دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۶
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۰۱۵۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

به دنبال چرایی رسوب ١٥٠٠ کانتیر برنج در گمرک شهید رجایی

پس از پیگیری های صورت گرفته توسط ایسنا، در خصوص رسوب کاغذ و مقوای گلاسه در گمرکات گویی این بار نوبت به آن رسیده که از رسوب ١٥٠٠ کانتیر برنج در گمرک شهید رجایی بگوییم. به همین منظور با یک فعال اقتصادی واردات برنج به گفت و گو نشستیم.

یک فعال اقتصادی اذعان کرد: به عنوان یک ترخیص کار که با شرکت های مختلفی همکاری می کنم  برای شخص من حدود دو ماه و برای سایر همکارانم حتی از ٤ماه پیش تر مشکلاتی در خصوص ترخیص برنج به وجود آمده است.
وی ادامه داد: استاندارد طی تصمیم ناگهانی اعلام کرد که از ثبت سفارش های تاریخ مشخصی به بعد درج درجه بندی بر روی کیسه های برنج ضروری است. برای مثال در بررسی از ١٠٠٠دانه برنج اگر تنها یک عدد برنج سرشکسته باشد، به برنج درجه دوتبدیل می شود و حتی به ترتیب به درجه های سه و.... تبدیل می شود.اما  چه کسی بهترین برنج دنیا را به خاطر یک دانه برنج سرکشسته به برنج درجه دو و سه تبدیل می کند؟!!
این فعال اقتصادی عنوان کرد: این مشکل را با مسئول مربوطه سازمان استاندارد در میان گذاشتیم و به ما گفته شد این بخشنامه مربوط به پیش از سال ١٣٩٠بوده است اما کوتاهی در سازمان ها رخ داده است و اجرایی نشده است. گفتیم اگر این کار را اجرا می کنید حداقل یک شبه و به یکباره نباشد، ٦ماه پیش تر به ما اطلاع دهید.
این فعال اقتصادی افزود: اجازه ترخیص بارهای در گمرک را حتی با پیگیری و التماس های فراوان صادر نکردند. استاندارد دیروز نه تنها تأیید ترخیص بارهای مارا انجام نمی داد بلکه قصد مرجوع کردن بارهایمان را داشت!
این فعال اقتصادی ادامه داد: برنج یک کالای اساسی برای کشور است و برای آن ارز٤٢٠٠در نظر گرفته شده است، باید به دست مردم برسد ، اما می بینید که مشکل تراشی می شود! در حقیقت ما با گمرک و با بانک مرکزی به مشکلی برنخورده ایم و صرفا بحث موجود در استاندارد برایمان مشکل ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: حتی اگر قرار بر این است که قانون درجه بندی برنج ها اعمال شود، ما ناچاریم کیسه های برنج هارا نیز تغییر دهیم و لیبلی در کنار کیسه برنج لحاظ می کنیم اما استاندارد بازهم این موضوع را نمی پذیرد و می گوید باید کیسه ها عوض و بر روی آن ها هک و درج شود.
این فعال اقتصادی اضافه کرد: برای هک شدن درجه برنج بر روی کیسه برنج ما باید کیسه های دیگری تحت نظارت شرکت بازرسی معتمد استاندارد سفارش می دادیم که برای هرکانتینر حداقل ٢الی ٣میلیون تومان هزینه برای این برچسب گذاری پرداخت شود.
وی بیان کرد: نمی دانیم استاندارد چه منافعی از این طریق به دست می آورد!
این فعال اقتصادی افزود: حداقل ٨٠٠کانتینر برای شرکتهایی است که ما به شخصه تاکنون موفق به رفع مشکل آن ها نشده ایم. در گمرک شهید رجایی حداقل ١٥٠٠کانتینر برنج دپو شده وجود دارد.
وی درپایان گفت: سازمان استاندارد قانونی تحت عنوان استاندارد تأیید نظر ششم را اجرا کرد و همین قانون کار مارا مختل کرده است. این مشکل برای من از دوماه قبل و برای سایر دوستانم از حدود ٤ماه پیش مشکلات را به وجود آورده است. اگر قرار باشد کیسه های برنج مجددا سفارش داده شود و درج هم برروی کیسه ها صورت پذیرد، همراه با دموراژ انبارداری، زمان طولانی و دیرکرد کانتینر هزینه های سرسام آوری را برای ما فعالان و ترخیص کاران خواهدداشت.
به نظر می رسد اختلافی میان گمرک با سایر سازمان ها وجود ندارد. گمرکات اجرائی وفق مصوبه ستاد تنظیم بازار و در اسرع وقت نسبت به ترخیص برنج‌های دپوشده در بندر شهید رجائی اقدام کرده و کنترل مجوزهای قانونی از جمله استاندارد توسط گمرک، قبل از ترخیص کالا الزامی است و سازمان‌های متولی صدور مجوز باید نسبت به بارگذاری مجوزهای ترخیص صادره در بستر سامانه جامع گمرکی اقدام نمایند و اصولاً تا این مجوزهای ترخیص به گمرک ارائه نشود، کالا قابلیت ترخیص ندارد و تشریفات گمرکی به پایان نمی‌رسد، گمرکات اجرائی نیز بدون کنترل سیستمی مجوزها نمی‌توانند نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

(دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸) ۱۲:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها