دوشنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۸ / ۰۷:۰۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۹۲۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خرید تضمینی برگ سبز چای از ۱۱۶ هزار تن فراتر رفت/ پرداخت ۸۲ درصد مطالبات چایکاران

جهان ساز گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱۶ هزار و ۶۵۸ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

حبیب جهان ساز رئیس سازمان چای درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی برگ سبز چای اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱۶ هزار و ۶۵۸ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۳۲۰ میلیارد تومان از چایکاران ۲ استان گیلان و مازندران خریداری شده است.
وی از پرداخت ۸۲ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۲۵۶.۲ میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت و مابقی به مرور پس از تامین منابع به حساب چایکاران واریز می‌شود.
به گفته جهان ساز، ۴۸ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و ۵۲ درصد درجه ۲ است.
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه میزان خرید برگ سبز و تولید چای خشک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد رشد داشته است، بیان کرد: از مجموع برگ سبز برداشت شده تاکنون ۲۶ هزار و ۲۴۸ تن چای خشک استحصال شده است.
وی با بیان اینکه برداشت برگ سبز چای تا پایان مهر ادامه دارد، افزود: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که میزان خرید برگ سبز چای تا پایان فصل به ۱۲۰ هزار تن برسد که از این میزان بیش از ۲۷ هزار تن چای خشک استحصال خواهد شد.
این مقام مسئول نیاز سالیانه چای کشور را ۱۰۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در صورت تحقق تولید ۲۷ هزار تن چای خشک در کشور، مابقی نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.
به گفته جهان ساز، با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، بارش‌های اخیر، انگیزه چایکاران به احیای بخشی از باغات و بهبود عملیات به زراعی پیش بینی می‌شد که تولید چای خشک تا پایان فصل برداشت به ۳۰ هزارتن برسد که گرمای فصل تابستان و سرمای اخیر منجر به کاهش رشد بوته‌های چای شد.
رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه فروش چای تولیدی کارخانه‌های چای سازی با رکود مواجه شده است، بیان کرد: با توجه به کاهش تعرفه چای وارداتی، نگاه‌ها برای تامین نیاز کشور به واردات است که همین امر منجر به رکود خرید و فروش و کاهش قیمت چای در بازار شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو چای از ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان تقلیل یافته است که با این وجود فروش چای برای کارخانه‌ها صرفه اقتصادی ندارد.
جهان ساز در پایان تصریح کرد: با توجه به بهبود عملیات به زراعی و شرایط مساعد اقلیمی، کیفیت چای خشک تولیدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل قابل مقایسه نیست.

(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۰۷:۰۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها