یکشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۳۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۸۹۲۰۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تولید دام در دامداریها 50 درصد بیشتر شده اما برخی نمی‌گذارند قیمت پایین بیاید

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: تولید دام در دامداریها 50 درصد بیشتر شده به طوری که از وزارت جهاد درخواست صادرات کردیم و آنها هم موافق هستند اما برخی نمی‌گذارند قیمت پایین بیاید.

قیمت گوشت نسبت به چند ماه گذشته تا حدودی کاهش یافته و مسئولان خبر می‌دهند که روند کاهشی تا رسیدن قیمت گوشت گوساله به کیلویی 70 هزار تومان و گوشت  گوسفندی به 85 هزار تومان ادامه خواهد یافت. 
 
قیمت گوشت در سال گذشته تا کیلویی 120 هزار تومان افزایش یافت و در چند ماه گذشته از اوج قیمتی خود تا حدودی پایین آمده به طوری که قیمت گوشت خالص گوساله به کیلویی 83 تومان رسیده است.
 
منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور درگفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: تولید دام سنگین در کشور بسیار افزایش یافته و انباشت تولید در دامداری‌ها وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که روند کاهشی قیمت گوشت ادامه دار باشد.
 
خبرنگار فارس پرسید، جنابعالی در گفت‌وگوی تلویزیونی چند ماه پیش گفتید تولید دام سنگین در کشور به حدی بالا رفته که خریداری برایش نیست و قول دادید قیمت گوشت تا کیلویی 65 هزار تومان کاهش یابد اما تاکنون چنین نشده است، وی پاسخ داد: بررسی تولید دامداری‌ها و آمارهایی که مرکز آما ر از تعداد دامهای سبک و سنگین ارائه می‌دهد حاکی از افزایش تولید به ویژه دام سنگین در کشور است،‌ اما برخی نمی گذارند قیمتها پایین بیاید.
 
پوریان گفت: انباشت گوساله در دامداریهای وجود دارد به طوری که  275 هزار راس دام در 4 استان کشور بیش از 500کیلوگرم وزن دارند که این بسیار برای تولید کننده خطرناک است زیرا هر چه دام وزن بیشتری داشته باشد نشانگر این است که وزن آنها تبدیل به چربی شده و این برای دامدار به صرفه نیست.
 
رئیس شورای تأمین دام کشور دلایل افزایش تولید را کاهش بیماری در بین جمعیت دامها دانست که به همت سازمان دامپزشکی بیماری بسیارکاهش یافته است در حالی که در سالهای 94 تا 95 بیماری تب برفکی جمعیت زیادی از دامهای کشور را از بین برد.
 
وی گفت: «افزایش تولید دام دامداری‌ها نسبت به سال گذشته 50 درصد بیشتر شده است.»
 
افزایش 50 درصدی احتمالا در تعدادی از دامداریهای و یا استانها اتفاق بیفتد اما نمی‌توان آن را به تمام کشور تعمیم داد چرا که اگر چنین افزایشی در تولید رخ بدهد ما نه تنها درتولیدگوشت خود کفا می‌شویم بلکه باید صادر هم بکنیم.
 
وی با بیان اینکه موانعی در برابرکاهش قیمت وجود دارد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را از جمله مانع در برابر کاهش قیمت گوشت عنوان کرد و گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به لوکس فروشی علاقه دارند و گوشت را در بسته‌بندی‌های مختلفی که انجام می‌دهد به قیمتهای گرانتری می‌فروشد.
 
پیش از این نیز این مسئول دلال‌ها را هم از موانع بازدارنده کاهش قیمت گوشت به رغم افزایش تولید مطرح کرده بود.
 
رئیس شورای تأمین دام کشور معتقد است که قیمت دام در ماههای گذشته کاهش داشته و قیمت دام زنده سبک از 50 هزار تومان به 40 هزار تومان و دام سنگین زنده از 38 هزارتومان به 25 هزار تومان رسیده است.
 
وی پیش بینی کرد که قیمت گوشت گوساله به کیلویی 70 هزار تومان و گوسفند به 85 هزار تومان کاهش یابد.
 
*انباشت دام در داخل و واردات از خارج
 
خبرنگار فارس پرسید اگر انباشت دام در دامداریها وجود دارد پس چرا واردات گوشت وجو دارد؟ گفت: واردات دام بسیار ارزانتر از گوشت داخل است و به صرفه است که اضافه تولید داخل را صادر کنیم و نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم.
 
خبرنگار فارس سئوال کرد پس علنا تولید داخل نمی‌تواند با تولید خارجی رقابت کند و شما ترجیح می‌دهید نیاز داخل را از طریق واردات تامین کنید؟ گفت: همینطور است، کشورهای اروپایی چون مراتع غنی دارند قیمت تمام شده تولید آنها پایین تر از کشور ما است.
 
وی همچنین مطرح کرد که در جلسه‌ای که دامداران با وزارت جهاد کشاورزی داشتند مسائل تراکم شدید دام در دامداریها، افزایش وزن دامها را مطرح کردیم و درخواست صادرات کردیم که موافقت کردند اما باید فرایند ادامه یابد.
 
مخاطبان فارس در سامانه فارس من اعلام کرده‌اند قیمت گوشت از 40 هزار تومان به 100 هزارتومان پرواز کرد و مدتی نقل مجالس و سر خط خبرها شد و دولت واردات گوشت راه انداخت و جلوگیری از قاچاق و بسیاری کارهای دیگری که ادعا میکردند قیمت گوشت ارزان می شود. و در نهایت الان ماه ها گذشته و حتی دیگر خبری از ارزانی نیست بلکه گران شدن هم دارد. آیا نمیدانید با این قیمت درصد بسیار بالایی از گوشت خوردن محروم شدند چرا دیگر خبری نیست؟ کاری انجام نمی شود؟
(یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۸) ۰۷:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها