سه شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۳۱۲۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پسته زرندیه سرما نخورد

قره‌بیگلو در ادامه گفت: کاهش دمای هوا به حدی نبود که موجب سرمازدگی درختان پسته این شهرستان به عنوان محصول شاخص زرندیه شود و خوشبختانه پسته زرندیه از سرمای بهاره در امان ماند و جان سالم بدر برد.

احمد قره‌بیگلو ، اظهار کرد: بر اساس برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه میزان خسارت وارد شده ناشی از سرمای بهاره به ۷۹۰ هکتار از باغات این شهرستان ۴۰۸ تن معادل ۲۹۲ میلیارد ریال است که شامل زراعت، باغبانی و تاسیسات زیربنایی نظیر ۱۳ رشته قنات و کانال است.
 
وی از مجموع خسارت ۲۹۲ میلیارد ریالییاد شده ۹۰ میلیارد ریال در حوزه زراعت، ۴۰ میلیارد ریال در حوزه تاسیسات زیربنایی کشاورزی و مابقی در حوزه باغبانی بوده است.
 
وی بیان کرد: در اثر سرما و برف بهاره به ۴۰۰ هکتار از درختان بادام ۲۵ درصد، ۳۵۰ هکتار از درختان گردو ۱۵ درصد و ۴۰ هکتار از درختان آلو و زردآلو به میزان ۲۵ درصد و به ترتیب ۱۵۰ تن، ۱۵۸ تن و ۱۰۰ تن خسارت وارد شده است. در مجموع در منطقه خرقان پائین میزان خسارت به مزارع، باغات و تاسیسات زیربنایی بین ۱۵ تا ۴۰ درصد بوده است.
 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه در ادامه سطح زیر کشت محصول جو در این شهرستان را ۶ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بر اثر بارش باران سیل آسا و تگرک ۱۵ درصد محصول جو این شهرستان در منطقه خرقان از بین رفت.
 
وی کاهش محسوس دمای هوا را در افزایش میزان سرمازدگی محصولات باغی بی تاثیر ندانست و  افزود: یخ زدگی درختان در پی کاهش شدید دمای هوا پس از بارش باران و در ارتفاعات به صورت برف، شدت خسارت را افزایش داد.
 
 وی در خصوص حمایت دولت برای جبران سرمازدگی کشاورزی زرندیه نیز گفت: دولت حمایت هایی را برای جبران خسارات وارد آمده به بخش کشاورزی طی سال‌های گذشته انجام داده است و برای امسال نیز گزارش تفصیلی از طریق ستاد مدیریت بحران شهرستان برای تصمیم گیری و حمایت لازم در سطح ملی ارائه شده است.
(سه شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹) ۱۰:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها