چهارشنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۳۹۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کمبود ماشین آلات برداشت یکی از موانع توسعه زراعت پنبه

مدیر عامل صندوق پنبه گفت: با توسعه ماشین آلات برداشت، علاوه بر ارتقای کیفیت، سطح زیر کشت پنبه افزایش خواهد یافت.

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه  ضمن تبریک روز جهانی پنبه اظهار کرد: از اوایل شهریور برداشت پنبه در استان گلستان آغاز شده و هم اکنون استان‌های گرمسیری وارد چرخه برداشت شده‌اند.
او افزود: یک هفته تا ۱۰ روز آینده برداشت در مناطق سردسیر خراسان، داراب، سمنان و فارس آغاز خواهد شد.
کاویانی با اشاره به اینکه صنعت نساجی با مشکلات متعددی رو به رو است، بیان کرد: با توجه به ازدیاد تقاضا بیش از عرضه، قیمت پنبه افزایش یافته و به نرخ واقعی خود نزدیک شده است.
قیمت هر کیلو پنبه ۳۷ هزار تومان
مدیر عامل صندوق پنبه نرخ علی الحساب هر کیلو وش پنبه در استان گلستان را ۹ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و در استان خراسان ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو پنبه تصفیه شده ۳۴ تا ۳۷ هزار تومان است که به سبب افزایش هزینه‌های تولید کشاورزان امیدوارند که نرخ باز هم افزایش یابد.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به قیمت پنبه تصفیه شده و نرخ واردات پنبه، صنعت نساجی در تنگنا قرار دارد، چرا که قیمت نخ‌های ۲۰ و کمتر، از قیمت پنبه کمتر است.
به گفته او، با توجه به افزایش سطح زیر کشت، شرایط آب و هوایی، عملکرد مناسب بذرهای داخلی و خارجی و مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها پیش بینی می‌شود که تولید پنبه نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته باشد.
کاویانی کمبود ماشین آلات برداشت را یکی از مشکلات اصلی پیش روی صنعت برشمرد و گفت: با توجه به تعداد محدود ماشین آلات قوزه چین انتظار می‌رود که با پرداخت یارانه، ماشین آلات در سطح وسیعی در اختیار پنبه کاران قرار گیرد، چرا که برداشت مکانیزه در افزایش سطح زیر کشت تاثیر بسزایی دارد.
مدیر عامل صندوق پنبه در پایان یکی از موانع توسعه زراعت پنبه را ماشین آلات برداشت اعلام‌کرد و گفت: در فصول پاییز و زمستان با مشکل کمبود کارگر رو به رو هستیم که با افزایش سطح زیر کشت، انتظار می‌رود ماشین آلات به طور انبوه وارد شوند چرا که برداشت مکانیزه در ارتقای کیفیت الیاف تاثیر بسزایی دارد.
 
(چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹) ۱۴:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها