایانه صادراتی انار در این منطقه موجب شده است که جز دلالان، کسی از محل فروش انار سود کافی نبرد.
 
رضا بهرامی افزود: احداث پایانه صادراتی انار به منظور عرضه مستقیم محصولات تولیدکنندگان به مصرف کنندگان و برپایی نمایشگاه دائمی انار مستقر در این مجموعه علاوه بر تقویت صادرات، زمینه ساز جذب گردشگران داخلی و خارجی خواهد شد.
(چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲) ۰۹:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها