یکشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۵۹۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

توسعه صادرات آبزی ایران به اروپا در گرو تشکیل کمیته مشترک شیلاتی است

رییس سازمان شیلات ایران گفت: توسعه صادرات آبزی ایران به اروپا در گرو تشکیل کمیته مشترک شیلاتی است که امیداریم تابستان امسال این کمیته در بروکسل تشکیل شود.

حسن صالحی درباره صادرات آبزیان ایران به اروپا پس از اجرایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) افزود: در زمان تحریم ها صادرکنندگان ما بازارهای جدیدی در آسیای شرقی پیدا کردند و در این مدت بخش محدودی از محصولات نیز به اروپا صادر شد که انتظار می رود در پسابرجام شرایط تغییر یابد و صادرات آبزیان به اروپا گسترش یابد.
وی تولید آبزیان ایران را کیفی و استاندارد عنوان کرد و هم اکنون یکی از مشکلات در این حوزه را تعرفه های ورود محصولات شیلاتی به ویژه میگو به اتحادیه اروپا ذکر کرد.
صالحی افزود: در سفری که خانم مورگینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به ایران داشت، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک شیلاتی بین ایران و اتحادیه اروپا برای رفع مشکل تعرفه ها، صادرات، انتقال تکنولوژی و فرآوری مطرح شد و این مهم مورد توافق قرار گرفت و امیدواریم تابستان امسال این کارگروه در بروکسل تشکیل شود تا صادرات توسعه پیدا کند.
وی معتقد است، بازار اروپا جای برای واردات محصولات ایرانی همچون میگو، ماهیان خاویاری، شاه میگو و خاویار دارد و این روابط در پسابرجام گسترش می یابد.
رییس سازمان شیلات ایران درباره این که برخی کارشناسان معتقدند وضعیت بازار اروپا به خوبی بازار آسیای شرقی مانند چین کشش واردات محصولات ایرانی را ندارد گفت: هم اکنون ما با مشکل تعرفه ها روبرو هستیم که شامل یک اختلاف 12 درصدی بین محصول ابران و رقبای ما همانند اکوادور است.
صالحی گفت: این میزان تعرفه برای صادرکنندگان ما گران است، بنابراین تلاش داریم در مذاکراتی با اتحادیه اروپا این مشکل را برطرف کنیم.
به گزارش ایرنا، هم اکنون مجموع تولیدات کشاورزی ایران بیش از 110 میلیون تن است که حدود یک میلیون تن آن را محصولات شیلاتی تشکیل می دهد که یک درصد کل تولید است.
مجموع ارزش صادراتی محصولات کشاورزی بیش از 3.5 میلیارد دلار است که 350 میلیون دلار آن یعنی معادل 10 درصد کل صادرات به محصولات شیلاتی مربوط می شود./ ایرنا
(یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها