سه شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۳۱۲۸
گزارشگر : ۳۵۱۴
پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران
سرویس شیرینی و شکلات
رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل:

تعریف دو استاندارد ملی و صادراتی برای تولیدات عسل الزامیست

سید فردین صفوی با بیان اینکه باید در کشور دو استاندارد جداگانه یکی برای صادرات و دیگری برای تولیدات قابل‌عرضه در داخل تعیین و تعریف شود، گفت: درج یک برچسب یا هولوگرام روی حلب‌های عسل تولیدی که بر آن مشخصات کد زنبورداری تولیدکننده وجود داشته باشد ف سبب کاهش عرضه محصولات کم کیفیت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری فودنا و به نقل از عسلنا؛ رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل با بیان ضرورت درجه‌بندی تولیدات عسل و حمایت دولتی از حضور زنبورداران و تولیدکنندگان در نمایشگاه‌های خارجی پرداخت، در ادامه بخش دوم این گفتگو ازنظر خوانندگان عزیز می‌گذرد:
سید فردین صفوی با اشاره به نامه‌ای که از طرف اتحادیه برای سازمان استاندارد در زمان عنوان شدن ایجاد استانداردهای اجباری نوشته‌اند و نظرات کارشناسی را مطرح کردیم، بیان کرد: امروزه در دنیا برای تمام محصولات استاندارد تعریف‌شده ولی در ایران ما تعاریف مشخصی نداریم و قطعاً باید این تعاریف به‌صورت علمی و باتدبیر دقیق لحاظ شود.
وی بابیان اینکه در کشورهای عربی بازار خوبی به خاطر کیفیت و قیمت مناسب برای عسل ایرانی وجود دارد، افزود: ولی به سبب دخالت سیاست در اقتصاد و وجود تحریم‌ها و نیز حسنه نبودن روابط ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، باعث شده که صادرات به کشورهای عربی سال‌به‌سال کاهش‌یافته و صورت نگیرد.
موسس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل، تصریح کرد: از ایران صادرات این محصولات آزاد است، ولی کشورهای عربی که روابط خوبی با ما ندارند، از خرید و اجازه ورود عسل ایرانی جلوگیری می‌کنند.

استاندارد اجباری سبب افت تولید و ضربه به صنعت زنبورداری می‌شود
رئیس اتحادیه صنف عسل و لبنیات اردبیل، ادامه داد: عربستان و امارات بازار خوبی دارند و نیز اهل تسنن اعتقاد زیادی به خوردن عسل و زیتون و خرما دارند ولی ما این بازار را در زد و بندهای سیاسی ازدست‌داده‌ایم چراکه رابطه تجاری مستقیم با این کشورها نداریم.
وی با اعلام مخالفت با طرح استاندارد اجباری گفت: 85 درصد عسل موجود در فروشگاه‌ها و بازار کشور، از نوع عسل درجه 3 یا تغذیه‌ای هست و حتی عسل‌های کم کیفیت زیادی در این بازار آشفته مشاهده می‌شود و گاهی می‌بینیم عسل باقیمت بسیار کم و یا با 50 درصد تخفیف و یا با اشانتیون به فروش می‌رسد و این از اعتبار و اصالت محصولات خوب و وجهه عسل در بازار کم می‌کند.
وی اضافه کرد: این عوامل سبب می‌شود که رقابت ناسالم و تنگ شدن عرصه بر شرکت‌ها سبب به وجود آمدن تقلب شود و مخالفت ما با استاندارد اجباری علتش این است که اکثر عسل‌های موجود در بازار تغذیه‌ای و دارای ساکارز بالای 5 است و به‌طور تخمینی شاید حدود 500 شرکت و کارگاه وجود دارد که اگر استاندارد اجباری شود، اکثر این کارگاه‌ها تعطیل می‌شوند.
 
باید دو استاندارد ملی برای عسل فروش داخل و عسل صادراتی تعیین شود
صفوی عنوان کرد: درنهایت این امر سبب زیان زنبوردار و کل صنعت زنبورداری است که پیشنهاد و راهکار ما این است که برای عسل در همه کشورها و برای صادرات جهانی استانداردهایی تعیین‌شده که مثلاً برای صادرات باید ساکارز زیر 5 باشد و در گرید B قرار گیرد، چاره این است که ما یک استاندارد ملی تعریف کنیم و اگر استاندارد ملی باشد می‌شود، دست تولیدکننده را گرفت.
وی افزود: ساکارز باید در دو نوع مثلاً زیر 8 برای مصرف داخل کشور و زیر 5 برای صادرات در نظر گرفته شود و با این درجه‌بندی محصولات ارزیابی و محک زده شود.
این تولیدکننده تأکید کرد: این رویه اگر نهادینه شود، صنعت زنبورداری شکوفا می‌شود.
رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل، تغییر الگوی کشت در استان‌ها و کشور، کاهش پوشش گیاهی را مسئله مهمی دانست که ما در این سال‌ها و دهه اخیر با رشد زیاد کلنی‌ها و افزایش تعداد مزارع زنبورداری با آن مواجه شدیم.
وی ادامه داد: در روستایی که فقط دو زنبورستان بود الآن ده‌ها مزرعه ایجادشده است و بدون توجه به سطح مرتع و آمایش سرزمینی و ظرفیت موجود فقط به افزایش آماری توجه شده و حتی به فکر ایجاد بازار فروش جدید هم نبوده‌ایم.
 
درج برچسب شماره زنبورداری روی حلب‌ها برای افزایش کیفیت تولیدات
صفوی در ارائه راهکار برای کنترل عرضه عسل کم کیفیت، ابراز داشت: یک ترفند و عامل بازدارنده برای جلوگیری از تولید و عرضه عسل‌ها و شهدهای تقلبی و بی‌کیفیت در کشور، این است که اتحادیه‌ها و متولیان، تولیدکننده را مجبور به درج برچسب شماره دفترچه زنبورداری و کد زنبورداری خود بر روی حلب‌های عسل کنند.
وی تصریح کرد: این مورد را با نامه‌ای به اتحادیه کشوری نیز اعلام کردیم که این کار می‌تواند عاملی برای رهگیری و تشویق و تنبیه و شناسایی تولید و عرضه‌کننده، عسل مرغوب یا بی‌کیفیت می‌شود که البته باید این برچسب‌ها نیز از نوع هولوگرام اصالت باشند تا قابل جعل یا چاپ تقلبی نباشند.
به گزارش پایگاه خبری صنعت زنبورداری ایران، این صادرکننده عسل، این راه را مانعی جلوی شهدهای تقلبی و بی‌نام‌ونشان توصیف کرد و گفت: از طرفی این روش برای همه کارگاه‌های بسته‌بندی و نیز برای دستگاه نظارتی هم می‌تواند سبب دقیق‌تر عمل کردن باشد.
وی در تشریح طرح دیگری برای حمایت از اتحادیه‌ها عنوان کرد: ما انتقاداتی هم به هیئت‌مدیره قبلی اتحادیه کشوری کردیم که آزمایشگاه مرجع احداثی در شهرستان کرج که سبب اشتغال فقط افرادی از خود اتحادیه شد، باید به‌صورت کشوری شکل می‌گرفت و بودجه این کار به همه استان‌ها برای شکل‌گیری آزمایشگاه داده می‌شد.
وی افزود: این بودجه‌های کشوری باید بر اساس وسعت و تعداد کلنی و زنبوردار هر استانی عادلانه تقسیم شود تا همه استان‌ها بهره‌مند شوند و از مرکزگرایی جلوگیری شود.
 
بودجه طرح‌ها و سهمیه‌های یارانه‌ای بین اتحادیه‌های استانی تقسیم شود
صفوی همچنین یادآور شد: در حال حاضر در توزیع نهاده و شکر برای هر کندو 6 و نیم یا 10 کیلو تعلق می‌گیرد که این باید در اختیار اتحادیه‌های استانی که شناخت و سیطره بیشتر و اشراف کامل بر کلنی‌ها و زنبورداران هر استان دارند، تعلق گیرد تا آن‌ها به عدالت تقسیم کنند و هم تعامل و خدمات و ارتباط و مسئولیتشان در استان‌ها احساس و عملیاتی شود.
وی بیان داشت: اگر روزانه از هر استان ده نمونه به آزمایشگاه مرجع کرج ارسال شود، تعداد کثیری می‌شود که نه آنجا جوابگو است و نه می‌شود در زمان مناسب و به‌طور دقیق آزمودن‌ها انجام شود ولی اگر این بودجه برای ایجاد چند آزمایشگاه در استان‌های محوری ازنظر تولید عسل پخش می‌شد، خدمات بهتری ارائه و در وقت و زمان صرفه‌جویی و نتایج بهتری حاصل می‌شد.
 وی اضافه کرد: ایجاد آزمایشگاه مرجع برای آزمودن عسل در هر استانی لازم است و باید با کمک‌های دولتی و همت اتحادیه کشوری و مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود و اداره استاندارد، جهاد و دامپزشکی نیز به تحقق آن کمک کنند.
رئیس اتحادیه عسل و لبنیات اردبیل، با اشاره به اینکه بدون شک آزمایشگاه‌های همکار سازمان‌های متولی به‌اندازه یک آزمایشگاه مرجع که نظارت دقیق صنفی و دولتی بر آن هست نمی‌توانند، مؤثر و دقیق باشند، تأکید کرد: وجود آزمایشگاه مرجع در هر استان به امر کاهش تقلب و شناسایی محصولات بی‌کیفیت کمک بیشتری می‌کند.
وی در خصوص مشکلات کلی صادرات عسل ایران و موانع موجود در این راه گفت: تولید یک بخش است و مهم‌تر از آن بازاریابی و فروش است و متأسفانه بازارهای جدید برای آن ایجاد نشده است مثلاً برای داروی زنبورعسل هیچ حمایتی نمی‌شود و کمپانی‌های خاص و شرکت‌های وابسته خاص با رانتی که دارند داروهای زنبورعسل را انحصاری وارد و بازار را دست می‌گیرند و گاهی این داروها هم نامرغوب یا مشکل‌دار از آب درمی‌آید و سبب زیان و هزینه می‌شود.
 
داروهای وارداتی و خارجی غیر استاندارد عامل بالابودن ناخالصی عسل
صفوی ابراز کرد: نبود سازمان‌دهی مناسب سبب شده داروهایی از طریق قاچاق یا قانونی وارد شود که غیراستاندارد هستند یا بعد از کنترل بیماری‌های کلنی، اثر نامطلوب سمی بر کندو می‌گذارند و ممکن است، این سم وارد عسل شده و در زمان سنجش استانداردها برای صادرات جهانی، عسل ایران در آزمون با ناخالصی و مواد سمی بالا تشخیص داده‌شده و رد شود.
وی ادامه داد: یا با توجه به نبود برخی داروهای خاص زنبور به دلیل همان مشکلات تحریمی و... داروهای مشابه و جایگزینی مصرف می‌شود که اثرات نامطلوب باقیمانده سموم و آنتی‌بیوتیک‌ها را در عسل به‌جا می‌گذارد.
وی تأکید کرد: همین باقیمانده سموم به‌شدت صادرات ما به اروپا را محدود کرده و این کشورها استانداردهای دقیق و سختگیرانه ای دارند.
صفوی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر حذف سموم باید روی مبحث استانداردها و پایین بودن ساکارز نیز کارکنیم تا اعتبار جهانی عسل ایرانی زبانزد شود، چراکه عسل ما قابلیت محبوبیت جهانی دارد و عسل شناسان دنیا بر کیفیت و تنوع عسل ایرانی بارها صحه گذاشته‌اند.

عسلنا

(سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹) ۱۲:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها