یکشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۹۸۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توزیع ۱۶ هزار دستگاه تراکتور تا پایان سال

عباسی گفت: با توجه به مشکلات قیمت گذاری و شیوع کرونا وقفه‌ای در عرضه تراکتور ایجاد شد و قیمت نسبت به سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافت.

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت تراکتور خبر داد و گفت: با وجود آنکه کارخانه تراکتورسازی داخل توان تولید و توزیع ۱۵ تا ۱۸ هزار تراکتور را دارد، اما در اواخر سال گذشته و امسال به دلیل مشکلات قیمت گذاری و ویروس کرونا امکان عرضه تراکتور به خوبی فراهم نشد.
او افزود: با تعیین قیمت تراکتور و افزایش‌  ۱۵ تا ۲۰ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۶ ماهه نخست سال برای ۸ هزار و ۵۰۰ تراکتور پیش فاکتور صادر شده و برای ۶ ماهه دوم سال قرار است به همین میزان تراکتور در اختیار کشاورزان قرار گیرد که این میزان بیانگر رشد عرضه نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
عباسی ادامه داد: امسال ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق بانک کشاورزی به استان‌های سراسر کشور ابلاغ کردیم تا کشاورزان بتوانند به کمک تسهیلات نیاز ماشینی خود را مرتفع کنند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه تراکتور و کمباین برداشت غلات از جمله ماشین‌های مورد پیگیری و تقاضای کشاورزان است، بیان کرد: کمباین سازی اراک به صورت انحصاری کمباین غلات تولید می‌کند که از ۲ ماه پایانی سال گذشته تاکنون تقاضای جدیدی نپذیرفته است چرا که با قیمت فعلی توان تولید وجود ندارد.
به گفته او، در ایام پایانی سال به دلیل نوسانات قیمت و مشکلات قیمت گذاری که برای تراکتورسازی وجود دارد، وقفه‌ای در عرضه به وجود آمد و از طرفی تقاضا به مراتب برای خرید ماشین آلات افزایش یافته است که با این وجود سرمایه گذاری بیشتری در این بخش باید صورت گیرد تا توان تولید کارخانه‌ها همراه با تقاضا رشد و توسعه یابد.
رئیس مرکز توسعه مکانیراسیون با بیان اینکه افزایش ۱۵ درصدی کمباین جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، افزود: کارخانه‌های کمباین سازی تبعیتی از این موضوع نمی‌کنند و مشکل قیمت گذاری کمباین وجود دارد، به همین خاطر تقاضای جدیدی پذیرفته نمی‌شود و صرفا تعهدات قبلی را انجام می‌دهند.
ثبت درخواست کشاورزان برای تراکتور و کمباین
او با بیان اینکه در بخش کشاورزی تسهیلات مناسب را برای کشاورزان فراهم کردیم، گفت: با فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز، کشاورزان نیاز ماشینی در تراکتور و کمباین ثبت کردند.
عباسی ادامه داد: کارخانه ها مدعی هستند در مقایسه با خودرو حمایت کمتری از این بخش صورت می‌گیرد که با توجه به نوسان نرخ فولاد و مواد اولیه باید سهمیه مناسب تری در حوزه صنعت صورت گیرد.
این مقام مسئول با بیان اینکه تا پایان سال ۱۶ هزار تراکتور در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در حوزه کمباین غلات تقاضا بیشتر است، در حالی که کارخانه کمباین سازی توانایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاه در این ایام را داشته است.
او با اشاره به اینکه سال ۹۲ کارخانه کمباین سازی ۵۰ دستگاه کمباین تولید کرد، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی با حمایت جدی و ایجاد خط مکانیزاسیون، تسهیل امور برای خرید ماشین توانسته کارخانه را از ورشکستگی نجات دهد به طوری که از سال ۹۲ تاکنون ۳ هزار دستگاه کمباین عرضه شده است.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با بیان اینکه در پیک برداشت غلات هستیم، گفت: ۵ ماهی است که کارخانه کمباین سازی اراک تقاضای جدیدی را نپذیرفته که با این وجود آسیب جدی به بخش غلات وارد می‌شود، به همین خاطر از حوزه صنعت تقاضا داریم که قیمت گذاری را مرتفع کند تا ناوگان ماشین آلات برداشت غلات به روز رسانی شود.
او در پایان با اشاره به اینکه عملکرد مزارع گندم به بالای ۸ تا ۹ تن در هکتار رسیده است، تصریح کرد: یکی از دلایل عدم توان تولید کمباین غلات متناسب با نیاز فنی بخش کشاورزی و کشاورزان است، چرا که عملکرد محصول زراعی گندم به سبب کاشت مکانیزه، به کارگیری سموم و کود مناسب توانسته عملکرد گندم و غلات در محدوده ۴ تا ۴.۵ تن در هکتار را برداشت کند که به سبب عملکرد برخی مزارع به بالای ۹ تا ۱۰ تن در هکتار باید از لحاظ کیفی و کمی حمایت بیشتری از صنعت صورت گیرد.
 
(یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹) ۱۴:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها