سه شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۰۷:۲۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۹۷۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تاسیس شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست حمایتی محصولات اساسی کشاورزی

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: بر اساس طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مجلس شورایی تحت عنوان «شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست حمایتی محصولات اساسی کشاورزی» در کشور راه اندازی می شود.

سید جواد ساداتی نژاد در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: متاسفانه تا کنون در جلسات تعیین قیمت خرید تضمینی برای محصول کشاورزی مثل گندم خود کشاورز حضور نداشت بلکه دیگران برای تولید کننده تصمیم می گرفتند لذا در این شرایط خیلی وقت ها تعیین قیمت عادلانه انجام نمی شد.
وی اظهارداشت: عمدتا اعتراض کشاورزان نیز طی این سال ها به همین موضوع بوده که چرا در تعیین قیمت محصولات تولیدی خود حضور ندارند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست حمایتی محصولات اساسی کشاورزی دارای 9 عضو است.
وی افزود: سه عضو از دولت (جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی و سازمان برنامه و بودجه)، سه نفر کشاورز خبره و سه تشکلی که ذی مدخل در حوزه کشاورزی هستند مثل سازمان نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی، اتحادیه تعاونی های روستایی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و در ضمن دو نماینده از کمیسیون کشاورزی نیز به عنوان ناظر در این شورا حضور دارند.
ساداتی نژاد بیان داشت: این شورا می تواند قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را واقع بینانه تعیین کند.
وی ادامه داد: در این قانون آمده قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی باید بر اساس هزینه های واقعی و سود متعارف برای کشاورز تعیین شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سه کشاورز خبره ای که عضو این شورا هستند یکی بنیاد ملی گندمکاران است.
وی افزود: این شورا مربوط به همه محصولات کشاورزی است ولی به دلیل راهبردی بودن گندم در بحث امنیت غذایی و اقتصاد کشور بنیاد ملی گندمکاران نیز جزء اعضای این شوراست.
ساداتی نژاد اظهارداشت: این فضای که برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم در کشور وجود دارد از ابتدا همیشه وزیر جهاد کشاورزی قیمتی که برای گندم پیشنهاد داده قیمت درستی بوده ولی شورای اقتصاد نپذیرفته است.
وی تصریح کرد: در طرح اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان حامی کشاورزان و بخش کشاورزی در کشور رئیس این شوراست مضاف بر این خود تولید کننده هم در فرآیند قیمت گذاری حضور پیدا می کند.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم گفت: همچنین قیمتی هم که در شورا تعیین می شود مبتنی بر رای گیری است.
وی افزود: یکی از بندهای که در این اصلاحیه آورده شده اینکه نرخ خرید تضمینی محصولات زراعی سال 1399 -1400 باید بر اساس این اصلاحیه تعیین شود.
 
(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹) ۰۷:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها