چهارشنبه / ۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۴۱۰۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
مهر
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دیپلماسی اقتصادی نداریم/ بیش از آنکه امتیاز بگیریم امتیاز می‌دهیم

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ضمن انتقاد از سیاست های تولید و تجارت در حوزه کشاورزی گفت: بیشتر قراردادها و تفاهم نامه‌های ایران در حوزه واردات و صادرات به نفع کشورهای دیگر است.

سید رضا نورانی  درباره آخرین وضعیت هندوانه‌های برگشت خورده از ترکیه گفت: این هندوانه‌ها وارد بازار داخلی می‌شوند و با زیان به فروش می رسند.
 
وی با بیان اینکه ترکیه تعرفه واردات هندوانه از ایران را از تنی ١٠٠ دلار به ٣٠٠ دلار افزایش داد و همین موجب برگشت هندوانه‌های صادراتی شد، افزود: متأسفانه ما دیپلماسی اقتصادی قوی نداریم و کشورهای دیگر هر طور مایل هستند با ما رفتار می‌کنند. هر وقت بخواهند واردات از ایران را آزاد یا ممنوع می‌کنند و یا تعرفه‌ها را افزایش و یا کاهش می‌دهند.
 
این فعال بخش خصوصی گفت: به عنوان مثال تعرفه صادرات سیب درختی به هندوستان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد است اما تعرفه واردات کالاهای هندی به کشور ما بین ۵ تا ۱۵ درصد است.
 
نورانی با بیان اینکه تجارت یک مسیر دو طرفه است که باید همه امور در آن عادلانه باشد، گفت: تمام قراردادها و پروتکل‌هایی که ما با دیگر کشورها در این حوزه داریم به نفع آنها است.
 
وی با بیان اینکه بدون ساماندهی بازارهای داخلی و خارجی نمی‌توان بحث تولید را ساماندهی کرد، افزود: وقتی بازار مناسب نداشته باشیم چگونه می‌خواهیم تولید را ساماندهی کنیم؟
 
نورانی با اشاره به اینکه ساماندهی بازارهای صادراتی نیازمند تولید محصولات باکیفیت است، گفت: ما نیاز داریم طرح الگوی کشت، نهال و بذور مورد استفاده، بسته بندی کالاها و حمل و نقل را اصلاح کنیم تا بتوانیم در صادرات موفق عمل کنیم. در واقع این موارد مثل زنجیرهای به هم پیوسته هستند که نمی‌توان آنها را تک تک در نظر گرفت بلکه باید به عنوان یک مجموعه به آن توجه کرد.
 
وی تصریح کرد: امروزه تولید محصولات درجه دو و سه قراردادی برای صنایع تبدیلی و تکمیلی و غذایی توجیه پذیر است در غیر این صورت جز زیان چیزی عاید تولیدکننده نمی‌شود.
 
نورانی در بخش دیگری از سخنان خود از عدم برنامه‌ریزی در حوزه تولید و صادرات انتقاد کرد و گفت: گاهی بی رویه صادرات می‌کنیم و همین باعث دور ریختن محصولات صادراتی می‌شود. وقتی که امسال در دوران کرونا تقاضا برای صادرات محصولات ایرانی بالا رفت کرایه‌های حمل و نقل جاده‌ای بیش از ٣٠٠ درصد افزایش یافت و ترخیص کاران هم متعاقب آن هزینه ترخیص را ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد بالا بردند آن هم در شرایطی که کشور تحریم است و می باید دولت برای توسعه صادرات غیر نفتی تسهیلات و تمهیدات اساسی ایجاد کرد. متأسفانه کسی پاسخگوی این اتفاقات نیست.
 
این فعال بخش خصوصی ادامه داد: زیرساخت‌های صادراتی بسیار محدود، کند و مویرگی است.
 
نورانی با بیان اینکه در بازار داخل نیز تا تقاضا برای محصولی بالا می‌رود قیمت آن چند برابر می‌شود، افزود: ما باید بتوانیم وضعیت بازار داخل و بازارهای صادراتی را تنظیم و کنترل کنیم. متأسفانه نظارتی وجود ندارد. انگار ما دور خودمان می‌چرخیم و در نهایت تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده زیان می‌کنند.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت موزهای دپو شده در گمرکات نیز گفت: متأسفانه هنوز تکلیف این محموله‌ها مشخص نشده و چند روز قبل چند کانتینر ترخیص شده و به اصفهان رفته که عمده محصول گندیده و دور ریخته شده است.
 
نورانی با بیان اینکه تصمیم گیری های جزیره‌ای برای واردات و صادرات محصولات کشاورزی خسارت زیادی به بخش وارد کرده است، گفت: هر نهاد برای خود یک تصمیم می‌گیرد و در این میان واردکنندگان و صادرکنندگان سرگردان مانده‌اند.
(چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹) ۱۵:۱۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها