چهارشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۱۸۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قیمت گذاری واقعی محصولات کشاورزی راهکار افزایش سودآوری

رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، توسعه کسب و کارهای مرتبط با بخش کشاورزی و قیمت گذاری واقعی بر روی محصولات کشاورزی را راه افزایش سودآوری و همچنین افزایش میل و رغبت به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دانست.

 جانعلی بهزادنسب در نشست خبری که امروز  برگزار شد، اظهار کرد: از ابتدای شروع فعالیت سال ۱۳۸۳ تا پایان تیرماه امسال تعداد ۱۵۴ صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سطوح مختلف تشکیل شد. سرمایه این صندوق ها بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد ریال و حداکثر سهم مشارکت دولت در سرمایه این صندوق ها ۴۹درصد و حداقل سهم بخش غیردولتی ۵۱ درصد است. همچنین تعداد سهامداران این صندوق‌ها ۷۹۹۶ سهامدار حقوقی (در قالب تشکل‌ها، تعاونی‌های فعال در بخش کشاورزی) و تعداد ۱۱۸ هزار و ۲۸۱ سهامدار حقیقی (تولیدکنندگان و بهره‌برداران این بخش) است.
 
وی ادامه داد: کل اعتبار پرداختی عاملیت‌ها از سوی صندوق‌ها به بهره‌برداران بخش‌های مختلف از سال ۱۳۸۷تا پایان تیر ۱۳۹۹ مبلغ ۵۸ هزار و ۶۷۳ میلیارد ریال بوده که مبلغ ۹۱۲۳ میلیارد ریال آن از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ و مبلغ ۴۹ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال آن از سال ۱۳۹۲ تا پایان تیر امسال پرداخت شده است.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه گذاری اضافه کرد: رویکرد برنامه‌های این شرکت تقویت و بهینه‌سازی فرایند تأمین و تخصیص منابع صندوق‌ها، فراهم کردن زمین‌های قانونی لازم برای اعمال نقش حاکمیتی مادرتخصصی در رابطه با صندوق‌ها، کمک به توسعه کشاورزی فناورانه و دانش بنیان، تحقق زنجیره‌های تولید و ارزش و کشاورزی قراردادی، مستندسازی و اطلاع رسانی، اصلاح و به روز رسانی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های جاری صندوق‌ها، آموزش و توانمندسازی مورد نیاز در شرکت مادرتخصصی و صندوق‌ها است.
 
بهزادنسب همچنین اضافه کرد: از ابتدای تأسیس صندوق‌ها تاکنون بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات با هدف تأمین بخشی از سرمایه در گردش به جامعه هدف در راستای تقویت تکمیل زنجیره اعطا شد که مبلغ ۱۱۵ هزار میلیارد ریال آن مربوط به زمان دولت تدبیر و امید است. همچنین تسهیلات در اختیار سهامداران این صندوق‌ها به حدود ۸۰۰۰ تشکل و تعاونی به عنوان سهامدار ورودی و بیش از ۱۱۸ هزار تولیدکننده و بهره‌بردار به عنوان سهامدار حقیقی قرار داده شده است. بالغ بر ۷۸ درصد از تسهیلات مذکور به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد و مابقی آن از منابع بانک‌های کشور با توجه به تفاهم‌نامه منعقده تأمین شده است.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیتهای اصلی این صندوق ها ارائه تسهیلات بانکی برای فعالیت کشاورزان است گفت: یکی از ویژگی های تسهیلاتی که ارائه می‌شود سریع و آسان بودن آن است. یعنی یک هفته از درخواست تا دریافت تسهیلات بیشتر زمان نمی‌برد. همچنین دیگر مزیت این تسهیلات ارزان بودن آن است که با کارمزد چهار درصد اعطا می‌شود و از طرفی ضمانت‌های آن نیز آسان است.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه گذاری همچنین از امضای تفاهم‌نامه میان شرکت مادر تخصصی صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه گذاری و معاونت علمی ریاست جمهوری به منظور ارائه خدمات به بخش کشاورزی خبر داد.
 
به گفته بهزادنسب بخش کشاورزی هشت درصد در تولید ناخالص ملی و کمتر از پنج درصد در سرمایه ملی دارای سهم است. یکی از راه‌های افزایش سهم بخش کشاورزی در تشکیل سرمایه ملی، افزایش سرمایه صندوق‌های بخش کشاورزی است.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا میل و رغبت برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کم است، گفت: بازدهی در بخش کشاورزی نسبت به بازدهی در بخش‌های صنعت و خدمات پایین‌تر است، بنابراین وقتی یک واحد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی انجام می‌شود، نسبت سودآوری آن با یک واحد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و خدمات یکسان نیست. بخش دیگر نیز به سرکوب قیمت‌ها باز می‌گردد. علیرغم اینکه قیمت نهاده‌های کشاورزی به شکل بی‌سابقه‌ای بالا رفته است و هزینه‌های بخش کشاورزی از سال گذشته بیشتر شده اما قیمت‌های محصولات در حد پایین نگه داشته می‌شود. از طرفی کشاورزی را همواره در تولید محصول خلاصه کرده‌ایم. خلاصه کردن کشاورزی در تولید محصول باعث می‌شود درآمدزایی در کسب وکارهای کشاورزی کمتر شود و از طرفی سرمایه‌گذاری نیز کمتر در آن صورت گیرد.
 
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق‌های حمایت از توسعه سرمایه گذاری ادامه داد: راه برون رفت از این شرایط توسعه کسب وکارهای مرتبط با تولید نهاده‌های کشاورزی، ارتقای دانش و فناوری، برداشت و نظایر آن‌ها است. باید به سمتی حرکت کنیم که محصولات کشاورزی با قیمت واقعی‌تری به فروش بروند. اگر قیمت محصولات کشاورزی به صورت واقعی بر کشاورز ادا شود و کسب وکارها رونق یابد شاهد این خواهیم بود که سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی سودآور و رغبت سرمایه‌گذاری نیز بیشتر خواهد شد.
(چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها