چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۴۸۹۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس اقتصاد
درخواست یک تولیدکننده صنایع غذایی از دولت:

بازگشت ارز را یکساله کنید

صنایع غذایی در شرایط مختلف همواره توانسته تولیدات خود را حفظ کند. با این حال این صنعت نیز درگیر چالش‌های مختلفی از قیمت‌گذاری گرفته تا نوسان نرخ ارز است.

مدیرعامل  «سحر»  از برندهای مطرح صنایع غذایی معتقد است دولت باید صادرکنندگان بزرگ و صاحب اعتبار را با خام فروشان لب مرز اشتباه نگیرد و به آنها اعتمادکند. به آنها اجازه دهد تا ارز حاصل از صادرات را با فرصت بیشتری برگردانند.مسعود توتونچیان به« دنیای اقتصاد » می‌گوید:مسوولان همگی از مشکلات بازگرداندن ارز اطلاع کافی دارند.
 راهبرد تنوع محصول
شرکت  سحر  فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده و همواره  دیدگاه‌ها و استراتژی‌های توسعه‌ای رویکرد شرکت سحر بر افزایش و توسعه تنوع محصولات تولیدی بوده که در همین راستا و طی سال ۹۸ این تنوع‌بخشی با رشد قابل‌توجهی همراه شده است تا آنجا که تعداد محصولات تولیدی شرکت مذکور به ۷۰ نوع محصول در ۳۰۰ نوع بسته‌بندی در وزن‌های مختلف رسیده و سیاست توسعه‌ای همچنان در دستور کار واحدهای مرتبط قرار دارد. مسعود توتونچیان، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: به دنبال این موضوع هستیم که با بهره‌گیری از تمام توان در راستای حمایت از کشاورزان، مصرف‌کنندگان، بهبود کیفیت، فرآیندهای تولید، توزیع و … جایگاه این برند را در بازارهای داخلی و صادراتی بهبود ببخشیم و با عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه‌ای شاهد اشتغال بیشتر جوانان و به‌تبع آن افزایش میزان امنیت اجتماعی در استان و کشور باشیم. در حال حاضر تامین محصولات کشاورزی از استان‌های هرمزگان، کرمان، خوزستان، گلستان، آذربایجان شرقی و غربی، مازندران، البـرز، زنجان، قزوین، کرمانشاه و … باعث رونق کشاورزی کشور و توسعه اشتغال مولد خواهد شد که این امر به‌نوبه خود در بهبود شرایط زندگی و رفاه اجتماعی که لازمه داشتن یک زندگی سالم است تاثیر مستقیم خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال جدید میزان تولید محصولات با رشد ۳۵ درصدی همراه باشد، گفت: با توجه به شرایط جهانی و منطقه‌ای و تحولات داخلی کشور میزان فروش محصولات شرکت در سال گذشته از رشد وزنی ۲۰ درصدی برخوردار شده و حجم تولیدات به ۲۴ هزار تن در سال رسیده است. این رشد شرایط را برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و ارائه محصول هرچه باکیفیت‌تر مهیا ساخته است.
توسعه برندینگ با بازاریابی مویرگی
به گفته توتونچیان در این ‌بین بازاریابی و برندینگ صنایع غذایی سحر موضوعی است که با استفاده از ظرفیت‌ها و دانش اساتید مطرح کشور توسعه‌یافته است. در این زمینه تلاش‌های مهمی در حوزه شناساندن هر چه بیشتر برند به مشتریان داخلی و بین‌المللی، افزایش مراکز و شعب توزیع در ۲۳ استان کشور و توزیع تخصصی به‌صورت مویرگی، ایجاد فضا برای برگزاری مراسم، برنامه‌های جانبی در نقاط مختلف کشور، معرفی محصولات جدید به مصرف‌کنندگان در نقاط مختلف کشور، حمایت از برنامه‌های مختلف در قالب مسوولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی، حضور در نمایشگاه‌های تخصصی صنایع غذایی در داخل و خارج از کشور و حمایت از رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و زیست‌محیطی صورت گرفته است. وی گفت: طراحی ظروف و بسته‌بندی‌های این شرکت که در توسعه برند نقش مهمی بر عهده دارد همگی بر پایه سهولت استفاده برای مصرف‌کننده، حفظ محیط‌زیست (با توجه به متریال مصرفی) و در نهایت ارائه زیبایی بصری است. شرکت سحر برای طـراحی بسته‌بندی‌های جدید خود ضمن رصد بازارهای داخلی و به‌خصوص بازارهای خارجی، بسته‌بندی‌های مختلفی را در واحد تحقیق و توسعه خود بررسی کرده و در نهایت از ایده‌های مختلف و متنوع طراحی و فن‌های بسته‌بندی روز دنیا با توجه به امکانات موجود در ایران استفاده می‌کند. همچنین این شرکت در راستای احترام به حقوق مصرف‌کننده و حفظ محیط‌زیست از سالیان قبل و برای نخستین‌بار تولید محصولات کمپوت و کنسرو را در بسته‌بندی شیشه به بازار عرضه کرد که با توجه به استقبال مصرف‌کنندگان از این محصولات، دیگر تولیدکنندگان نیــز به این سمت‌وسو حرکت کرده و شـاهد افـزایش تولید و مصرف محصولات کنسروی و کمپوتی در این نوع بسته‌بندی هستیم.
برنامه توسعه‌ای برای سحر
وی در ادامه با بیان اینکه توسعه فعالیت‌ها و ارائه محصولات جدید توسط این شرکت از موضوعاتی است که به‌خصوص در سال جهش تولید از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: با توجه به گسترش و تنوع بازارهای مصرف مواد غذایی و رویکردهای نوین مصرف‌کنندگان جوامع شهری، برنامه‌های مختلف توسعه‌ای در دستور کار این شرکت قرار دارد. ازجمله این طرح‌ها، طرح توسعه‌ای در شرکت سحر و شرکت‌های تابعه است که مذاکرات اولیه آن انجام‌شده و ظرف امسال و سال‌های آتی شاهد تکمیل و بهره‌برداری از آنها و به‌تبع آن گسترش زمینه‌های فعالیت شرکت و تنوع هر چه بیشتر محصولات تولیدی خواهیم بود.
به گفته توتونچیان، بحث توسعه محصولات جدید نیز از جمله مواردی است که با محوریت تولید محصولات سلامت‌محور با محوریت کاهش قند، چربی و نمک، محصولات صادرات محور با محوریت ذائقه مصرف‌کنندگان منطقه‌ای در نقاط مختلف دنیا، طرح توسعه تولید محصولات در بسته‌بندی IQF و فرنچ فرایز، تولید محصولات غنی‌شده، تولید بر پایه محصولات ارگانیک و با استفاده از فناوری نانو، استفاده از گیاهان دارویی در تولید محصولات غذایی و اجرای طرح کشاورزی قراردادی و خرید تضمینی محصولات در راستای حمایت از کشاورزان و مصرف‌کنندگان. موارد زیر در دستور کار واحد تحقیق و توسعه این شرکت قرار گرفته است. همچنین در سال ۹۹ تولید محصولات جدید شامل کمپوت توت‌فرنگی، مربای گل با گردو، سس فلفل ‌هالوپینو سبز و نارنجی، کنسرو سوپ جو و سوپ قارچ، ترشی فلفل‌هالوپینو ورقه‌ای، خیار ملس، زیتون اسلایس‌شده و زیتون بدون هسته و سس مایونز چیلی عملی خواهد شد.
به اعتقاد توتونچیان، هر برند معتبری علاوه بر آنکه به فکر بازارهای داخلی است، توسعه فروش در بازارهای بین‌المللی را در دستور کار خود دارد که برند سحر توانسته با تولید کیفی محصولات خود را به کشورهای عراق، روسیه، کانادا، استرالیا، کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس (کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان)، کنیا، کشورهای اروپایی (دانمارک، سوئد، نروژ و …)، قزاقستان، هندوستان و … صادر کند. به گفته مدیرعامل این شرکت، محصولات این شرکت با توجه به فرهنگ و تقاضای مصرف از کشورهای هدف صادراتی به این کشورها ارسال می‌شود که بسته به ذائقه مردم هر کشور نوع و ترکیب محصولات درخواستی متفاوت است. نکته مهم در این خصوص توجه به این بحث است که کار تخصصی و علمی و صادرات محصولات شناسنامه‌دار با صادرات فله‌ای و فروش لب مرز تفاوت دارد. توتونچیان گفت: در همین راستا مهم‌ترین برنامه و استراتژی که در دستور کار صادرات این شرکت قرار دارد، تحقیقات بازار مدون و برنامه‌ریزی‌شده، برندسازی و تعمیق بازار و سعی در معرفی و فروش گستره‌ وسیع‌تری از محصولات ایرانی به مشتریان خارجی و ورود به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی است.
درخواست زمان برای بازگشت ارز صادرات
به گفته توتونچیان، در این ‌بین مشکلات متعددی در حوزه صادرات وجود دارد که برای همه صنایع از جمله صنایع غذایی مشکل‌آفرین بوده است. تحریم‌ها در زمینه صادرات و نقل ‌و انتقال پول و تجارت کالاها موانع مهمی محسوب می‌شوند. با توجه به اعمال تحریم‌ها و بروز برخی محدودیت‌ها ما به‌عنوان تولیدکننده به بحث برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور و صرف ارز در واردات کالاهای اساسی اعتقاد داریم و از این بحث حمایت می‌کنیم؛ اما موضوع اساسی این است که بازه زمانی بازگشت ارز باید بازه‌ای یک‌ساله در نظر گرفته شود و به تولیدکننده‌ای که به‌ صورت قانونی از مبادی رسمی اقدام به صادرات کالای شناسنامه‌دار می‌کند و با توجه به سرمایه‌گذاری که در بخش توزیع محصولات در بازارهای صادراتی کرده است، این فرصت را داد که ارز حاصل از این صادرات را به شکل رسمی و قانونی و در بازه زمانی موردنظر بازگرداند. مدیرعامل شرکت سحر در ادامه با اشاره به اینکه صادرکننده واقعی با خام فروشان لب مرز تفاوت دارد، خاطرنشان کرد: دریافت وجه کالاهای صادراتی از مشتریان بین‌المللی که مطابق قراردادهای بلندمدت فی‌مابین انجام می‌گیرد، پروسه‌ای زمان‌بر و محدودکننده است. متصدیان امر و سازمان‌های ذی‌ربط باید با لحاظ تمام این موارد بازه برگشت ارز حاصل از  صادرات را تعریف و اجرایی کنند که پیشنهاد ما به‌عنوان یک صادرکننده بازه یکساله است.
چالش بزرگ قیمت رقابتی
وی همچنین در ادامه بابیان اینکه یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان ایرانی با آن همراه‌ هستند مشکل قیمت‌های رقابتی است، اظهار کرد: دلیل اینکه قیمت‌ محصولات ایرانی نسبت به سایر صادرکننده‌ها کمتر رقابتی است، مربوط به هزینه‌های تولید و تورم بالا در تامین مواد اولیه است. افزایش قیمت ارز منجر به بالا رفتن قیمت مواد اولیه کشاورزی و توجیه‌پذیر شدن تولید محصولات می‌شود و این فرآیند از مهاجرت کشاورز از روستا به شهر و حاشیه‌نشینی پیشگیری می‌کند. وی در نهایت گفت: عدم‌حمایت‌های دولتی از صادرکنندگان واقعی و عدم تخصیص یارانه‌های تشویقی به‌منظور تقویت جایگاه محصولات و برندهای ایرانی در بازارهای صادراتی از عمده این مسائل است. با توجه به نوسانات نرخ ارز صرفا در راستای رقابتی کردن برخی محصولات زمانی که ارزش پول ملی کاهش می‌یابد، قیمت صادراتی کسر می شود که در بسیاری از موارد چون کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلارکه منجر به افزایش غیرواقعی و نامرتبط قیمت مواد اولیه می‌شود، کاهش قیمت‌ها هم مقدور نیست؛ البته راهکارهایی از قبیل ورود موقت برخی مواد اولیه و بسته‌بندی وجود دارد که می‌توان از این موارد بهره برد.
(چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها