سه شنبه / ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۴
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۵۸۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران مطرح کرد

صادرات آبزیان به روسیه مطلوب نیست

در سال های تحریم، صادرات میگو به کشورهای اروپایی با مشکل برخورد کرد اما در حال حاضر تا حدودی بهبود یافته است. در حال حاضر میگوی ایران به کشورهایی از جمله ویتنام، چین، اروپا به خصوص اسپانیا و کشورهای همسایه مثل دبی، قطر و عمان فرستاده می شود.

 مصرف میگو از 5 درصد به 45 درصد در سال 94 رسیده است. براساس پیش بینی شیلات هم صادرات 85 هزار تنی آبزیان در سال 95 در نظر گرفته شده است. براساس صحبت های گلشاهی، مدیر کل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار سازمان شیلات با توجه به بازاری که در روسیه برای ایران وجود دارد؛ پیش بینی می‌شود که در سال جاری شاهد افزایش صادرات باشیم بطوری که پیش بینی می‌شود در سال95، 80 تا 85 هزار تن آبزیان از کشور صادر شود.

اما گویا آنطور که مسئولان مدعی هستند، صادرات آبزیان رو به راه نشده است. حسن احمدی جزنی، نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران گفت: برای صادرات به روسیه در زمینه سبزیجات و میوه جات تا حدودی موفق بوده ایم اما در آبزیان در واقع آن هدف گذاری که انجام شده و انتظاراتی وجود داشت، حاصل نشده است. البته یکسری اقدامات شروع و مسیر باز شده اما میزانش خیلی پایین و اندک است.

به گفته احمدی، سال گذشته حدود 20 کانتینر 40 فوتی میگو به روسیه صادر شده اما همچنان مشکلات گمرکی برای صادرکنندگان وجود دارد. او ادامه داد: بازار روسیه پیجیده است برای برگشت پول مشکلاتی وجود دارد، به همین دلیل به راحتی نمی توان در این بازار نفوذ کرد. البته مشکلاتی مانند تعرفه 10 تا 12 هم از جمله مشکلات بوده است. اما در جلسه ای که با رییس صنعت و معدن استان البرز داشتم، مشخص شد که در جریان نشست های رییس گمرکات ایران و روسیه و بحث کانال سبز صادراتی ایران و روسیه، تعرفه قزل آلا و ماهی هایی که در صدر صادرات است صفر شده است. تسهیلاتی هم به وجود آمده از جمله اینکه صادرکنندگان می توانند 80 تن از طریق فرودگاه پیام البرز به روسیه صادرات داشته باشند.

نایب رییس اتحادیه صادر کنندگان آبزیان ایران همچنین گفت: صادرات آبزیان میگو بیشتر فصلی است و در سال گذشته در واقع فرونشست های زیاد در افت قیمت رخ داد. البته قیمت ها در فصل مهر و آبان و مجددا در پایان سال شمسی بالا رفت. الان هم بازار جهانی وضعیت خوبی دارد.

براساس صحبت های احمدی، ماهی ایران بیشتر به کشورهای همسایه صادر می شود. قزل آلا چند وقت گذشته به دلیل بیماری صادراتش به عراق کم شد، اما در حال حاضر به دیگر کشورهای همسایه صادر می شود.

او همچنین ادامه داد: در سال های تحریم، صادرات میگو به کشورهای اروپایی با مشکل برخورد کرد اما در حال حاضر تا حدودی بهبود یافته است. در حال حاضر میگوی ایران به کشورهایی از جمله ویتنام، چین، اروپا به خصوص اسپانیا و کشورهای همسایه مثل دبی، قطر و عمان فرستاده می شود.
(سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵) ۱۰:۲۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها