سه شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۰۷:۱۶
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۶۹۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

2 پیشنهاد به دولت درباره گرانی کود و سم/ هزینه تولید 3 میلیون تومان درهکتار افزایش یافت

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران با بیان اینکه افزایش 5 برابری قیمت کود وسم هزینه یک هکتار تولید را 3 میلیون تومان افزایش داده است، دو پیشنهاد به دولت داد که معتقد است در صورت اجرا بخشی از هزینه های کشاورزان جبران می شود.

 
علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در پاسخ به اینکه طبق قانون خرید تضمینی امروز آخرین مهلت اعلام قیمت ها توسط دولت است این در حالی است که دولت هنوز اعلام نکرده، تبعات آن برای بخش کشاورزی چه خواهد بود؟ گفت: واقعیت این است که مشکلی که افزایش قیمت کود و سم برای بخش کشاورزی ایجاد کرده بسیار بدتر از دیر اعلام کردن قیمت خرید تضمینی است.
طبق قانون خرید تضمینی دولت موظف است تا پایان شهریور  هر سال و قبل از آغاز سال زراعی  جدید قیمت تضمینی انواع محصولات کشاورزی را اعلام کند
نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران ادامه داد: قیمت کود شیمیایی اخیرا با مصوبه دولت بیش از 5 برابر شده است و الان هر کیسه 50 کیلوگرمی کود فسفاته و پتاسه به قیمت 460 تا 540 هزار تومان اعلام شده است.
* افزایش 3 میلیون تومانی هزینه تولید و دو پیشنهاد به دولت
وی با بیان اینکه هر هکتار گندم حداقل 6کیسه کود باید استفاده شود گفت: تنها هزینه کود برای یک هکتار گندم 3 میلیون تومان است و کشاورزان قادر نیستند این نهاده با ارزش را خریداری کرده و به محصول خود بدهند.
ایمانی تاکید کرد که کود مصرفی تا 60 درصد باعث افزایش تولید محصول میشود و کشاورزان به دلیل گرانی، این نهاده را به زمین خود نمی دهند و قطعا تولید آنها کاهش خواهد یافت.
وی  ادامه داد: قیمت سموم کشاورزی هم به شدت افزایش یافته این در حالی است که سالانه تا 40 درصد آفات و بیماری باعث کاهش محصولات کشاورزی می شود، کنترل بیماری، آفت و علفهای  هرز توسط سموم شیمیایی انجام می شود.
ایمانی این را هم گفت که افزایش قیمت نهاده ها هزینه کشاورز را 3 میلیون تومان در هکتار افزایش داده است.
وی پیشنهاد کرد که دولت برای جبران این افزایش هزینه یا کارت اعتباری برای آنها صادر کند یا اینکه تسهیلات کم بهره در اختیار آنها قرار دهد و گرنه آسیبی که تولیدات کشاورزی از این ناحیه می بینند بسیار بیشتر از اعلام دیر هنگام خرید تضمینی خواهد بود.
اخیرا دولت ارز 4200 تومان نهاده های کود و سم راحذف کرد و پس از آن قیمت این نهاده ها بیش از 5 برابر اضافه شد که برخی کارشناسان با ارزیابی قیمت بازار سیاه این افزایش قیمت را تا 10 برابر اعلام کردند.
* تشکیل شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی در انتظار تایید شورای نگهبان
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در باره نرخ خرید تضمینی گندم گفت: مجلس تشکیل شورای قیمت گذاری برای تعیین قیمت کالاهای اساسی را تصویب کرده و جزئیات آن نیز روز گذشته در مجلس تصویب شد و این قانون درانتظار تایید شورای نگهبان است.
وی در پاسخ به اینکه در جلسه دوشنبه گذشته شورای اقتصاد اعلام شده که قیمت خرید تضمینی با حضور رئیس جمهور اعلام خواهد شد مفهوم آن چه می تواند باشد؟ گفت: در صورتی که قانون قیمت گذاری شورایی اجرا شود تمام موارد قبلی که در شورای اقتصاد بود لغو می شود.
رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران این را هم گفت که دولت در سالهای گذشته که تنها یک یا دو بار قانون خرید تضمینی را رعایت کرده و در بقیه موارد آنرا نقض کرده است.
به گفته ایمانی اعلام دیر هنگام نرخ خرید تضمینی گندم تنها در بخش آبی یعنی 4 میلیون هکتار کشت آبی گندم 15 درصد می تواند باعث تغییر کشت از گندم به دیگر محصولات بشود.
وی گفت: تغییر الگوی کشت از گندم به صیفی نه تنها باعث کاهش تولید محصول استراتژیک گندم و وابستگی شدید به واردات می شود بلکه افزایش تولید در بخش صیفی مشکلات کاهش قیمت را سبب می شود که کشاورزان در سال‌های گذشته گریبانگیرش بودند و هزینه زیادی روی دست کشاورز و دولت می گذارد.
بر اساس قانون خرید تضمینی دولت باید تا آخر شهریور هر سال وقبل از آغاز سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند که امسال نیز این قانون توسط دولت نقض شد.
 
(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹) ۰۷:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها