چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۲۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

افزایش صادرات محصولات کشاورزی با پلاسمای سرد

معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: افزایش صادرات محصولات کشاورزی از طریق کاهش میکروب و باقیمانده سموم و آلودگی‌های ثانویه با بکارگیری فناوری پلاسمای سرد محقق می‌شود.

سید مهدی زیارت‌نیا افزود: این مؤسسه با همکاری شرکت FEMTO Science کره جنوبی، مرکز تحقیقات و خدمات پلاسما را با بهره‌مندی از تجهیزات پیشرفته تولید پلاسما جهت ارائه خدمات پژوهشی و تخصصی به صاحبان صنایع غذایی و کشاورزی کشور راه‌اندازی نمود.
وی ادامه داد: این شیوه امروزه در بسیاری از شاخه‌های دانش و فناوری از جمله پزشکی، صنایع الکترونیک، رنگ، پلیمر، مواد و متالوژی، کشاورزی و صنایع غذایی کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است.
وی گفت: بین انواع پلاسما، پلاسمای سرد به علت کار در دمای پایین، در کاربردهای بیولوژیکی و صنایع غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و افق‌های نوید بخشی را در بهبود کیفیت محصولات غذایی به وجود آورده است.
زیارت‌نیا افزود: دمای پایین، پرتوهای مختلف در طول موج‌ها و میدان‌های الکتریکی متغییر، قابلیت هدایت و عکس‌العمل قوی در میدان‌های الکترو مغناطیسی به دلیل وجود حامل‌های باردار از جمله مشخصات عملکردی این فناوری به شمار می‌رود.
وی به چالش‌های صنعت غذا و کشاورزی در ایران اشاره و بیان کرد: حفظ ارزش‌ غذایی محصولات در مسیر فرآوری و نگهداری آنها همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های محققان این حوزه بوده است.
فناوری‌ غیرحرارتی در فرآوری غذا
عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: فرآیندهای حرارتی که امروزه برای تولید محصولات غذایی بکار می‌رود ضمن غیرفعال کردن برخی عوامل میکروبی بیماری زا، دارای اثرات منفی روی رنگ، طعم و ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی است.
وی گفت: برای حفظ کیفیت مواد غذایی در فرآیند تولید، استفاده از فناوری‌های غیرحرارتی در روند فرآوری در حال گسترش است.
زیارت نیا به دیگر ویژگی‌های کاربردی پلاسمای سرد در کشاورزی و صنایع غذایی اشاره کرد و افزود: غیرفعال‌سازی میکرو ارگانیسم‌ها، اثرگذاری بسیار و دراز ‌مدت، سهولت کاربرد و کوتاه بودن زمان فرآیند، عدم استفاده از مواد شیمیایی و قابلیت استفاده در فشار اتمسفری یا خلاء از جمله ویژگی‌های استفاده از این فناوری است. 
وی خدمات قابل ارائه در مرکز تحقیقات و خدمات پلاسما را شامل کاهش بار میکروبی در مواد غذایی و گیاهان دارویی در سطح استانداردهای اروپا، بهبود بازده جوانه زنی و رشد رویشی بذر گیاهان دارویی و زراعی، تولید انواع آب‌های پلاسمایی با کاربرد در صنایع غذایی و کشاورزی و سایر خدمات پژوهشی و تخصصی مبتنی بر کاربرد پلاسما در محصولات غذایی و کشاورزی برشمرد. 
موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی (به ویژه در منطقه شمال شرق کشور)، از سال ۱۳۸۵ با توجه به سوابق گذشته و مزیت های منطقه ای به عنوان موسسه پژوهشی مستقل ملی و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی، فصل نوینی از فعالیت های خود را آغاز کرد.
سوابق فعالیت‌های این موسسه پژوهشی به سال ۱۳۶۰ بر می‌گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی مرکز خراسان  فعالیت خود را آغاز کرد و در سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ با تبدیل مراکز استانی این سازمان به پارک های علم و فناوری، با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داد.
 
(چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۸:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها