چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۸۸۸۳۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس سرویس عمومی

محصولی دانش‌بنیان برای حمایت از تولید ملی و سلامت جامعه/ رنگ‌های خوراکی طبیعی جایگزین رنگ‌های شیمیایی

استفاده از رنگ‌های خوراکی در صنایع مختلف غذایی و ارتباط مستقیم آن با سلامت جامعه باعث شده تا دانشگاه آزاد اردبیل تولید محصول دانش بنیان رنگ‌های خوراکی طبیعی را آغاز کند.

رنگ‌های طبیعی خوراکی کاربرد بسیار زیادی در محصولات غذایی مختلف کارخانه‌ای و کترینگ‌ها دارند و بازار استفاده از این محصولات در جهان گردش اقتصادی زیادی دارد.
تولید رنگ‌های طبیعی به یکی از سرمایه‌گذاری‌های سودآور تبدیل شده است و بازار بزرگ و گسترده‌ای دارد و اکنون بخش زیادی از نیاز کشورمان به این محصولات از طریق واردات تأمین می‌شود؛ اما نکته جالب این‌که بازگشت سرمایه در این حوزه به‌طور معمول سریع است و بازدهی بالا نیز از دیگر ویژگی‌های این طرح است.
سالانه صدها میلیون‌ دلار برای واردات رنگ‌های خوراکی هزینه می‌شود. توجه به بازار تولید داخلی و حمایت از تولیدات داخلی به‌طور حتم منجر به صرفه‌جویی ارزی بالایی خواهد شد. این امر می‌تواند بازار کار بسیار خوبی را ایجاد کند و موجب اشتغال‌زایی نیز شود و هم‌چنین در تأمین سلامت جامعه نیز نقش مؤثری داشته باشد.
در راستای توجه به تولید داخل و حمایت از آن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تولید رنگ‌های خوراکی طبیعی را به‌عنوان محصول دانش‌بنیان در دستور کار خود  قرار داده است.
محمد خدادادی‌مقدم، مسؤول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تامین عمده نیاز بازار رنگ‌های خوراکی را از طریق واردات دانست و اظهار کرد: در حوزه رنگ‌های خوراکی سالانه حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار واردات انجام می‌شود که می‌توان با تولید رنگ‌های خوراکی طبیعی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز موجب اشتغال‌زایی داخلی از یک‌سو و جلوگیری از مشکلات بهداشتی و سلامتی در جامعه شد.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که با تولید و عرضه این محصول دانش بنیان و براساس یک سری بررسی‌های انجام شده تا پایان سال‌جاری حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان فروش داشته باشیم.
مسؤول مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی به تولید رنگ‌های طیف زرد در ابتدای کار اشاره کرد و گفت: تولید عصاره‌های زردچوبه و فلفل قرمز در ابتدای امر انجام شده و در حال بررسی سایر رنگ‌ها نیز هستیم.
خدادادی مقدم اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی به‌منظور رفع مشکلات کشور و با نگاه حل‌المسائلی مصمم و هدفمند به‌دنبال تولید محصولات دانش‌بنیان با استفاده از ظرفیت‌ اساتید، اعضای هیات علمی، دانشجویان و حتی کارکنان دانشگاه است تا با حمایت و پرورش طرح‌ها و ایده‌های قابل کار بتواند در حد توان علمی و ظرفیت‌های خود بخشی از مشکلات جامعه و معضلات مبتلابه را رفع کند که در این بین حمایت مسؤولان هم تأثیرگذار است.
(چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸) ۱۳:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها