چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۱۰۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

40 هزار و ۸۱۵ هکتار عرصه‌های استان بوشهر علیه ملخ سمپاشی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با ورود ملخ صحرایی در اوایل اسفند ماه ۹۸ به این استان تاکنون کار مبارزه با این آفت در قالب سمپاشی ۴۰هزار و ۸۱۵ هکتار از عرصه‌های آلوده انجام شده‌است.

محمد تقی منوچهری افزود: به دلیل ریزش دسته‌های ملخ در مناطق کوهستانی و سخت گذر استان بوشهر استفاده از هواپیمای سمپاش برای از بین بردن کامل آفت مناسب نیست و از طرفی به علت
نبود راه دسترسی نیز بکارگیری ۱۰ دستگاه سمپاش یو ال وی پشت وانتی، امکان پذیر نشد.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه بهترین شیوه مبارزه با آفت ملخ در مناطق سخت گذر سمپاشی زمینی است به همین دلیل تامین اعتبار راه سازی و ایجاد راه دسترسی برای استفاده از سمپاش‌های یو ال وی در مناطق کوهستانی و سخت گذر ضروری است.
منوچهری اضافه کرد: با حضور موفق نیروهای فرمانداری و دهیاری‌ها در زمینه مبارزه و بهره‌گیری از همه امکانات موجود بویژه تجربه اکیپ‌های ردیابی و کنترل، تجهیزات فنی مبارزه نظیر انواع سمپاش‌های پشتی، اتمایزر، توربولاینر، زنبه‌ای، فرغونی، پشت تراکتوری و تنوع در سموم مصرفی، شناسایی و کنترل موفق ریزش‌های اولیه در اسفند و فروردین و کنترل در بدو ورود ملخ، ممانعت از تخم‌ریزی بسیاری از دسته‌های ملخ با کنترل سریع، تخریب مکانیکی مناطق تخم‌ریزی با شخم و مبارزه بسیار موفق با پوره‌های سنین اولیه، مبارزه قاطع و ممانعت از بالدار شدن پوره‌ها در تمام کانون‌های استان در فروردین۹۹، مبارزه مشترک با کانون های مرزی استان فارس و بوشهر در منطقه دشت پلنگ و فراشبند باعث شد تا براساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور این استان بهترین مبارزه در میان استان‌های آلوده به آفت ملخ را داشته باشد.
وی یادآور شد: تاکنون ۳۰ تن انواع سموم در استان بوشهر برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی تامین و کار سمپاشی با ۳۸ دستگاه سمپاش از انواع مختلف پشتی اتمایزر و اهرم از بغل، پشت تراکتوری، توربولاینر، زنبه‌ای و فرغونی در دست اجرا است.
منوچهری اظهار داشت: امسال برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی تاکنون ۶۰ اکیپ ردیابی در استان بوشهر تشکیل شده و کار مبارزه با این افت را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به مرمت و بازسازی هفت باند فرودگاه برای ورود هواپیمای سمپاش در استان بوشهر افزود: با وجود وسعت مناطق آلوده به آفت ملخ صحرایی اما با تلاش انجام شده تاکنون از بروز کمترین خسارت حتی در عرصه‌های طبیعی نیز جلوگیری شده‌است.
منوچهری اضافه کرد: با توجه به پیش بینی‌ها ورود دسته‌های جدید ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا تا پایان خرداد ماه جاری در صورت تحقق این پیش بینی احتمال هجوم این آفت به همه شهرستان‌های استان بوشهر وجود دارد در این ارتباط آمادگی برای ردیابی و مبارزه با دسته‌های جدید با تدارک سم کافی، تجهیزات، امکانات مبارزه، نیروی انسانی و ادامه همکاری سایر نهادها ضروری است.
 
(چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹) ۱۷:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها