جمعه / ۲۴ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۹۷۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس سرویس عمومی

خرما ظرفیتی مهم برای توسعه تجارت ایران و ترکیه است

رئیس اتاق بازرگانی شهر منمن ترکیه گفت: تجارت ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه و برادر باید افزایش یابد که در این زمینه خرما ظرفیتی مهم برای تحقق این مهم است.

سوسو ایزیت در همایش بین المللی خرما در بوشهر افزود: نخستین بار است که در بوشهر حضور پیدا می‌کنم و ای کاش زودتر به این استان سفر می‌کردم تا از ظرفیت‌های اقتصادی آن بویژه در زمینه خرما بیشتر آگاه می‌شدم.
وی بیان کرد: برندهای متفاوتی در حوزه خرما وجود دارد و تولیدکنندگان استان بوشهر باید تلاش کنند برند آنها در دنیا بدرخشد.
ایزیت ادامه داد: بدون شک با ادامه برگزاری نمایشگاه و همایش خرما در استان بوشهر زمینه معرفی بیشتر محصول آنها به دنیا فراهم می‌شود.
وی عنوان کرد: فرآوری و بسته بندی خرما با رعایت نکات بهداشتی در بوشهر صورت می‌گیرد که این امر ظرفیتی برای افزایش سهم صادراتی این استان از محصول خرما است.
ایزیت ادامه داد: با چنین ظرفیتی امید است سهم ترکیه از خرمای صادراتی استان بوشهر افزایش پیدا کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: در سال گذشته  ۲۲ طرح اشتغال روستایی در این استان به بهره‌برداری رسید که بخش عمده آنها در حوزه خرما اجرایی شده‌است.
سعید زرین‌فر افزود: با افزایش زیرساخت‌های صادراتی برای نگهداری و صادرات خرما اکنون ظرفیت سردخانه‌های استان بوشهر به ۳۷ هزار تن افزایش پیدا کرده‌است.
وی ادامه داد: از بخش خصوصی انتظار است حضور بیشتری در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، آموزشی، بسته بندی و نوآوری داشته باشد تا سهم دولت در این حوزه‌ها کاهش یابد.
زرین‌فر بیان کرد: در حوزه فعالیت‌های اقتصادی یک سری  ناهماهنگی‌هایی بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد که رفع این و تعامل و همکاری بیشتر می‌تواند نقشی مهم در پیشبرد اهداف مدنظر داشته باشد.
بندر بوشهر در جنوب ایران از روز سه‌شنبه هفته جاری میزبان نمایشگاه بین‌المللی صنعت خرما است و همایش بین‌المللی خرما نیز از برنامه‌های جنبی این نمایشگاه است.
رایزن اقتصادی بازرگانی کشور بنگلادش، رئیس اتاق بازرگانی منمن ترکیه، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور، رئیس انجمن ملی خرما و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از جمله حاضران در این همایش بین المللی هستند.
استان بوشهر با بیش از ۶ میلیون اصله نخل در سطح ۳۴ هزار هکتار نخلستان سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما تولید می‌کند.

(جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸) ۱۵:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها