چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۹۵۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

7 گرفتاری تعاونی‌های تکثیر و پرورش ماهی و میگو

معاون امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌های تکثیر و پرورش ماهی و میگو پتانسیل تامین پروتئین مصرفی کشور را دارند ، به تشریح مشکلات و گرفتاری‌های این قشر پرداخت.

غلامحسین حسینی نیا ، با اشاره به اینکه درحال حاضر تعداد 1296 شرکت تعاونی فعال و در دست اجراء در بخش تکثیر و پرورش ماهی و میگو در کشور وجود دارند گفت: تعداد اعضای این تعاونی‌ها 11928 نفر و اشتغالزایی آنها 10652 نفر است. مجموع تولیدات این تعاونی ها بالغ بر 153132 تن محصولات آبزی است که نزدیک به 20 درصد کل تولیدات کشور را شامل می‌شود.
معاون وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی در بیان مشکلات و مسائل تعاونی‌ها بیان کرد: مشکلات مربوط به بازاریابی و بازار رسانی محصولات تولیدی که باعث کاهش کیفیت محصول می‌شود ، عدم وجود قوانین و مقررات و استانداردهای بهداشتی در رابطه با ماهیان پرورشی ، وجود دلالان و واسطه‌های زیاد در بازار ، عدم ثبات قیمت محصول و نوسان درآمد تولید کننده ، عدم اطلاع تولیدکنندگان از وضعیت بازار و افزایش روزافزون وغیر قابل پیش بینی قیمت نهاده‌ها، عدم قرار گرفتن فعالیت صیادی در زمره مشاغل سخت و زیان آورو عدم وجود پوشش های بیمه ای مناسب برای این قشر زحمتکش از مهمترین مسائل و مشکلات این تعاونی ها است.
وی مهمترین راهکارهای ارتقای کمی و کیفی این تعاونی ها را همکاری و هماهنگی بیشتر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سازمان شیلات دانست و ادامه داد: برنامه ریزی مشترک با دستگاه‌های ذیربط به منظور نظارت برعملکرد تشکل‌های زیر مجموعه و همچنین تأمین نهاده های مورد نیاز بخش صیادی ، واگذاری امکانات دولتی وبرخی وظایف و مسئولیت‌ها به اتحادیه ها از سوی دستگاه های ذیربط ، اعطای  تسهیلات  بانکی وکمک‌های فنی واعتباری و تقویت بخش آموزش و ترویج  از مهمترین راهکارهای  ارتقای کمی و کیفی این تعاونی‌ها است.

حسینی نیا در ادامه به تفاهنامه 4جانبه فی ما بین وزارت تعاون وقت، سازمان شیلات ایران ، سازمان میادین میوه و تره بار تهران و بانک کشاورزی اشاره و افزود: جهت ساماندهی و تقویت فعالان بازار و تجارت محصولات آبزی پایانه ای برای این منظور در منطقه رباط کریم احداث شده است که کلنگ زنی آن در سال  1389 توسط وزیر وقت تعاون انجام و تاکنون اقدامات لازم طی چند جلسه با مسئولین مورد بررسی و پیگیری قرار گرفته است.

تسنیم

(چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳) ۱۰:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها