چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۸۸۸۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

انار شیرین طارم در راه بازار

پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۸ هزار تن انار از ۱۷۴۷ هکتار از باغ‌های طارم برداشت و روانه بازار شود.

طارم یکی از شهرستان‌های مستعد استان زنجان در حوزه کشاورزی است که سالانه سهم بسیار زیادی در حوزه تامین مایحتاج کشاورزی استان ایفا می‌کند.
تنوع بالای آب و هوایی هندوستان ایران سبب شده است که این شهرستان از ظرفیت بالایی در کشت انواع محصولات برخوردار باشد، تا جایی که کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون از همه محصولات بیشتر است.
عبور رودخانه قزل‌اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از این شهرستان، توانمندی‌های کشاورزی را دو چندان کرده و باعث رشد، توسعه و رونق اقتصادی منطقه شده، تا حدی که به عنوان قطب کشاورزی مخصوصاً در زمینه تولید محصول زیتون این استان به‌شمار می‌رود.
سهم شهرستان طارم در صدور محصولات کشاورزی استان بسیار قابل توجه بوده و حدود 50 تا 60 درصد برآورد می‌شود. کل اراضی قابل کشاورزی این شهرستان ۴۶ هزار هکتار و وسعت کل اراضی زیر کشت ۳۲ هزار هکتار است که سالانه در حدود ۱۷ هزار هکتار از اراضی به زیرکشت محصولات زراعی اختصاص می‌یابد که قسمتی از آن به صورت دو یا سه مرحله کشت می‌شود و ۸۲ درصد اراضی شهرستان آبی و مابقی دیم است.
میزان سطح باغات طارم ۱۸۰۰۰ هکتار بوده و محصولات عمده این شهرستان سیر، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، گندم، جو، پیاز، کلزا و عمده محصولات باغی نیز شامل زیتون، انار، انجیر، فندق، زردآلو و گیلاس است.
از مهم‌ترین ویژگی‌های بخش کشاورزی شهرستان طارم می‌توان به فعالیت اکثر جمعیت فعال شهرستان در بخش کشاورزی، اتکای کامل اقتصاد شهرستان به درآمد کشاورزی با توجه به وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی، دارا بودن مقام اول کشوری در زمینه تولید زیتون، وجود باغات مادری به عنوان پشتوانه ژنتیکی زیتون کشور جهت استحصال قلمه طرح محوری زیتون، تنوع منحصر به فرد محصولات زراعی و باغی با بیش از ۵۰ نوع محصول و نزدیکی به بازار مصرف استان‌های هم‌جوار و وجود ۲۷ رودخانه فصلی و دائمی اشاره کرد.
این روزها که همه جای طارم رنگ کار و تلاش به خود گرفته است، کشاورزان طارمی مشغول برداشت انار از بیش از ۱۷۰۰ هکتار از باغ‌های خود هستند.
انار از لحاظ اهمیت اقتصادی جایگاه دوم را در بین محصولات کشاورزی طارم را دارا است و بیش از 3000 بهره‌بردار طارمی از اواخر شهریور مشغول برداشت این محصول هستند که بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده ۵۴۰ میلیارد ریال از برداشت این‌ محصول نصیب بهره‌برداران خواهد شد.
رب انار یکی از فراورده‌هایی است که از انار تهیه می‌شود و اغلب بانوان در نقاط مختلف شهرستان در غیاب صنایع تبدیلی با فرآوری این محصول نسبت به تهیه این چاشنی پر طرفدار اقدام می‌کنند که این امر گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کمک خرج خانواده‌ها است.
بیشتر انار تولیدی شهرستان به مصرف تازه‌خوری می‌رسد و بخشی نیز با توجه به کیفیت بالا به استان‌های هم‌جوار و برخی کشورها صادر می‌شود.
از مهم‌ترین ارقام انار مورد کشت در این شهرستان، می‌توان به ملس شیرین، زاغ، کدویی، ملس ترش، شاه‌بار پوست سیاه، دوستی، می‌خوش، پوست کدویی، ترش جنگلی و ترش محلی اشاره کرد.

(چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸) ۱۶:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها