سه شنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۲
سرویس : صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی
کد خبر : ۹۴۰۶۰
گزارشگر : ۳۵۱۶
جهان صنعت
سرویس صنایع و خدمات چاپ و بسته بندی

تقاضای کاذب برای مواد اولیه بطری

خریداران با کدهای کاذب که گاهی متعلق به واحدهای تولیدی تعطیل شده است اقدام به خرید مواد اولیه می‌کنند و سپس آن را در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف می‌فروشند.

 با توجه به اینکه ۳۰ درصد کارخانجات آب معدنی به دلیل مشکلات کمبود و گرانی مواد اولیه تعطیل شده‌اند، وزارت صنعت صادرات پریفرم فرم پلی‌اتیلن که برای تولید انواع بطری استفاده می‌شود را ممنوع کرد. در همین رابطه دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران با بیان اینکه برای ساماندهی بازار آشفته بطری باید نظارت موثر سازمان‌های نظارتی بیشتر شود، گفت: با وجود تقاضای کاذب برای خرید مواد اولیه بطری ممنوعیت صادرات پریفرم پت تنها ۱۰ درصد بازار را از التهاب خارج می‌کند‌ زیرا با وجود تقاضای کاذب برای مواد اولیه بطری، باید نظارت موثر دستگاه‌های متولی پررنگ‌تر شود.
پیمان فروهر در مورد تاثیر ممنوعیت صادرات مواد اولیه بطری بر تنظیم بازار آب آشامیدنی و معدنی گفت: قیمت ماده اولیه بطری (گرانولPet) در یک سال گذشته از هر کیلو چهار هزار و ۵۰۰ به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته و در مقطعی قیمت هر کیلوگرم از این ماده به بیش از ۲۵ هزار تومان رسید.
دبیر انجمن آب‌های آشامیدنی و معدنی ایران با تاکید بر اینکه افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه، کمر تولید را می‌شکند، افزود: صاحب یک صنعت هیچ‌گاه با افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه قادر به برنامه‌ریزی در تولید نیست، ضمن اینکه این تولید‌کننده در مقابل افزایش قیمت مواد اولیه اجازه افزایش قیمت مواد تولیدی خود را هم ندارد.
وی با بیان اینکه سه ضلع تولید؛ قیمت تمام‌شده، افزایش هزینه‌ها و قیمت مصرف‌کننده است، گفت: افزایش قیمت مواد اولیه منجر به افزایش قیمت تمام‌شده می‌شود و طبیعتا برای تعادل بخشیدن به آن باید ضلع قیمت مصرف‌کننده نیز متناسب با اضلاع دیگر باشد، در حالی که نهادهای نظارتی در این شرایط اجازه تغییر به ضلع سوم را نمی‌دهند.
فروهر با اشاره به بحران ایجاد شده در تولید آب‌ معدنی و آشامیدنی با توجه به کمبود مواد اولیه بطری اظهار کرد: برخی واحدهای بزرگ تولیدی به دلیل کمبود مواد اولیه دو تا سه روز تعطیل می‌شوند. این در حالی است که به دلیل کمبود بطری، آب نیم‌لیتری کمتر در بازار یافت می‌شود.
وی افزود: دسترسی به مواد اولیه برای تولید‌کنندگان بسیار سخت شده و اختلاف قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار تومانی بین بورس و بازار آزاد منجر به تخلف می‌شود. در این میان حضور واسطه‌گران و محتکران در این بازار افزایش یافته است.
دبیر انجمن آب‌های آشامیدنی و معدنی ایران با اشاره به تقاضای کاذب برای مواد اولیه بطری افزود: بعد از افزایش قیمت دلار در اسفند ماه سال گذشته دولت نرخ ۴۲۰۰ تومان را در اواخر فروردین‌ماه امسال به عنوان نرخ ارز رسمی اعلام کرد که در این شرایط نرخ ارز در بازار آزاد مدام در حال افزایش بود‌. این شرایط باعث شد عده‌ای دلال و واسطه با هجوم به خرید ماده اولیه پت از بورس باعث به هم ریختن بازار ماده اولیه شوند به طوری که این افراد این مواد را یا احتکار کردند یا در بازار به قیمت ارز بازار آزاد می‌فروختند.
دبیر انجمن آب‌های آشامیدنی و معدنی ایران تصریح کرد: خریداران با کدهای کاذب که گاهی متعلق به واحدهای تولیدی تعطیل شده است اقدام به خرید مواد اولیه می‌کنند و سپس آن را در بازار آزاد با قیمت‌های گزاف می‌فروشند.
(سه شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها