یکشنبه / ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۲۷۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

مشکلی در تولید گندم نداریم؛ صادرات کود اوره بیانگر واردات گندم است

اسفندیاری پور گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی مشکلی در تولید گندم نداریم و همچنان خودکفایی استمرار می‌یابد.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی  درباره آخرین وضعیت مزارع گندم اظهار کرد: با توجه به بهبود شرایط بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت کیفی و سطح سبز مزارع مناسب است.
او مجموع سطح زیر کشت گندم را ۶ میلیون و ۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: اگرچه سطح زیر کشت گندم آبی نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشته است، اما گندم دیم به سبب شرایط مساعد بارش کمی افزایش داشته است.
اسفندیاری پور ادامه داد: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی بارش نرمال و بیش از نرمال تا پایان فروردین ادامه دارد که با وجود شرایط مساعد برای رویش علف‌های هرز، سازمان حفظ نباتات از طریق شرکت‌های بخش خصوصی سموم علف کش را تامین و تدارک دیده است.
مجری طرح گندم با اشاره به اینکه کشاورزان در تامین کود اوره در تنگنا هستند، بیان کرد: از شرکت‌های پتروشیمی تقاضا داریم که اولویت اصلی را به کشاورزان داخلی اختصاص دهند چرا که کارخانه‌های پتروشیمی برای ساخت کود مورد نیاز در داخل با منابع دولتی ساخته شدند.
سالیانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن کود اوره مورد نیاز است
به گفته این‌مقام‌مسئول، کارخانه‌های پتروشیمی علاوه بر تامین نیاز کشاورزان باید ۳۰ تا ۴۰ هزار تن مازاد بر نیاز داخل ذخیره داشته باشد و سپس اقدام به صادرات کند چرا که صادرات کود به معنای واردات گندم است.
مشاور وزیر جهاد کشاورزی کود نیتروژن را عنصر حیاتی برای تولید گندم در کیفیت نان و آرد برشمرد و گفت: این در حالی است که از اوایل تیر تا اسفند گذشته، کارخانه‌های پتروشیمی به بهانه کاهش برودت هوا و قطعی گاز به مدت ۸۰ روز کود به کشاورزان ندادند.
اسفندیاری پور مجموع کود مورد نیاز کشور را ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کارخانه‌های پتروشیمی بنابر آخرین آمار ۴ میلیون تن کود به دیگر کشور‌ها صادر کردند که این امر پسندیده نیست.
او با اشاره به اینکه برداشت گندم از اواسط فروردین آغاز می‌شود، بیان کرد: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، امسال هم در تولید گندم مشکلی نداریم و همچنان خودکفایی استمرار خواهد یافت.
مجری طرح گندم وزارت جهاد در پایان درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف نرخ خرید تضمینی گندم در بودجه تصریح کرد: اگرچه نمایندگان مجلس در بودجه امسال پیش‌بینی‌هایی راجع به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم داشتند، اما اظهار نظری راجع به قیمت نمی‌کنیم و تنها امیدواریم که مسئولان به نظر کشاورزان توجه کنند.
 
(یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹) ۱۰:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها