چهارشنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۹:۱۵
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۲۴۰۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

سنگ‌اندازی پیش روی واردات عاملی برای افزایش قیمت برنج

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: با وجود اهمیت بالای واردات برنج در تامین امنیت غذایی، اما بانک مرکزی به این موضوع توجهی ندارد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ،  با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید پاسخگوی بازار برنج در شب عید باشد اظهار کرد: بانک مرکزی مشخص نیست که نهادی کاملا مستقل است یا زیرمجموعه دولت یا حاکمیت، اما هرچه هست، در عمل کاملا مستقل و بی‌اعتنا به تصمیمات سازمان‌های دیگر حتی نهاد‌های بالادستی عمل می‌کند .
 
وی با بیان اینکه متأسفانه واردات بسیاری از اقلام اساسی و ضروری با مشکلات جدی تأمین ارز روبروست، افزود: این در حالی است که تداوم واردات برنج به عنوان دومین محصول غذایی پرمصرف بعد از نان مورد تصویب ستاد تنظیم بازار قرارگرفته است.
 
کشاورز با اشاره به اینکه امنیت غذایی کشور در گروه تأمین به موقع برنج مورد نیاز کشور است، بیان کرد: با وجود اهمیت بالای واردات برنج در تامین امنیت غذایی، اما بانک مرکزی به این مباحث هیچ توجهی ندارد.
 
وی ادامه داد: در شرایطی که تحریم تجارت خارجی کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده و تجار ایرانی به‌رغم همه مشکلات موفق به تأمین نیاز‌های کالایی کشور می‌شوند، تأخیر و تعلل در تأمین ارز موجب شده که واردات برنج با چالشی جدی روبرو شود.
 
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه فراگیر شدن ویروس کرونا تاکنون کشور‌های زیادی را درگیر کرده‌است، گفت: علی رغم آنکه به علت شیوع ویروس کرونا، مبادی تجاری بسیاری کشور‌ها بسته شده و ممکن است برای چند ماه تجارت کالا به خصوص محصولات غذایی مختل شود، میزان قابل توجهی برنج در مبادی ورودی کشور زمین‌گیر شده‌ است.
بی توجهی بانک مرکزی آسیب جدی به امنیت غذایی کشور می‌زند
 
وی افزود: در صورت عدم تأمین ارز، واردکنندگان چاره‌ای جزء مرجوع کردن یا صادرات مجدد برنج‌ها ندارند که در شرایط فعلی خرید دوباره این محصول به دلیل شیوع بیماری کرونا و احتمال توقف چند ماهه واردات به معنای وارد کردن آسیب جدی به امنیت غذایی کشور است.
 
کشاورز با اشاره به اینکه بانک مرکزی هیچ تعریفی از شرایط بازار و تجارت خارجی ندارد، توضیح‌داد: متأسفانه نمایندگان بانک مرکزی هم به تأسی از مدیران ارشد این مجموعه در جلساتی که برای تعیین تکلیف تجارت و بازار کشور برگزار می‌شود، رفتار منفعلانه داشته و نسبت به تعهدات این مجموعه هیج اظهار نظری نمی‌کنند.
 
این مقام مسئول ادامه داد: وزارت صمت به عنوان متولی بازار و تجارت کشور هیچ عکس‌العملی نسبت به عملکرد بانک مرکزی مبنی بر آنکه هیچ یک از تصمیمات ستاد تنظیم بازار جدی گرفته نمی‌شود، ندارد.
 
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه انفعال بانک مرکزی و وزارت صنعت در بدترین زمان ممکن تجارت خارجی کشور را مختل کرده‌است، اظهار کرد: در آستانه سال نو و پس از آن ماه مبارک رمضان که تقاضا برای برنج افزایش می‌یابد، سنگ اندازی پیش روی واردات این محصول بازار را با معضل کمبود عرضه و افزایش قیمت روبرو می‌کند.
 
کشاورز در پایان تصریح کرد: انجمن واردکنندگان برنج ایران طی چند هفته گذشته بار‌ها در خصوص وضعیت پیش رو هشدار داده‌است و امیدواریم مدیرانی که امروز در بانک مرکزی و وزارت صمت، بی‌اعتنایی اختیار کرده اند، فردا پاسخگوی بازار‌باشند.
(چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸) ۰۹:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها