شنبه / ۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۷:۰۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۸۳۹۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

بازار اوراسیا، فرصتی برای توسعه صادرات/ ضرورت آموزش قواعد بین‌المللی تجارت به صادرکنندگان

زادبوم با بیان اینکه بازار اوراسیا، فرصتی برای توسعه صادرات است گفت: صادرکنندگان باید با قواعد بین الملل تجارت آشنا شوند.

حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا تصریح کرد: مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد تا پایان سال میلادی انجام می‌شود. با ۳کشور روسیه،ارمنستان و قزاقستان از ۵ کشور عضو اوراسیا ، تجارت مستقیم داریم. این کشورها بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات ما به این کشورها محسوب می شود.

 

زادبوم گفت: این اتحادیه شامل کشور‌های روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است که البته ممکن است در آینده تعداد اعضای این اتحادیه تغییر کند. بعضی از کشور‌ها مانند ویتنام و سنگاپور عضو این اتحادیه نیستند، ولی تجارت آزاد با این اتحادیه دارند.

 

او ادامه داد:  یک سال پیش در تاریخ ۵ آبان ماه موافقت‌نامه همکاری امضا کردیم . از آبان ۹۸ تا پایان مرداد امسال میزان تبادلات تجاری ما با کشورهای اوراسیا ۲۱ درصد اضافه شده است در حالی که فشار تحریم ها بوده و  در شرایط شیوع کرونا قرار داشتیم.

 

این مقام مسئول گفت:در مرحله اول موافقت نامه موقت تجارت آزاد طی یکسال بود که اجرایی شد و بعد از این مدت ۲ سال فرصت داریم تا مذاکرات تجارت آزاد را انجام دهیم و اگر ظرف این ۳ سال موفق شویم موافقت نامه تجارت را امضا بکنیم،  یک طرف تجاری اتحادیه خواهیم بود و با موافقت نامه تجارت آزاد اما فعلا بحث عضویت مطرح نیست.
زادبوم گفت: برای اینکه مذاکرات تجارت آزاد شروع شود باید اقدامات قانونی انجام می شد که در آبان ماه امسال جلسه مقدماتی با اتحادیه بصورت وبینار برگزار شد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مذاکرات موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اورسیا تا پایان سال میلادی انجام می‌شود که این مذاکرات دوبخش دارد، بخش اول متن موافقت نامه و بخش دوم روی کالا‌ها برای تخفیف و  یا به صفر رساندن تعرفه، است.

 

زادبوم بیان کرد: این موافقت‌نامه ، اولین موافقت‌نامه ایران با یک گروه و اتحادیه است. باید شرکت های بزرگ و کوچک و متوسط با قواعد بین المللی تجارت آشنا شوند و صادرکنندگان را آموزش دهیم تا در چارچوب استانداردهای بین المللی قرار بگیرند.

 

این مقام مسئول گفت: رعایت همه استانداردهای بین المللی می تواند کشور را یک رتبه در تجارت بین الملل بالا ببرد در این صورت دانش اقتصاد بین الملل افزایش می یابد و برای ادغام در تجارت بین الملل و تطبیق با قواعد  سایر کشورها آماده خواهیم شد.

 

زادبوم بیان کرد: روسیه و قزاقستان پتانسیل بالایی برای واردات اقلام کشاورزی دارند و چون مسیر صادرات دریایی و راحت بوده ، توانسته ایم صادرات خوبی به این کشورها داشته باشیم.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: این موافقت‌نامه فقط در چارچوب تعرفه هاست .در حاشیه این موافقت‌نامه چند کارگروه  به منظور ایجاد زیرساخت های لازم تشکیل شده است. یک کارگروه بانکی برای رفع مشکلات نقل و انتقال پول ایجاد شده، یککارگروه حمل و نقل و یک کارگروه گمرکی تشکیل شده تا بسترهای لازم فراهم شود.

(شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹) ۰۷:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها