سه شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۳ / ۱۶:۰۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۹۷۰۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

یک بسته چیپس گران‌تر از یک کیلوگرم ماهی کیلکا

95 درصد از ماهیان کیلکا خوراک دام و طیور می شوند و این محصول علیرغم ارزش غذایی بالا، در بازار مصرف جایگاه چندانی ندارد و یک بسته چیپس گران‌تر از یک کیلوگرم از این گونه ماهی است. از سوی دیگر وضعیت صید این ماهی هر سال بحرانی‌تر از قبل می‌شود و سازمان شیلات به عنوان متولی هیچ توجه و حمایتی به این موضوع ندارد و همه توجهش روی محصولات سلطنتی است!

قلی‌پور - مدیر عامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران - با بیان این‌که سرانه‌ صید ماهی کیلکا در سال گذشته 280 به 300 تن برای هر شناور بوده است، اظهار کرد: میزان صید این گونه در سال گذشته 13000 تن بوده است.

وی گفت: ماهی کیلکا از نظر ارزش غذایی برابر با ماهی خاویار، کفال، قزل‌آلا و از نظر پروتئینی از گوشت قرمز ارزش بیشتری دارد.

قلی‌پور با بیان این‌که صید ماهی کیلکا یک صید انتظاری و وابسته به شرایط جوی از جمله بارندگی، آب و هوا و ... است، پیش‌بینی کرد: امسال وضعیت صید ماهی کیلکا بحرانی‌تر از سال گذشته است.

مدیر عامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران با بیان این‌که امسال تنها چهار ماه برای صید ماهی کیلکا به دریا رفته‌ایم، گفت: در طول این چهار ماه حدود 1.5 تن ماهی کیلکا صید شده که می‌توان گفت این میزان صید نرمال است.

قلی‌پور اظهار کرد: سال گذشته این ماهی کیلویی 1100 تومان به کارخانه‌های فرآوری فروخته می‌شد که امسال علی‌رغم افزایش 40 درصدی هزینه‌های تولید، این قیمت تغییر چندانی نکرده است.

وی با بیان این‌که امسال به علت افزایش هزینه‌های تولید قصد داشتیم قیمت را تا 20 درصد افزایش دهیم، گفت: این در حالی است که کارخانه‌ها پذیرای این افزایش قیمت نبودند و تقاضا دارند ماهی کیلکا کیلویی 800 تومان خریداری کنند.

مدیر عامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران با بیان این‌که میزان صید ماهی کیلکا پاسخگوی نیاز کشور نیست، گفت: باید سالانه حدود 120 هزار تن ماهی کیلکا صید شود اما در کل گیلان و مازندران زیر 10 هزار تن صید داریم.

قلی‌پور با بیان این‌که سالانه 110 هزار تن ماهی کیلکا وارد می‌شود، اظهار کرد: باید مسئولان حمایت‌هایی را از صیادان کیلکا به منظور افزایش تولید و استقلال این محصول داشته باشند.

وی با بیان این‌که یک بسته چیپس گران‌تر از یک کیلوگرم ماهی کیلکاست، گفت: در حالی که ارزش غذایی ماه کیلکا بسیار بالاست و یک کیلوی آن می‌تواند پاسخگوی نیاز یک وعده غذایی یک خانواده چهار نفره باشد، توجه چندانی به آن نمی‌شود.

95 درصد از ماهیان کیلکا خوراک دام و طیور می شوند

مدیر عامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران دلیل کم‌ بودن ماهی کیلکا در بازار را نبود تبلیغات لازم عنوان و اظهار کرد: به دلیل نبود تبلیغ در بازار مصرفی، برخلاف سیاست سازمان شیلات ایران 95 درصد از ماهیان کیلکا صرف دام و طیور و تنها پنج درصد باقی به مصرف خوراکی می‌رسد.

قلی‌پور ادامه داد: در زمینه‌ صادرات ماهی کیلکا تنها یک شرکت در استان مازندران سالانه 300 تن ماهی کیلکا را به کشور‌های همسایه صادر می‌کند.

وی با بیان این‌که سرانه مصرف غذایی ماهی کیلکا در کشور‌های ارمنستان، آمریکا، آلمان بسیار بالاتر از ایران است، گفت: این کشور‌ها ارزش غذایی این ماهی را درک کرده‌اند که انتظار می‌رود این فرهنگ‌سازی در ایران نیز انجام شود.

مدیر عامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران گفت: مرکز تحقیقات شیلات نه تنها هیچ‌گونه تبلیغی را در زمینه‌ ماهی کیلکا انجام نداده است بلکه وظیفه خود را در زمینه تبادل فناوری و اطلاعات کشور‌های دیگر به ایران را نیز انجام ندادند.

قلی‌پور گفت: از ابتدای صید ماهی کیلکا سیاست بر این بوده که 50 درصد مصرف انسانی و 50 درصد باقی برای مصرف طیور و دام صرف شود.

وی ادامه داد: درخواست ما از شیلات ایران این است که با توجه به ارزش بالای غذایی این ماهی و قیمت پایین آن با همکاری مرکز تحقیقات شیلات ایران با فرهنگ‌سازی در بین مردم این ماهی را در زنجیره غذایی بازار مصرفی باز کنیم.

ماهی کیلکا جایگزین خوبی برای گوشت قرمز

مدیر عامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران تصریح کرد: با توجه به گرانی گوشت و مرغ، ماهی کلیکا می‌تواند جایگزین خوبی برای افراد متوسط جامعه باشد چرا که این ماهی از نظر پروتئین بسیار بالا و برابر با ماهی قزل‌آلا، کفال و خاویار است.

قلی‌پور قیمت ماشین‌آلات مورد استفاده در بخش ماهی کلیکا را بسیار گران عنوان و اظهار کرد: به دلیل کوچک‌بودن این ماهی دستگاه‌های تسهیل کار، گران‌تر از سایر ماهی‌هاست اما با توجه به ارزش بالای این ماهی انتظار می‌رود سازمان شیلات ایران و وزارت جهاد کشاورزی اقدامات حمایتی را برای تولید‌کنندگان در نظر بگیرند.

ماهی کیلکا مصرفی کیلویی 2500 تومان

وی با بیان این‌که ماهی کیلکا به کارخانه‌ها کیلویی 1800 تومان فروخته می‌شود، گفت: طی فرآیند‌هایی قیمت این ماهی در بازار مصرفی به 2500 تومان می‌رسد.

مدیر عامل اتحادیه صیادان کیلکا مازندران با بیان این‌که امسال در تولید ماهی کیلکا به دلیل شرایط اقتصادی و اقلیمی دچار بحران هستیم، گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران از این بخش حمایت نکنند قطعا خط صید و فرآوری در این بخش متوقف خواهد شد.

قلی‌پور با بیان این‌که ماهی کیلکا ارزش قیمتی پایینی دارد و صید ماهی متناسب با شرایط آب و هوایی متغیر است، گفت: باید روی ارزش اقتصادی این محصول کار شود به‌طوری که ماهی کیلیکا در زنجیره غذایی خانوار جای داشته باشد.

همه توجه شیلات روی محصولات سلطنتی است!

وی با بیان این‌که این ماهی خاص دریای خزر و حق مردم است، گفت: دستگاه‌های دولتی از جمله شیلات ایران و وزارت جهاد کشاورزی باید از این محصول حمایت کنند و با کمک سازمان‌های دست‌اندرکار در زنجیره غذایی این محصول را وارد سبد خانواده مردم کنند.

او با بیان این‌که هیچ حمایتی از طرف سازمان شیلات ایران روی این موضوع نیست، گفت: توجه سازمان شیلات ایران بیشتر روی ماهی‌های سلطنتی مانند میگو و قزل‌آلاست.

قلی‌پور ادامه داد: این در حالی است که ماهی کیلکا هم از نظر ارزش غذایی بسیار بالاتر و هم از نظر قیمت پایین‌تر از سایر ماهی‌ها است.

وی گفت: در سازمان شیلات ایران یک اداره بهبود کیفیت و بازاریابی وجود دارد که این اداره در تمام استان‌هایی که دارای شیلات هستند مشغول به فعالیت هستند اما متاسفانه اختیارات چندانی ندارد که هم بتواند روی کیفیت و هم بازاریابی کار کند.

مدیر عامل اتحادیه ماهی کیلکا مازندران با بیان این‌که در 365 روز سال تنها 120 الی 130 روز صید ماهی کیلکا انجام می‌شود، اظهار کرد: از آنجاکه صید ماهی کیلکا بسته به شرایط آب و هوایی است انتظار می‌رود حمایت بیشتری به این بخش شود.

 

 

 

 

 

 ایسنا

(سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳) ۱۶:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها