چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۱
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۱۱۷۰۷۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای
علیرضا مروت‌پور

مشکلات اقتصادی، مشتریان نان صنعتی را کم کرد

طی چند سال گذشته همزمان با ظهور کرونا مصرف بخش زیادی از مواد غذایی به دلایل بهداشتی با تغییر مواجه شد. به طوری که برخی از مواد غذایی از لیست خرید مصرف‌کنندگان کنار گذاشته شدند و جایگزین‌های جدیدی پیدا کردند.

 به عبارتی، در دوران شیوع بیماری کرونا، به علت اینکه مردم کشور ما نیز مثل مردم کل دنیا از ابتلا به این بیماری هراس داشتند، بیشتر آنها به مصرف نان‌های بسته‌بندی شده روی آوردند و از این رو فروش واحدهایی که نان‌های حجیم و نیمه حجیم را به صورت بسته‌بندی تولید می‌کردند، در آن مقطع زمانی به میزان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.
 
پس از آن یعنی با اتمام کرونا نیز این میزان فروش نان‌های حجیم و نیمه حجیم و بسته‌بندی شده تغییری پیدا نکرد. یعنی نان‌های حجیم و نیمه حجیم مصرف‌کنندگان بیشتری پیدا کرد و هم اکنون شاهد تغییر ذائقه به دلیل تغییر نسل، اطلاع‌رسانی صحیح در فضای مجازی درخصوص خاصیت و ارزش غذایی انواع نان‌های مدرن و... هستیم. به بیان دیگر کرونا ذائقه مصرف نان در بین جوانان را تغییر داد و بسیاری از آنها به مصرف نان‌های سرد به جای نان‌های گرم تمایل پیدا کردند. در حال حاضر در واحدهای تولیدی نان‌های حجیم و نیمه حجیم، دغدغه فعالان صنعت این است که نان‌هایی با ارزش غذایی متفاوت تولید کنند که این محصولات برای کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون نیز مفید باشند.
 
اما با وجود چنین تغییر ذائقه‌ای در بین جوانان، مشکلات اقتصادی مانع از افزایش تولید این محصول شده است. در سطح کلان، در طول دو، سه سال گذشته به خاطر مشکلات اقتصادی که در کشور به وجود آمده، شاهد افزایش تولید این محصولات نیستیم و دلیل آن ضعف و ناتوانی مالی است که خانواده‌ها با آن مواجه شده‌اند. به عبارتی در حال حاضر نان‌های حجیم و نیمه حجیم بخشی از مشتریان و مصرف‌کنندگان خود را از دست داده است؛ چون برای این اقشار این امکان وجود ندارد که هزینه بیشتری را برای خریداری این نان‌ها پرداخت کنند. هرچند تصور می‌کنم برای کسانی که نان‌های حجیم و نیمه حجیم را به صورت اسلایس خریداری می‌کنند؛ چندان تفاوت قیمت نداشته باشد، اما در حال حاضر رویکرد به سمت استفاده از نان‌هایی که در واحدهای یارانه‌ای توزیع می‌شود، اقبال بیشتری دارد.
(چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲) ۱۱:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها