دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۱۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مشوق‌های تجاری بر افزایش محصولات کشاورزی تاثیر داشت

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارها در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مشوق‌های تجاری تولید را در داخل امکان‌پذیر می‌کنند، گفت: این شرایط موجب خرید واردکنندگان از تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان می شود، بنابراین هیچ شبهه‌ای در تاثیر مشوق‌های تجاری بر افزایش تولید وجود ندارد.

« امید گیلانپور» در جلسه هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران صنعت روغن و دانه‌های روغنی افزود: وضعیت ارز روشن نیست، امروز در مورد پنج محصول کشاورزی ذرت، جو، دانه روغنی، کنجاله و روغن خام هنوز هم ارز ترجیحی تامین می‌شود.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی چندین پیشنهاد به دولت ارائه کرده تا این رانت کمتر شود، مدیریت این رانت بسیار سخت است، اما در این مقطع زمانی کشور به آن نیاز دارد.
گیلانپور تصریح کرد: امسال تاکنون میزان ثبت سفارش دانه روغنی نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته، اما در مورد اقلام دیگر روند کاهشی بوده و با محدودیت عرضه ارز روبرو هستیم، اما امکان تامین کمتر ارز ترجیحی در آینده وجود دارد.
به گفته وی، نحوه بسته شدن قرارداد با تولید کننده بسیار حائز اهمیت است که یکی از مولفه‌های تعیین قیمت در قرارداد، نرخ ارز است که باید لحاظ شود.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی خاطرنشان کرد: این وزارتخانه باید به کل زنجیره توجه داشته باشد و تمرکز بر کارخانه ها و کشاورزان نباشد، نیاز به یک رابطه قراردادی مشخص در سه حلقه این زنجیره وجود دارد تا نوسان  نرخ ارز مدیریت شود.
وی افزود: ضرورت دارد نسبت به نقدینگی قبل از خرید و تامین نهاده‌ها توجه کنیم تا نهاده‌ها به موقع و به قدر کفایت تامین شود.
گیلانپور درباره طرف ها در قرارداد کشاورزی خاطرنشان کرد: قرارداد کشاورزی حضور دو طرف قرارداد کفایت می‌کند، اما طرف سوم می‌تواند به عنوان کاهش دهنده هزینه دو طرف ورود کند.
معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی با اشاره به پیشنهادات وزارت جهاد کشاورزی برای آزادسازی نرخ ارز به دولت گفت: این پیشنهادات داده شده، اما نقطه مشخصی برای این تغییر از نرخ ترجیحی به نیمایی وجود ندارد.
 
(دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها