دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۰۱۴۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

گسترش تولید وابسته به گسترش صادرات است/ کوچکترین مشوق‌ها در حوزه صادرات آثاری بزرگ خواهد داشت

انصاری گفت: تجربه کشور‌های موفق در زمینه‌های اقتصادی ثابت کرده است که گسترش تولید بدون گسترش صادرات امکان پذیر نیست .

انصاری رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران اظهار کرد: ما همواره صحبت از رونق تولید می‌کنیم اما رونق تولید و معیشت مردم به شدت وابسطه به صادرات است؛ این موضوع را همه میدانند اما طوری عمل میکنیم که گویی چنین چیزی وجود ندارد.

او ادامه داد: توجه به کشور‌هایی که به سمت گسترش و قدم گذاشتن در بازار‌های جهانی قدم گداشته اند نشان می‌دهد باید توجه ویژه‌ای به صادرات داشتند. مالزی سال گذشته ۲۷۰ میلیارد دلار صادرات داشت؛ ترکیه در سال ۱۹۸۰ تنها ۳ میلیارد دلار صادرات داشت پس تغییری در قیمت ارز ایجاد کردند که با واکنش سنگین مردم مواجه شد اما در نهایت مدیریت صحیح به گسترش صادرات و پیشرفت کشور منجر شد.
انصاری با تاکید بر این که شرایط ویژه کصور ما و تحریم‌ها تفاوتی در عملکرد صادرکنندگان ایجاد نکرده است، تصریح کرد: مقایشه جمعیت و صادرات مالزی با کشور ما نشان میدهد ما استحقاق صادرات ۶۰۰ میلیاردی در بخش غیر نفتی را داریم؛ مکانیسم استفاده از ظرفیت‌های کشور را باید بیاموزیم.
رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی گفت: تمام این کشورها صادرات را در بالاترین سطوح اجرایی کشور خود گذاشتند در حالی که هنوز ما در بخش.هایی مثل صتدوق حمایت از صادرات مشکل داریم؛ پول‌های بلوکه شده می‌توانند به سرمایه صندوق تبدیل شوند و بهبود صادرات را به همراه داشته باشد؛ صندوق حمایت ما سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیونی دارد در حالی که کشوری مثل عربستان حدود ۴ میلیارد دلار به این بخش اختصاص داده است.
او ادامه داد: زمانی قرار بود مشوق‌های صادراتی به سازمان تخصیص پیدا کند که در نهایت به حفظ بازار توسط صادر کنندگان منجر می‌‌شد؛ از سال ۸۱ تا ۹۰ رشد صادرات ما ۴۵ درصد رشد دا تجربه کرد که تنها دلیل ان ۸ درصد تشویق صادراتی بود؛ علی رغم تصویب مجلس بودجه لازم برای مشوق‌های صادراتی به این بخش اختصاص پیدا نکرد.
رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی با اشاره به شرایط سختی که برای صادرکنندگان به وجود امده است تصریح کرد: فردی با داشتن کارت صادرکننده نمونه نباید درگیر فرایند‌های طولانی اداری شود؛ امیدوار هستیم مجددا مشوق‌های صادراتی فعال شوند، این مشوق‌ها حکم چاشنی برای دینامت را دارد شاید کوچک باشد اما اثری بسیار بزرگ به همراه خواهد داشت. امروز ما استعداد ۳۴ میلیارد دلاری در صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و در سایر بخش‌ها هم ظرفیت‌ها بسیار مناسب است اما نیاز به حمایت دارد. در شرایط امروز در خدمات فنی و مهندسی پتانسیل ۶ میلیارد را داریم. پول‌های بلوکه شده می‌توانند در ازای انجام پروژه به کشور بازگردد.

تاکید کرد: پی‌گیری مشکلات صادرات و صادرکنندگات به حدی رشد کرده است که در حد یک وزیر و وزارت خانه پی‌گیری شود و امیدواریم بخشی از این مشکلات به زودی برطرف شوند.

(دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸) ۱۲:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها